donker brommend geluid, uitlaat??

 
 
 
 
 
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 02.05.2023 - 20:21  ·  #1
Hoi hoi,

mijn xc 70 (2001) 2.4T maakt een donker brommend geluid.
Lijkt uit de uitlaat te komen.
Maar: testje gedaan dat vrouwlief de uitlaat dicht drukte en ik eronder om te luisteren. nergens wat sissen of extra geluid.
Ook het dichtdrukken van de uitlaat koste nul-moeite en van drukopbouw was geen sprake.
Heb verder nog geen tijd gehad om goed te controleren maar welke richting moet ik het zoeken?
Einddemper?

Kan dit ook de reden zijn van motormanagement lampje en foutcode ecm-4801 efficiƫntie driewegkatalysator, rij 1-?
of is dat weer wat anders?

Benzine is nooit mijn ding geweest, altijd diesel gereden dus het is even "zoeken" voor mij.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 02.05.2023 - 23:23  ·  #2
Bij mijn vorige S80 heb ik de uitlaat lek gehad. Dat klink echt als een brommend geluid. Zo op het oog viel er weinig te zien, totdat ik de uitlaat gedemonteerd had. De einddemper was bovenop gaan rotten en daardoor gaan lekken (rare constructie van Volvo ook, dubbelwandig waar vocht tussen komt), dat zelfde geldt ook voor de middendemper, die was ook bovenop gaan lekken, dat zag je in eerste instantie ook niet direct.
Ninjabiker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lierop
Leeftijd: 54
Homepage: beernettskate.com
Berichten: 187
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 03.05.2023 - 17:23  ·  #3
Ik heb bij mijn S80 ook een rare brom onder de auto, alleen te horen tussen de 1500 en 1800 tpm, daarboven is het weg. Nu verdenk ik wel de uitlaatdemper(s) maar laat het lekker zitten tot de keuring in december. Overigens irriteer ik me vreselijk aan allerlei trillingen en geluiden dus ik ben benieuwd of ik het zolang volhou...
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 03.05.2023 - 18:43  ·  #4
Wachten tot de keuring is een optie, alleen sta je dan gelijk voor het feit dat het direct verholpen moet worden
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1529
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 03.05.2023 - 20:36  ·  #5
Quote door Ruspek

Wachten tot de keuring is een optie, alleen sta je dan gelijk voor het feit dat het direct verholpen moet worden



Dan ga je twee maanden voor de einddatum voor keuring en spreek je vooraf af dat er pas bij positief resultaat gemeld gaat worden .
Ruspek
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 240
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 05.05.2023 - 05:33  ·  #6
Dat is natuurlijk ook een optie
Maartjinski
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 43
Berichten: 295
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: donker brommend geluid, uitlaat??

 · 
Posted: 20.05.2023 - 16:10  ·  #7
Als je de uitlaat bij draaiende motor dicht kunt houden en er bouwt geen druk op is er sowieso ergens tussen motorblok en je sier/eindstuk een lekkage.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0