DOT code banden

week/jaar productie

 
 
 
 
 
Remy
 
Avatar
 
Subject:

DOT code banden

 · 
Posted: 04.07.2010 - 06:45  ·  #1
Goedemorgen,

Afgelopen vrijdag zijn er bij mij 4 nieuwe Michelin Primacy HP 205/55/R16 gemonteerd onder de S60. (€390 euro incl balanceren en stikstof vulling bij EuroMaster)

Maar nou blijkt uit de DOT code dat linksvoor en linksachter uit week 34 van 2009 komen.
En rechtsvoor en rechtsachter uit week 22 van 2010.

Is het verstandig om deze banden nog om te wisselen zodat de nieuwste banden voorop zitten en achter de 'oudere' banden?
Of is het verschil in productiedatum zo klein dat dit niet veel zou moeten uitmaken?

En wat is jullie ervaring met stikstof in de banden?
Ik zie er lichtelijk tegen op om iedere 2/3 maanden langs een autobedrijf te moeten om ze te laten controleren / bijvullen met stikstof...

Alvast bedankt weer!
Gr. Remy
martink
 
Avatar
 
Subject:

Re: DOT code banden

 · 
Posted: 04.07.2010 - 10:37  ·  #2
Die banden mooi laten zitten. Die paar maanden maken echt niks uit.
Wat betreft het stikstof. Het hele verhaal van stikstof is kul. Want in de lucht heb je 80% stikstof zitten. Alleen het zuurstof gaat door het rubber heen waardoor de spanning zakt, dit pomp je weer bij met 80% stikstof enz. Dus naar een aantal keren banden oppompen heb je ook gewoon stikstof in de banden zitten, maar heb je er niks voor betaald.
Remy
 
Avatar
 
Subject:

Re: DOT code banden

 · 
Posted: 06.07.2010 - 03:47  ·  #3
Mooizo bedankt! Dan laat ik de banden zo zitten :)

En nog even over de stikstof... Dat is ook gelijk de laaste keer geweest.
Ik irriteer me er nu al aan dat me banden wat zacht lijken en dat ik ze alleen bij een garage nog kan laten oppompen (als ik stikstof vulling wil)
Binnenkort dus maar weer lucht erin laten pompen, dan houd je het nog een beetje zelf in de hand.

Gr. Remy
Teevijf
 
Avatar
 
Subject:

Re: DOT code banden

 · 
Posted: 24.08.2010 - 16:40  ·  #4
Banden die gevuld zijn met stikstof kun je zo nodig gewoon bijvullen met lucht.
Het zal alleen niet zo snel nodig zijn omdat de band gevuld met stikstof beter op druk blijft.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0