diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1536
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.08.2023 - 08:05  ·  #16
Quote door koennie

Blijft toch de vraag waarom een 60A zekering kan doorbranden. Hopelijk blijft het weg!



Aparte is dat in het verhaal van het linkje, die Mathew ook aangeeft dat die zekering visueel helemaal ok leek te zijn, maar na vervangen. Alle problemen weg waren .

Mooi dat het is opgelost en nog mooier dat je met een link en toelichting de oplossing post.
Is een flinke zoek actie geweest in je V.

Je meldt ergens dat je ook iets had gedaan met de info knop en 2 x drukken op mistlicht ?
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.08.2023 - 20:34  ·  #17
"Je meldt ergens dat je ook iets had gedaan met de info knop en 2 x drukken op mistlicht ?"

Klopt als je de info knop ingedrukt houd en je druk 2x op de rechter mistlicht knop dan gaat de auto z'n modules controleren. Een druk op de info knop en hij toont de status van de opvolgende module. De auto gaf bij de RTI en REM module aan dat ze NIET gecontroleerd waren, achteraf denk ik omdat ze niet zichtbaar waren door het ontbreken van spanning op de REM module. zie ook plaatjes ..

Bij mij was de zekering visueel ook in orde, met doormeten bleek hij onderbroken te zijn.

Ik bedenk mij nu dat ik een behoorlijke waslijst aan fantoom foutcodes had, die zijn met professionele diagnose gereedschap gewist.

Tja waarom klapte die 60 amper zekering, dat vraag ik mij ook af...

Groet,
Bas
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 938
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.08.2023 - 23:13  ·  #18
Visueel was er dus niets te zien aan de zekering? Dan kan hij ook dor trillingen gescheurd zijn, dit heb ik met de motor ook wel eens gehad.
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 22.08.2023 - 20:46  ·  #19
NU ECHT OPGELOST ;-)

Het antwoord op de vraag "Blijft toch de vraag waarom een 60A zekering kan doorbranden."


Vanmiddag was de zekering weer geklapt, na wat denkwerk besloten dat het aan de trekhaak kabelboom met de bijbehorende modules moest liggen. Deze zijn opgeteld zo'n 60 ampère EN ik ga nog eens met de trekhaak en stekker over de grond. (Lekker laag zo'n Volvo.) Alle relevante zekering uit de REM getrokken 60 amper weer gezekerd accu aangesloten en ik zie een mijn ooghoek binnen een seconde de zekering klappen.

DE plus van de REM modulen losgemaakt en uit meting blijkt dat die contact met het chassis. Er zit dus een sluiting in een stukje kabel van 25/30 cm.

Kunststof beschermplaat weggenomen die de kabeldoorvoer afdekt + een stuk schuimrubber dat de kabelboom moet bescherm tegen scherpe delen van het chassis en ja hoor kortsluiting met het chassis tegenovergesteld aan het schuimrubber. (Zie ook foto's) De boel weer geïsoleerd en als extra bescherming met 2 lagen binnenband met t-wraps over de kabelboom weer terug gemonteerd. Zekering vervangen alles werkt weer naar behoren.

Conclusie, iedereen die een V70 fase2 heeft, controleer je kabelboom in de doorvoer op slijtschade !

Groet,
Bas
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1536
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 22.08.2023 - 22:54  ·  #20
Mooi stukje toelichting !

Altijd fijn als er word gezocht naar het “ maar waarom dan “.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0