draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 
 
 
 
 
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 07.02.2015 - 23:55  ·  #1
Vandaag heb ik op mijn volvo v70 1999 diesel handbak de as met homikineten vervangen, en er een nieuwe draagarm opgezet (Rechts voor), links voor is een paar duizend km geleden al gebeurd en toen ook uitgelijnt. Op zich is de installatie wel gelukt, het rijd al weer aardig met een normaal geluid, maar nu moet er natuurlijk gezien het nieuwe onderdeel wel opnieuw worden uitgelijnd/gebalanceerd. Deze week kan een garage dit wel doen maar ik vroeg me af welke prioriteit dit heeft. Wat is het effect van een paar dagen doorrijden (zeg max ca 500km) voor het daadwerkelijke uitlijnen? Ik snap dat je banden iets harder zullen slijten maar kan het veel kwaad of is het echt iets wat je niet zou moeten doen?

Ik heb het gevoel dat de auto nog rederlijk rechtdoor rijd (niet echt veel anders dan voorheen), maar heb wel iets meer speling op het stuur dan eerst, het reageert iets minder direct dan eerst.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 07:06  ·  #2
Je kan op zich wel doorrijden.
Ik heb ook een week en 600 km gereden na vervangen van mijn schokdempers voor ik tijd had om uit te lijnen.

Wel raar dat je meer speling hebt.
Het geheel zou juist strakker moeten aanvoelen is mijn ervaring.
Alles goed vast gezet?
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 08:52  ·  #3
dit kan òf het verschil tussen kwaliteit in onderdelen(?) zijn, òf een indicatie dat de boel erg uit de lijn staat..
maar ook dat je oude draagarmen je stuur "onder spanning" zetten (je reed al met slechte uitlijning dóór die speling) en dat die nu weg is..
maar waarom zou je wachten als je de boel nu op orde hebt? heb je zelf eigenlijk geen tijd? of moet er nog meer aan de wielophanging/stuurinrichting gebeuren?
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 10:10  ·  #4
Heb enige tijd geleden ook de fuseekogels en de draagarm rubbers vervangen. Hele fusee is er onderweg geweest, heb hierna alles uit laten lijnen, eigenlijk stond alles nagenoeg nog binnen de waarden. Als je de stuurkogels niet hebt verdraaid dan zal er op vielvlucht e.d. niet veel mis zijn.

Ik denk dus dat je best even door kan rijden. Al zou ik wel zo spoedig mogelijk uit gaan lijnen om extra onnodige banden slijtage tegen te gaan.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 11:43  ·  #5
Wat richard zegt, meer speling lijkt me niet goed. Ik heb ook net de aandr8jfas vervangen, voel geen verschil. Maar meer speling??? Alles wel goed op moment vastgezet en niets vergeten?
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 12:11  ·  #6
Quote

maar ook dat je oude draagarmen je stuur "onder spanning" zetten (je reed al met slechte uitlijning dóór die speling) en dat die nu weg is..


De vorige draagarm was ook echt op, dat rubber was helemaal stuk, vorige eigenaar van de auto had alleen LV vervangen, terwijl je normaal allebij tegelijk doet. Auto trok ook heel even naar links bij hard remmen (dat was de draagarm rv die op was), dat is nu verholpen. Helpt uitlijnen dan weer om je stuur meer onder spanning te zetten?

Quote door 626Ronin

maar waarom zou je wachten als je de boel nu op orde hebt? heb je zelf eigenlijk geen tijd? of moet er nog meer aan de wielophanging/stuurinrichting gebeuren?


Uitlijnen kan ik niet zelf maar laat ik een garage doen die zo'n mooi apparaat daarvoor hebben, dus dan moet je een paar dagen wachten op de afspraak. In de tussentijd wil ik wel even naar het werk op en neer rijden, vandaar dat ik me afvroeg of dat kwaad kon.

Quote door grrroovedude

Wat richard zegt, meer speling lijkt me niet goed. Ik heb ook net de aandr8jfas vervangen, voel geen verschil. Maar meer speling??? Alles wel goed op moment vastgezet en niets vergeten?


De bouten vastgezet met de momentsleutel met waardes uit het boekje. Heb ook alle onderdelen vastgepakt en geprobeerd om het heen en weer te bewegen om te kijken of er speling op zat, dat was tot zo ver nog niet het geval.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 12:15  ·  #7
Je kunt ook naar van essen in westervoort gaan, goeie uitlijner, zonder afspraak en elke werkdag tot half 8 dacht ik. Kosten 50 of 60€.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 12:31  ·  #8
Quote door kickerzz

Quote

maar ook dat je oude draagarmen je stuur "onder spanning" zetten (je reed al met slechte uitlijning dóór die speling) en dat die nu weg is..

Helpt uitlijnen dan weer om je stuur meer onder spanning te zetten?

wie zegt dat dat moet? misschien staat ie nu juist wel goed..
de uitlijner geeft antwoord..
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 12:50  ·  #9
Quote door Waltersan

Je kunt ook naar van essen in westervoort gaan, goeie uitlijner, zonder afspraak en elke werkdag tot half 8 dacht ik. Kosten 50 of 60€.


Goede tip. Ik zal maandag is bellen, dat ligt aardig op de route naar huis.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 14:03  ·  #10
Dassen in Eindhoven is ook een hele goede uitlijner, helaas weten dat er meer en kan je bijna nooit op hele korte termijn terecht.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 08.02.2015 - 14:15  ·  #11
slijtage banden treedt vooral op als het behoorlijk scheef staat. maar meer speling op t stuur verbaast wat zou juist strakker moeten zijn. De uitlijner checkt de speling ook als het goed is. Anders kan hij niet goed uitlijnen.
kickerzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Leeftijd: 33
Berichten: 69
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 09.02.2015 - 20:42  ·  #12
Gisteren even de banden opgepompt, allen tot 2.9bar en vandaag bij van Essen even laten uitlijnen. 55euro en kon zo geholpen worden 's avonds. Goede tip.

De extra speling waren denk ik gewoon de zachte banden, aangezien hij nu weer zoals normaal rijd.

Het uitlijnen was inderdaad vooral nodig voor rechtsvoor (daar waar de nieuwe homokineet was ingebracht).

Het rijd nu wel weer prima heb ik het idee.

Nog wel naar de abs sensor kijken, die heb ik maar uit gezet aangezien die nu verkeerd ingrijpt. LV maar is schoonmaken en anders doormeten denk ik.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 09.02.2015 - 20:48  ·  #13
Ik had eigenlijk ook nog naar van essen gewild om een lekke band te laten repareren, dan had ik je nog gezien daar..... Maar mooi dat ie weer strak stuurt.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: draagarm + homokineet/as vervangen, nu uitlijnen

 · 
Posted: 09.02.2015 - 20:58  ·  #14
Ik heb ook laten uitlijnen om dezelfde reden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0