"door" tunen mogelijk en/of verstandig

xc70 2.5t lpg

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 13.06.2013 - 09:42  ·  #31
Stel dat je 5 gevallen vind op innternet van defecten, hoeveel is dat dan tov het totaal? En daarnaast nog het volgende: kennissen kregen op zaterdag middag een rood lampje in beeld (oliedruk), en dachten, we rijden maandag wel even langs de dealer hiervoor. Op zondag kwam er een enorm hard getik uit de motor; verdere uitleg niet nodig. ( was een renault, maar dat doet verder niet ter zake )
Oftewel: alles kan kapot, dus als iemand zijn motor serieus kapot heeft, in hoeverre is dat dan puur te wijten aan de fabrikant? Het kan ook onachtzaamheid of misbruik zijn. Wij zeggen wel 'een auto moet 10 jaar lang misbruik van een huisvrouw kunnen hebben' maar dat gaat niet op in de praktijk.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 13.06.2013 - 11:49  ·  #32
Quote door reinberto

Quote door TeeFive

een zaak is wel positief: de moter wordt getuned voor LPG-gebruik.
Het onderscheid tussen tunen op B of tunen op LPG is nl. een essentieel verschil!

de 2.5t is een low-pressure turbo blok met een relatief hoge statische compressie verhouding. Logisch dat dat blok op BENZINE (ron95 of ron98) na tunen sneller kapot loopt. Het blok is immers niet ontworpen voor een veel hogere boost.
Maar LPG heeft een veel hoger octaan getal (tussen de ron100 en ron104), is dus veel klopvaster en daardoor kan het 2.5t blok dus zonder te detoneren wel veel boost aan mits dus draaiend op LPG. (zelfde verhaal gaat op voor rijden op e85)

de beperkende factoren zijn denk ik de maat van de turbo (die van de 2.5t is niet zo groot, gaat dus al snel als een haardroger werken en alleen maar hete lucht pompen. De turbo moet wel genoeg koele lucht kunnen leveren om dat vermogen mee te kunnen maken.), de drijfstangen en de uitlaatkleppen (sodium gevuld??), de LPG injectoren moeten overigens ook groot genoeg zijn om de extra LPG te kunnen injecteren die nodig is voor dat hogere vermogen. (witte vialle LPi gaan tot 50pk/injector, bruine gaan tot in meen 65pk/inj)

die dunnere cilinderwanden zie ik niet direct als een probleem.


"de motor word getuned voor lpg gebruik"
voor zo ver ik weet heeft de inbouwer van mijn vialle systeem het zo afgesteld dat hij op lpg evenveel vermogen geeft dan op benzine, ( hij is ge chipped ong. een week voordat ik lpg in liet bouwen.) wat ik verder wel merk op lpg is dat als ik een tijdje hard rij, daarmee bedoel ik in duitsland lekker rond de 160 - 180 cruisen (wat overigens heerlijk gaat met dit bakkie) en ik zak naar 140 ofzo en doe een kickdown dan wilt hij heel heel heeeel soms nog een flinke stoot geven (alsof je met 60 over een gat in de weg rijd) en dan stop ik ook meteen met gas geven, en daarnaa gaat hij gewoon weer rustig verder zonder problemen. ik krijg dan ook geen meldingen van de computer. kan dat stoten kwaad? lijkt mij eerlijk gezegd niet omdat hij zo weinig gebeurt.

verder heb ik bruine injectoren dus dan zou ik inprincipe tot de 325 pk kunnen. want ik heb op internet gelezen dat de turbo van deze auto omme nabije 350dkm -450dkm kapot kan gaan, is het dan beter om de zelfde turbo erop te zetten of zou een turbo die iets sterker is ook kunnen?


ik interpreteer jou verhaal als volgt:
- het chippen doe je voor het draaien op Benzine. Daarbij wordt boostniveau verhoogd en de fuel-map(tabel) daarop aangepast. Prima.
- LPG-systeem neemt die nieuwe gechipte benzine-maps en de hogere boost als basis om de LPG-inspuittijden te bepalen. Blijkbaar is daar het LPG-systeem op ingeregeld. Ook prima.
- wat ik NIET lees is dat de hele moter echt specifiek getuned is op LPG-gebruik. Dan heb ik het naast de LPG-inspuiting ook over de nokkenas-timing en ontstekingstiming. Nergens uit jou verhaal blijkt dat dat ook is gedaan. Is op zich geen drama, maar dat zou wel ideaal zijn want daar is nog wel wat te winnen.(op LPG)

Dat stoten hoort natuurlijk niet!
Maar dat lijkt mij eerder een ding van de (automaat?)bak of motersteunen. niet van de moter zelf.(mits het inregelen van de LPG goed is gedaan).

De standaard Mitsubishi TD04 turbo's gaan best lang mee maar ze gaan meestal kapot op de wastegate poort, op die plek scheurt het turbine huis.
cracked wastegate port
Hoe langer je daarmee door rijdt hoe groter het turbo-gat wordt, de turbo zal pas hoger in toerental gaan meeblazen. (mijn T5 met standaard TD04-15G heeft het ook, maar ik rij er gewoon mee door tot ie echt op is.)
Als je ooit een turbo moet vervangen dan zou je er een kunnen plaatsen die meer lucht kan verpompen bv i.p.v. een TD04-13 neem je dan een TD04-15 of -16 of -18 of zelfs -19 Dit soort turbo's gebruiken dezelfde turbine en compressor huizen maar de schoepenwielen die erin zitten zijn anders. Daardoor kunnen die turbo's meer lucht verpompen. (google maar eens op turbo+compressormap). een TD04-16 wordt ook gebruikt op een 850R (standaard 250PK, piek getuned 285pk?) daar kan je dus verder mee vooruit.
Er zijn natuurlijk ook andere nog grotere turbo's van een andere serie (TD05?) of een ander merk (Garrett, KKK) maar het wordt lastig om die te monteren omdat ze waarschijnlijk niet 1 op1 op je uitlaatspruitstuk en slangwerk passen.

Over de blokken:
Volvo heeft van deze zogenaamde 'white blocks' 4cil, 5cil en 6cil blokken gemaakt. Voor in de S/V40 een 4cil, de 5cil voor de 850/S60/V70 en de 6cil voor de 960/S/V90.
Van de 2.0L 4cil en de 3.0 6cil is ook bekend dat deze wel eens spontaan(!)haarscheuren oplopen in de cilinderwanden. De boring van de 2,5L 5cil is volgens mij hetzelfde als die van de 2.0L en de 3.0L. Dus het kan zijn dat deze 2.5L 5cil blokken ook gevoeliger zijn voor dit fenomeen...
Maar als het blok inmiddels al 250kkm+++ goed heeft gedraaid zou ik me niet zoveel zorgen maken.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0