"door" tunen mogelijk en/of verstandig

xc70 2.5t lpg

 
 
 
 
 
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

"door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 01:11  ·  #1
Hi,
Ik heb een xc70 2.5t op lpg die getuned(tunex) is naar 245 pk. En lpg staat daar ook op afgestemd. Nou vroeg ik me af of het nog mogelijk is om nog meer vermogen eruit te krijgen zonder enige aanpassingen aan het blok dus alleen chip tuning. Maar deze auto heeft al bijns 3ton gelopen maar volgens dealer is zn mechanische staat 100%. Maar is het dan nog wel verstandig omdat te doen ondanks zn 3ton km?

M.v.gr. Reinberto

Wat me btw wel goed bevalt is de k&n luchtfilter. Dan merk je echt dat er 245pk onder de kap zit. En is ook nog gunstig voor vebruik. Rij 1op 13 op benzine. Voor een kar van 1.7ton kg
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 02:51  ·  #2
Quote door reinberto

Hi,
Ik heb een xc70 2.5t op lpg die getuned(tunex) is naar 245 pk. En lpg staat daar ook op afgestemd. Nou vroeg ik me af of het nog mogelijk is om nog meer vermogen eruit te krijgen zonder enige aanpassingen aan het blok dus alleen chip tuning. Maar deze auto heeft al bijns 3ton gelopen maar volgens dealer is zn mechanische staat 100%. Maar is het dan nog wel verstandig omdat te doen ondanks zn 3ton km?

M.v.gr. Reinberto

Wat me btw wel goed bevalt is de k&n luchtfilter. Dan merk je echt dat er 245pk onder de kap zit. En is ook nog gunstig voor vebruik. Rij 1op 13 op benzine. Voor een kar van 1.7ton kg


Hahahaha als je hier niet genoeg aan hebt, loop maar naar VolvoTune. Wel leuk hoor dat er nieuwe namen aangemaakt worden! Gerrit (moderator) zie je wat er gebeurd? Tune de S60R gerust hoor. Hier heb ik echter een vieze nasmaak bij! ;)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 09:22  ·  #3
...
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 11:19  ·  #4
@trissy ik snap jouw comment niet, heeft volgens mij ook helemaal niks met mijn vraag te maken.

@laguna oke dan weet ik dat
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 11:45  ·  #5
Sluit me helemaal aan bij Laguna vwb de opmerking over het blok.

Rijdt ie goed op LPG met de PK-tjes die je nu hebt, lekker houden zo zou ik zeggen.

Is al een berg Pk-tjes uit een blok wat qua sterkte niet uitblinkt i.v.m. t-5 of NA blokjes.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 12:08  ·  #6
@ Enno en anderen: waar baseren jullie de opvatting van 'geen superblok' op m.b.t. de 2.5T? Ik wil die van mij eigenlijk ook laten chippen, maar wat is de aanleiding om te roepen dat dit blok 'qua sterkte niet uitblinkt'?
V70S80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 60
Berichten: 66
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 12:55  ·  #7
Uit welk jaar is je wagen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 13:08  ·  #8
De 2.4t (voorloper van de 2.5t) was een blok wat er om bekend stond vroegtijdig de geest te geven. Was al bij de classics het geval en ook bij de V70n modellen komt dit wel eens voor.

De vraag is, hoeveel sterker is het 2.5t t.o.v. het 2.4 t blok. Als Volvo hier een grote verbetering op heeft doorgegevoerd, dan zou dat mogelijk een verschil kunnen maken.

Neemt niet weg dat het niet voor niets een light pressure turbo blok is, en dat waarschijnlijk het blok niet gebouwd is om PK's > 250 pk te kunnen halen zonder in te boeten op betrouwbaarheid.

2.5t is volgens mij gekomen in my 2004, alle modellen daarvoor hebben waarschijnlijk het oude 2.4t blok met 200PK-tjes.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 13:40  ·  #9
De 2435 cc blokken met 140, 170, 200 pk zouden toch zo onverslijtbaar zijn? Anders betekent het dat er jaren waren waarin Volvo louter vroeger ploffende motoren zou maken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 13:46  ·  #10
...
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 14:54  ·  #11
een zaak is wel positief: de moter wordt getuned voor LPG-gebruik.
Het onderscheid tussen tunen op B of tunen op LPG is nl. een essentieel verschil!

de 2.5t is een low-pressure turbo blok met een relatief hoge statische compressie verhouding. Logisch dat dat blok op BENZINE (ron95 of ron98) na tunen sneller kapot loopt. Het blok is immers niet ontworpen voor een veel hogere boost.
Maar LPG heeft een veel hoger octaan getal (tussen de ron100 en ron104), is dus veel klopvaster en daardoor kan het 2.5t blok dus zonder te detoneren wel veel boost aan mits dus draaiend op LPG. (zelfde verhaal gaat op voor rijden op e85)

de beperkende factoren zijn denk ik de maat van de turbo (die van de 2.5t is niet zo groot, gaat dus al snel als een haardroger werken en alleen maar hete lucht pompen. De turbo moet wel genoeg koele lucht kunnen leveren om dat vermogen mee te kunnen maken.), de drijfstangen en de uitlaatkleppen (sodium gevuld??), de LPG injectoren moeten overigens ook groot genoeg zijn om de extra LPG te kunnen injecteren die nodig is voor dat hogere vermogen. (witte vialle LPi gaan tot 50pk/injector, bruine gaan tot in meen 65pk/inj)

die dunnere cilinderwanden zie ik niet direct als een probleem.
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 18:40  ·  #12
Quote door V70S80

Uit welk jaar is je wagen?


mijn xc70 2.5t is uit 2006
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 18:45  ·  #13
...
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 18:49  ·  #14
Maar een R-blok is in de basis toch ook een 2.5? Anders gezegd: dat is toch hetzelfde onderblok, maar wel met een grotere turbo?
reinberto
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 28
Berichten: 166
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: "door" tunen mogelijk en/of verstandig

 · 
Posted: 10.06.2013 - 18:50  ·  #15
Quote door TeeFive

een zaak is wel positief: de moter wordt getuned voor LPG-gebruik.
Het onderscheid tussen tunen op B of tunen op LPG is nl. een essentieel verschil!

de 2.5t is een low-pressure turbo blok met een relatief hoge statische compressie verhouding. Logisch dat dat blok op BENZINE (ron95 of ron98) na tunen sneller kapot loopt. Het blok is immers niet ontworpen voor een veel hogere boost.
Maar LPG heeft een veel hoger octaan getal (tussen de ron100 en ron104), is dus veel klopvaster en daardoor kan het 2.5t blok dus zonder te detoneren wel veel boost aan mits dus draaiend op LPG. (zelfde verhaal gaat op voor rijden op e85)

de beperkende factoren zijn denk ik de maat van de turbo (die van de 2.5t is niet zo groot, gaat dus al snel als een haardroger werken en alleen maar hete lucht pompen. De turbo moet wel genoeg koele lucht kunnen leveren om dat vermogen mee te kunnen maken.), de drijfstangen en de uitlaatkleppen (sodium gevuld??), de LPG injectoren moeten overigens ook groot genoeg zijn om de extra LPG te kunnen injecteren die nodig is voor dat hogere vermogen. (witte vialle LPi gaan tot 50pk/injector, bruine gaan tot in meen 65pk/inj)

die dunnere cilinderwanden zie ik niet direct als een probleem.


"de motor word getuned voor lpg gebruik"
voor zo ver ik weet heeft de inbouwer van mijn vialle systeem het zo afgesteld dat hij op lpg evenveel vermogen geeft dan op benzine, ( hij is ge chipped ong. een week voordat ik lpg in liet bouwen.) wat ik verder wel merk op lpg is dat als ik een tijdje hard rij, daarmee bedoel ik in duitsland lekker rond de 160 - 180 cruisen (wat overigens heerlijk gaat met dit bakkie) en ik zak naar 140 ofzo en doe een kickdown dan wilt hij heel heel heeeel soms nog een flinke stoot geven (alsof je met 60 over een gat in de weg rijd) en dan stop ik ook meteen met gas geven, en daarnaa gaat hij gewoon weer rustig verder zonder problemen. ik krijg dan ook geen meldingen van de computer. kan dat stoten kwaad? lijkt mij eerlijk gezegd niet omdat hij zo weinig gebeurt.

verder heb ik bruine injectoren dus dan zou ik inprincipe tot de 325 pk kunnen. want ik heb op internet gelezen dat de turbo van deze auto omme nabije 350dkm -450dkm kapot kan gaan, is het dan beter om de zelfde turbo erop te zetten of zou een turbo die iets sterker is ook kunnen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0