DPF Leeghalen en dan?

 
 
 
 
 
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 16.05.2023 - 21:55  ·  #1
Wegens extreem dicht zittende en gebroken roetfilter ben ik genoodzaakt de filter leeg te halen.( nee ik ga geen nieuwe filter plaatsen die duurder is dan wat de auto mij kost + alle nadelen wat die filter met zich mee brengt bij een wagen met 7 ton)

Maar nu to the point mijn vraag,
Ik haak dus die filter leeg met een klopboormachine en lange beitel,
Monter de lege pijp weer terug,

Blijf ik nu die melding : roetfilter vol zie handleiding houden inc combinatie met noodloop of is dit nu dan weg?

Ik snap dat het uitgeschreven moet worden maar daar heb ik even niet de tijd voor.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 16.05.2023 - 22:02  ·  #2
Bij leeghalen van het roetfilter zal ook de obstructie weg zijn die je omschrijft.
Lijkt mij dat de melding dan ook weg is….
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 16.05.2023 - 23:04  ·  #3
De melding roetfilter komt namelijk pas bij warme motor boven 3000tpm.

Na 20km manueel rijden met dr gear tronic is de melding weg,vermogen terug,tot gas geven boven 3000tpm.

Uitzich zelf regeneren doet hij ook niet,geen verdere foutcodes aanwezig enkel roetfilter vol,
Mijj gevoel zegt toch een sensor defect waardoor de regeneratie nooit op gang kwam,straks de filter leeg en nog die melding,en welnu is de melding niet zo erg,maar de noodloop wel ,dat is een verschrikking.

Wervelkleppen systeem functioneerd na behoren,egr klep is nieuw,gloeistiften 5x nieuw,koelvloeistof temp is in orde,fan slaat aan warme motor,na mijn idee voldoet hij verder na alle randvoorwaarden voor regeneratie.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 17.05.2023 - 06:33  ·  #4
Dat de melding komt boven de 3000tpm zal met de blokkade van je roetfilter te maken hebben, uitlaatgaasstroom wordt gehinderd en dat zal de noodloop opwekken denk ik..
Druksensor van het roetfilter zit,als je voor de auto staat, met je zicht naar de voorruit,rechtsvoor gemonteerd, achter de cilinderkop boven de inlaat van de turbo.
Met vida kun je het roetfilter bekijken op de hoeveelheid deeltjes, wat is de staat hiervan?
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 17.05.2023 - 23:23  ·  #5
Ik ben juist bang dat wanneer de filter verwijderd is,ik permanent in een noodloop ga rijden.

De huidige filter elemant is gebroken,dus die moet n elk geval delete
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 11:24  ·  #6
Heb je al geprobeerd om dpf en de drukverschil sensor opnieuw in te leren?

“ Roetfilter vol” is in Vida een point of no return en kan alleen opgelost worden door het filter te vervangen.

Wellicht blijft er daarom een melding komen.
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 14:26  ·  #7
Wij hebben gedaan,
Alle fout codes gewist,
Hierbij kwam met NIET draaiende motor direct terug roetfilter vol.

Hierna ingesteld als roetfilter vervangen.

Daarna zijn alle meldingen een dag weg geweest totdat de motor 2keer op bedrijfs temperatuur is geweest en boven de 3000tpm.

Maar een feit is en blijft, het huidige element is gebroken,dus niet meer te redden.

Leeg halen,terug monteren betekend dan dus ook gelijk weer noodloop?
Of eerst aan vida,fout codes wissen en dan rijden?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 16:43  ·  #8
Soms zijn er vragen waar niet 1,2,3 iemand een antwoord op heeft.
Zelf de eerste zijn is ook soms de beste mogelijkheid..
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 17:45  ·  #9
Aangezien hij toch al defect is, wat houdt je tegen? Melding heb je nu ook al, dus kunt er niks mee verliezen.
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 22:03  ·  #10
Boel er onderweg gehaald vandaag,achterste kwart was brokstuk van "weg"
Voorste gedeelde was bijna RAL 9010 zo wit,wit van as.

Ook binnenin de kleine doorlaat pijpjes in het element was alles wit,stel er zijn 100 gaatjes,zag je zonlicht door 8 gaatjes.

Heb de hele boel leeg gehaald,alles gemonteerd,rijden... wat een andere auto!!!

4.6 liter op 100km bij 120 kmh!
Hij deed 10 liter op de 100!😇

Maar toen,motormanagment waarschuwing,rode 3 hoek en..noodloop.

Nu heb ik tussen schutbord en motor, de stekker los gehaald van de sensor die het meest links in de voorpijp zit.

Managment melding is weg,de motorstoring lamp is weg en gaat niet meer in de noodloop.

Wat een verschrikking die roetfilters,
In mijn tijd had je die niet!
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 22:34  ·  #11
Ik denk dat het lampje na een X aantal keer starten wel weer aan gaat met de stekker los. Als de doorvoer vd uitlaat nu goed is en je hebt met vida het roetfilter gereset (lees, vervangen) en je hebt daarna nog steeds roetfilter vol meldingen en storing, dan zal er ongetwijfeld wat aan de hand zijn met de verschildruksensor of de slangen daarvan. Je kan overwegen om softwarematig het roetfilter uit te schrijven via een tuner. Dan kijkt de ecm nergens meer naar aan roetfilter gedoe.

Btw, als het een euro4 is kom je zo niet door de apk met deeltjes teller uitlaat test.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 18.05.2023 - 22:36  ·  #12
Kijk… met een beetje lef en arbeid ben je toch wat wijzer geworden..
Stekker die je losgekomen hebt, lambdasonde of temperatuursensor?benieuwd of de computer toch nog wil genereren op den duur….
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 19.05.2023 - 00:23  ·  #13
Heb werkelijk geen idee wat er verder aan die stekker zit,alleen heb voor deze stekker gekozen omdat er zwarte aanslag zat waar deze stekker / kabel in de uitlaat geschroefd zit.

Hij is vorige week net feilloos gekeurd,deeltjes teller test rolde die zo doorheen, 700ppm/150k is me verteld.

13 maand keuring ,wat er daarna gebeurd zien we wel weer.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1458
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 21.05.2023 - 02:12  ·  #14
Ieder zijn keuze, maar ik had toch voor 236 euro een vervanger gekocht op AutoDoc. Das veel minder werk en hoef je ook geen 65 euro te betalen bij de RDW.
En met wat geluk krijg je dan ook nog 50 euro voor de oude.
SummumJan
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: DPF Leeghalen en dan?

 · 
Posted: 22.05.2023 - 22:07  ·  #15
En over een half jaar weer gedoe en gewurg 😁

Waarschijnlijk vloeken in de kerk maar al die roetfilters...ik betaal liever die 25 per maand meer dan dat geklooi met die dingen en voor de auto is het beter dat ie leeg is.

Ik had met mijn R klasse precies het zelfde probleem afgelopen week.
Roken stotteren inhouden,die filter is er niet voor 239 euro,dus oo leeg gehaald en die auto rijd mooier dan ooit!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0