Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

Waar vind ik de vervanging voor de hoes?

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 24.02.2023 - 15:49  ·  #1
Gisteren hebben Jeroen en Frank even naar mijn draagarmen gekeken. Links is nog wel OK, rechts lag de fuseekogel te glanzen. Ik neem aan dat het verdwenen zwarte de hoes genoemd wordt, want ik zoek al een uur of wat naar fuseekogelhoes en kan op de diverse sites niets vinden.

Ik heb inmiddels een draagarm rechts gevonden, Querlenker, Radaufhängung LEMFÖRDER 36708 01 Rechts
Volgens mij is dit de fuseekogel Traggelenk LEMFÖRDER 25550 02
Hoeveel flensbouten moeten daarbij gebruikt worden?
Kan ik beter ook meteen bestellen voor 2 euro per stuk zal je er maar om verlegen zitten :)

Op de terugweg opgekomen vragen:
- Moet ik meteen de stuurhoes laten vervangen, kan ik niet zo goed zien op de plaatjes of dat dan ook allemaal los ligt.
Laatste vraag:
Als het zinvol is om te vervangen vond ik ook nog een stabilisator stangetje
Stange/Strebe, Stabilisator LEMFÖRDER 26793 01
Kan me indenken dat recht de meeste (stoeprand)klappen heeft gehad dus wellicht dit ook meteen doen?

Dank voor het delen van de kennis en het meeleven.

JP
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 25.02.2023 - 20:19  ·  #2
Stabi stangetjes kosten geen drol, maar kunnen wel een knappe rammel veroorzaken.

Ik weet niet groot je budget is voor deze klus, maar als je de boel toch los hebt liggen? Uitlijnen moet daarna toch en als je 2x moet uitlijnen ben je zo weer €100 verder....
Beter nu ff wat meer doen, 1x uitlijnen en je kan weer 3 ton verder. Je zal net zien heb je alles klaar en scheurt weer een grieplig hoesje van een paar tientjes en kan je opnieuw beginnen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 25.02.2023 - 20:32  ·  #3
Fuseehoes is niet los te vernieuwen bij dit type. Zijn geen goed passende. Althans ik kon ze niet vinden/krijgen. Nieuwe kogels dus. Van lemforder. Je hebt de conische nodig. Voor goede montage ben je eigenlijk de originele montage tool nodig. Zonder lukte het mij niet om de kogel er goed en schadevrije in te krijgen. Sommigen maken ook de tool zelf van een pijp/buis.

Draagarmen altijd per 2 vernieuwen. Anders krijg je raar rij en rem gedrag door verschillende rubbers/leeftijd. Ook deze van lemforder. Zijn specifieke armen voor een xc70.

Uitlijnen moet zeker na nieuwe armen, anders heb je grote kans dat de banden verkeerd slijten, en het rijdt ook een stuk beter.

Losse bouten ben je niet nodig voor bovenstaande reparaties. Bij de kogels krijg je nieuwe boutjes en moer. De draagarm bouten kan je prima hergebruiken.

Stuurhoes niet vernieuwen mits die goed is.

Reactie stangetjes kan je vernieuwen als je dat wilt. Maar hoeven niet los bij deze reparatie.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 01.03.2023 - 11:57  ·  #4
Dank voor alle tips en hulp! Ik ga even met de garage in gesprek, niet elke garage wil dat je 'eigen" spul meeneemt. :)
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 08.03.2023 - 21:04  ·  #5
Mijn XC is een ramp qua onderhoud, de bestuurder heeft de laatste weken veel tijd in bed en op de spoedeisende hulp doorgebracht. Kleine dingen maar mijn vrouw maakt zich zorgen dus ja, dat vertraag het een en ander.
Garage doet niet moeilijk over zelf meenenem van (goed) spul, dus staat er nu een draagarm en fuseekogel van Lemforder in de lijst,. Nu was er ook een probleem met de linker handremkabel, maar ik zie alleen één type (Bosch) Betekent dit dat L en R dezelfde zijn?Idacht overigens oprecht dat er een kable naar de voorkant ging met aan de achterkant een driehoekje waarmee de trommels konnen worden bediend.
Haynes zijn fijne boeken maar de seir e "jetzt mach ich das selbst was een stuk duidelijke over de twingo.

Tips? Iemanmd die even kan kijken of ik de juiste dingen bestel voor de garage?

DANK! JP
Seilzug, Feststellbremse BOSCH 1 987 477 819
Hersteller: BOSCH
Index: 1 987 477 819
Länge [mm]: 1993
Länge 2 [mm]: 1912
Durchmesser [mm]: 8
Montageseite (L/R): links/rechts
Montageplatz: Hinten
Herstellernummer: 1 987 477 819
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3149
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 10.03.2023 - 12:03  ·  #6
Staat er gewoon bij, past links en rechts. Wat kost dat ding trouwens? Ik moest bij de dealer 70 euro ex aftikken voor zo'n kabeltje...
Draagarm, doe je daar 1 van of toch samen? Fusee kogels ook?
Ik weet dat die links er goed uit zag maar zoals iemand hier al schreef, de auto kan er door naar 1 kant gaan trekken. Tja beetje welles nietes verhaal.
Draagarm zijn best duur natuurlijk.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3762
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Draagarm en fusee kogel gevonden voor de V70XC mj 2001 maar dat is maar een deel van de reparatie

 · 
Posted: 10.03.2023 - 12:37  ·  #7
I/k zou de draagarmen altijd per paar betalen, kost je nu een paar tientjes maar is uiteindelijk goedkoper. Stel die andere is volgend jaar of over 2 jaar op, moet je die vervangen, en moet je wéér opnieuw uitlijnen...
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Uitlijnen..

 · 
Posted: 11.03.2023 - 10:59  ·  #8
Dank voor jullie antwoorden. Om mijn lijste staat het vervangen van alle veren, dempers, rubbers en stuurhuis. Helaas staat dat allemaal onder het item: Hoofdprijs winnen en dus moet ik het "running" laten doen.

Uitlijnen is inderdaat duur, maar omdat de diameter van de banden (en dus ook de druk en de millimeters) heb ik me voorgenomen ze om het half jaar te (laten) omwisselen en dan rond de APK uitlijnen. Ik merk écht het veschil tussen ijn te gladde quatracs en andere banden met net zoveel mm (5/4) als die aan de voorkant.
In juli 4 nieuwe, uitlijnen en dan hopen dat het slijten egaal gebeurt.

Bedankt voor het meeleven en meedenken!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 459
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Nee, ik had even wat verward :(

 · 
Posted: 23.03.2023 - 21:08  ·  #9
APK vervallen op 10-3, 16-3 dreigbrief van RDW en de 21e getankt, koffie gehaald bij het ziekenhuis, bijna directe lijn naar Veendam, Eind van de middag zag ik bij de RDW dat de APK weer goed was. Heel blij met jullie tips en hulp, kijk verlangend uit naar morgenochtend, als ik de 235 paarden, hoe mat en kreupel dan ook, weer kan laten draaien.

Volgende stappen draagarm LV + fusee, stabilisator stangetjes en aan de achterzijde vervangers voor de nivomats, Ik neem aan dat origineel beter reed, maar na 20 (?) jaar kan het ook wel zijn dat B6 beter rijdt. Gaan we merken.

Eerst de flappen weer kweken ;0
 
Selected quotes for multi-quoting:   0