diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 
 
 
 
 
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 20.07.2023 - 22:39  ·  #1
Beste forumleden,

Mijn Volvo heeft hier in Italiƫ ineens last van een rits aan elektronische problemen, te weten:

Klok (tijd) loopt te snel
Centrale deurvergrendeling werk niet meer, zowel via de knop aan de bestuurders deur als beide afstandsbedienIngen
Ramen achter werken niet meer, zowel via de knop aan de bestuurders deur als op beide achterportieren.
Verlichting achterzijde werkt niet meer.
Achteruitrijverlichting werkt niet meer.

Remlichten werken wel
Knipperlichten werken ook allemaal

Ik krijg geen meldingen via de computer en als ik de auto uitlees zie ik ook geen meldingen. Ik heb de zekeringen van de betreffende groepen gecontroleerd, zijn allemaal in orde.

Iemand enig idee? Als ik de verlichting achter aan de praat krijg ben ik al erg geholpen!

Dank en groet,
Bas
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 07:36  ·  #2
deuren gaan via de computer in de spiegel, ramen via de DDM, verlichting staat daar weer los van, dus heel verspreid... heb je soms een (serieuze) kabelbreuk ergens? dit zijn te veel verschillende dingen 🤔
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 08:57  ·  #3
Hoe warm is het daar?
Meen te herinneren dat Calcas een keer in zuid Frankrijk ook allemaal fantoomstoringen had door de warmte.

Die heeft toen 10 min de accu er af gehad en deed alles het weer.
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 11:28  ·  #4
het is vochtig onder de mat aan de passagierszijde, ik ga dat zo even van dichtbij bekijken, misschien zit daar een connector te oxideren ons. dank voor het meedenken!

Groet Bas
Marc-B
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Schaijk
Leeftijd: 59
Berichten: 207
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 12:47  ·  #5
Met de caravan en dan toevallig ook nog een verloopstekker van 13 naar 6 polig?
Als ik dat verloop laat zitten bij geen gebruik aanhanger, werkt bij mij ook niet alles meer...
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 13:17  ·  #6
oke, volgende gecontroleerd:

Geen verloopstekker of een beschadigde aanhanger aansluiting.
Alle mini zekeringen achter opgepoetst (zat zwarte aanslag op), normale zekeringen geen aanslag.
Onder de passagiers mat is het droog, kabelboom loopt langs de buitendorpel vrij van de vloer, geen connectors die kunnen corroderen.

even domme vraag, ik heb een spanningzoekertje (12v) en een multimeter op de kop getikt. Als je via het de inspectie panelen in dek offerbak naar de achterzijde van de verlichting kijkt, is dat het metalen deel in de achterlichtmodule de plus of de -??

wederom dank en groet,
Bas
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 13:40  ·  #7
Metalen delen zijn altijd de min.

Je klok loopt te snel, kan het zijn dat er teveel spanning op je systeem staat?
Anders zou ik zeggen dat er of een kortsluiting ergens in de bedrading zit of bijvoorbeeld een relais dat vreemde dingen doet.

Ik heb wel eens gehad dat mijn remlichten niet werkte. Mijn derde remlicht deed het nog wel. Dat bleek een defect relais dat links achter de bekleding in de kofferbak zat.

Had je veel spullen in de auto? Ik neem aan dat je op vakantie bent in Italiƫ. Misschien dat ergens de bagage tegen een kabelboom gedrukt heeft gestaan? Of had je misschien ook spullen onder de vloer bij het reservewiel? Kan zijn dat er daar iets verdrukt is? Ik ben gewoon even "hard op" aan het denken.
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 15:33  ·  #8
dank steinenj, Plein69, Marc-B en Maartjinski!

Overmorgen weer naar Hollanda, ik rij alleen overdag, dus dat komt wel goed. Als het gefixed is laat ik weten wat het nu precies was..

nogmaals dank en groet,
Bas
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Ouderwetse tip

 · 
Posted: 21.07.2023 - 15:50  ·  #9
Soms was het handig om het systeem een kwartiertje stroomloos te maken maar ik heb geen idee wat er met de V70 gebeurt. Bij mijn accuwissel ging alles goed maar da's garantie tot aan mijn toetsenbord. Sterkte en goede rit naar NL!
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.07.2023 - 21:26  ·  #10
Beste plein69 & jpelverding,

heb gisteren de accu een half uur eraf gehad, helaas geen resultaat...

thx!
gr Bas
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 31.07.2023 - 23:00  ·  #11
UPDATE:

Via de infoknop op de richtingaanwijzer en 2 drukken op mistlicht achter de modules gecontroleerd, foutmelding op de DDM (deurmodules bestuurder) UEM (spiegel) en de REM en de RRI (navigatie, werkte vanaf dag 1 niet), vandaag de hele dag in de regen en nu als ik de centrale deur vergrendeling activeer gaat m'n binnenverlichting aan / uit. Gisteren gebeurde er niks, dus dat is interessant.

Verder gekeken naar de DDM, zit los en er is gerepareerde schade aan de binnenzijde van het paneel, module ga ik uitnemen en schoonmaken.

Kabelboomdoorvoer van de achterklep bekeken (heb remlicht maar geen 3e remlicht, is aan gesoldeerd 1 verbinding zat los, gerepareerd maar geen verbetering kunnen ontdekken. Had in het verleden problemen met het vergrendelen van m'n tankdop, misschien wat het dat losse draadje :-) bekijken we tzt opnieuw.

Troubleshoot route is nu; DDM, REM en UEM.

Gr Bas
steinenj
 
Avatar
 
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 01.08.2023 - 08:30  ·  #12
Ik heb nog een DDM "over" hier, mocht je ermee geholpen zijn, evt. om even te wisselen met troubleshooten. Ik blijf zelf overigens DDM-0049 meldingen krijgen in VIDA, ook met de andere DDM (exact zelfde typenummer) maar alles werkt gewoon dus die negeer ik verder.
banninkb
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 53
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 19.08.2023 - 17:26  ·  #13
-OPGELOST-

Alle elektronische problemen zijn te herleiden naar de REM module. De REM module bleek geen spanning te hebben op de aanvoer. Bedrading gevolgd en tussen de accu en het chassis bleek nog een zekeringskastje te zitten met wat dikke platte (vastgeschroefde) zekeringen [MIDI- / Bladzekeringen]. Je raad het al de 60 amper zekering naar de REM was kapot. Opnieuw gezekerd en alles werkt weer. Ik zocht ter ondersteuning van dit verhaal een plaatje en kwam op een site van iemand met zo'n zelfde probleem:

https://www.matthewsvolvosite….eshooting/

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Groet, Bas
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 20.08.2023 - 23:33  ·  #14
Top, dank voor het delen van de oplossing
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: diverse elektronische storingen, achterste deel van de auto

 · 
Posted: 21.08.2023 - 06:41  ·  #15
Blijft toch de vraag waarom een 60A zekering kan doorbranden. Hopelijk blijft het weg!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0