Dit is een moeilijke denk ik?

Horizontale en verticale speling op linker voorwiel

 
 
 
 
 
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 24.01.2014 - 19:04  ·  #1
Juist, zoals de titel al doet vermoeden: Ik heb horizontale en verticale speling op linker voorwiel.

Alle andere wielen zitten muurvast, maar als ik het linker voorwiel opkrik, dan zit er van links naar rechts en boven naar beneden, en andersom, speling op. Alle kanten op dus eigenlijk.

Wie denkt dat ie weet waar het aan ligt?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 24.01.2014 - 19:13  ·  #2
Wiellager?
Of de bevestiging hiervan?
Wielbouten? :'(
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 24.01.2014 - 22:23  ·  #3
Speling van boven naar beneden geeft aan, dat je fusees zijn overleden.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 25.01.2014 - 11:33  ·  #4
Oke, en van lichts naar rechts?
Ik zat te denken, kan het de homokineet zijn of kan dat het niet zijn?

Garage dacht dat het het wiellager was, dus ik heb er een nieuw wiellager op gezet! Dat is het dus niet..
Wielbouten zijn gecontroleerd
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 25.01.2014 - 12:06  ·  #5
De komokineet zit in de aandrijfas, en heeft hier niets mee te maken.
Toch weer het wiel eraf en alles checken, onderste fuseekogel, stuurstangen, en de bouten waarmee de schokdemper vast zit.
Maar vind het raar dat de garage blijkbaar niet in staat is om de juiste diagnose te stellen. Een mechanisch defect van deze orde is goed vast te stellen.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 25.01.2014 - 15:20  ·  #6
Inderdaad.

Waltersan, ik wil opmerken dat ik ook een geluid heb wat iets weg heeft van een defect wiellager.

Wat mij is opgevallen is dat om de ashoes een metalen band hoort te zitten (kan niet op de juiste benaming komen) om de ashoes dicht te houden. Deze zat los op de "as-stang". Kan het zijn dat ik nu tijdens rijden mijn as hoor die geluid begint te maken? Kan deze ook speling veroorzaken?

Ik heb het overigens over de ashoes die gelijk achter het wiellager zit.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 25.01.2014 - 18:04  ·  #7
Die metalen ring heeft zeker een functie, als die niet meer vast zit kan de rubberen hoes losraken en komt er vuil in de homokineet of kruiskoppeling of hoe je m noemen wilt, en is het snel einde aandrijf as.
Dus daar moet je wel wat aan doen. Het kan zijn dat je metalen ring nu een beetje rondbengelt en tegen het vaste deel van het wiellager of abs sensor aankomt, dat zal geluid maken maar alleen als je rijdt.
Als er speling op de aandrijfas zit merk je dat door een klak bij gas geven of loslaten, en als je helemaal heb ingestuurd.

Het wiel zit vast aan de wiellager unit die op zijn beurt weer vast zit aan de onderste draagarm op een draaipunt (anders kun je niet sturen), deze fusee kogel kan ook versleten zijn en is vrij simpel te vervangen. Maar het kan dus ook de stuurkogen zijn; wiel los van de grond, met je hand de stuurkogel omklemmen en dan het wiel bewegen (als in de stuur beweging), dan kun je eventuele speling voelen.

Een rot wiellager hoor door een gons die harder wordt bij hogere snelheid, en in bochten erger of minder erg. Bocht naar rechts, meer geluid: lager links. Bocht naar links, meer geluid: lager rechts defect.
twanvz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 28.01.2014 - 12:16  ·  #8
Ben bij garage geweest (zelfde als waar ik al was).

Hij zegt: Als er horizontale speling en verticale speling op het wiel zit, en het is niet het wiellager, dan is het de fusee.
Kan dit?


- Ik heb 2 fuseekogels besteld, ik ga sowieso voorzijde beide kanten de fusees vervangen.
- Daarnaast ga ik ook de ashoes wielzijde even naar achter doen, controleren of er genoeg vet in zit, en anders spuit ik er een zakje vet in.
- Als ik bovenstaande 2 dingen doe, controleer ik gelijk speling op de stuurkogel.

De slangklem heb ik overigens verwijderd hoor, heb er een tiewrap stevig omheen gedaan.

1 ding is in ieder geval nu wel het geval: Krijg regelmatig ABS/STC lampje, dat moet sowieso iets met de speling te maken hebben.
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 52
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Dit is een moeilijke denk ik?

 · 
Posted: 28.01.2014 - 13:38  ·  #9
Quote door twanvz

Ben bij garage geweest (zelfde als waar ik al was).

[b]Hij zegt:...............



Is dit een mondelinge Garage? Hij kan hem beter gewoon even op de brug zetten en dan kijken.

Skieen heb ik ook niet geleerd bij de LOI :P

Maar ja, het kan je fusee kogel zijn....zoals al eerder geopperd is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0