draagarm vervangen

Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 24
Subject:

draagarm vervangen

· 
Posted: 08.08.2020 - 14:41  ·  #1
vandaag onderweg begon het stuur in eens heel erg te trillen en het linker voorwiel schoot er onder weg... weg laten slepen en geconstateerd dat de draagarm aan barrels is. Iemand een idee of dit zelf te doen is qua reparatie? Heb nog geen diagnose, komt later volgende week..
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: draagarm vervangen

· 
Posted: 08.08.2020 - 14:42  ·  #2
Jeetje, zo te zien is de fuseekogel gebroken!
yes996
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.08.2020 - 14:53  ·  #3
Zo te zien is de borgmoer van de fusee kogel gewoon afgebroken. Nog nooit gezien. Ben bang dat hij met (te) veel geweld vast gezet is bij een vervanging of reparatie.
Je hebt veel geluk gehad. Het had heel anders af kunnen lopen!!!
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2020 - 15:21  ·  #4
heb allang geluk gehad dat zowel wij; de inzittenden ongedeerd zijn en dat er niemand van de andere kant kwam.. maar een fuseekogel en een draagarm vervangen, is dat een kwestie van krik dr onder, boel losdraaien, vervangen en weer op zn plek zetten en tis klaar of is het niet zo gemakkelijk?
Quote door yes996

Zo te zien is de borgmoer van de fusee kogel gewoon afgebroken. Nog nooit gezien. Ben bang dat hij met (te) veel geweld vast gezet is bij een vervanging of reparatie.
Je hebt veel geluk gehad. Het had heel anders af kunnen lopen!!!
ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 08.08.2020 - 16:09  ·  #5
In basis is het wel zo simpel.

Al zou ik wel even heel goed alles na lopen.

Ik denk dat daar veel onderdelen een flinke tik gehad kunnen hebben, van veerpoot, tot aandrijfas, en de remslang.

En naar het vervangen (zou de draagarm andere kant mee pakken ook) wel goed laten uitlijnen
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 08.08.2020 - 19:49  ·  #6
Quote door ikbat

En naar het vervangen (zou de draagarm andere kant mee pakken ook) wel goed laten uitlijnen

Idd aan de andere kant de draagarm ook vervangen, en natuurlijk de fusee kogel aan de andere kant meteen meenemen. Wel even goed opletten dat je de juiste fusee kogel besteld. Er zijn namelijk verschillende maten. En dan bedoel ik de diameter van stuk wat in het fusee vast geklemd/geperst zit.

Ik weet niet of je de onderdelen snel nodig hebt, of dat je de auto wel een paar dagen kan missen. Als je de auto een paar dagen kunt missen is het wellicht aantrekkelijk om de onderdelen bij motointegrator te bestellen.

Succes met de reparatie.

Edit: Misschien zijn dit de juiste fusse kogels. Hier aangeboden op het forum. Meter is weten!! topic.php?t=23500&page=1&fup=3…real345683
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 08.08.2020 - 19:56  ·  #7
Die fusseekogel is soms moeilijk los te krijgen uit de fusee. Dat is het lastigste deel van de reparatie.
De draagarm vervangen lukt de meesten gewoon op de oprit.
De remleiding zou ik zeker ook vervangen. De rest ook even goed controleren, natuurlijk.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 09.08.2020 - 00:35  ·  #8
Dat de fuseekogel breekt, is al eerder gebeurd hier: toen ging het om (onbekende) aftermarket 'huismerk' kogels. Ff. checken of het nog de originele is. Volvo-onderdelen staan niet bekend dat ze breken...

Is het te doen: ja; maar lees/kijk jezelf even goed in!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 09.08.2020 - 14:02  ·  #9
Ik heb de draagarmen, fuseekogels, stuurkogels, stabistangen, veerpoot rubbers en lagers, en schokdempers vervangen van mijn S60. Kostte me 2 avonden, nooit eerder gedaan. Geen speciaal gereedschap bij gebruikt, wel veerspanners en een breekijzer.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 09.08.2020 - 21:36  ·  #10
Ja absoluut wel te doen maar vraagt wel wat handigheid en ervaring vind ik. en je moet idd eigenlijk die kant en de andere kant even echt goed checken.

Ik ben bv ook benieuwd of de as nog een tik meegekregen heeft.

Het begint met een nieuwe fuseekogel dr op en de boel weer in elkaar zetten, dan kun je makkelijker de toestand van de rest bekijken denk ik.
De fuseekogel wil dr vaak lastig uit en dr zijn idd twee typen(dus even opletten) en het gat waar de fuseekogel in het fusee zit moet goed gereinigd worden, De kogel moet redelijk soepel in het fusee gedrukt kunne worden. hier moet geen geweld nodig zijn.
Ik maak t schoon met een drewel met een staalborsteltje. etc etc

Als je het zelf wilt doen wil ik wel een beschrijving maken/zoeken in Vida. of staat die ergens op het forum?
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2020 - 07:00  ·  #11
dat zou heel erg gewaardeerd worden! er zit geen haast achter, zal de onderdelen bestellen via de website die een ander forumlid had gedeeld hierboven. binnenkort maar even mee bezig
Quote door GRUNNS60

Ja absoluut wel te doen maar vraagt wel wat handigheid en ervaring vind ik. en je moet idd eigenlijk die kant en de andere kant even echt goed checken.

Ik ben bv ook benieuwd of de as nog een tik meegekregen heeft.

Het begint met een nieuwe fuseekogel dr op en de boel weer in elkaar zetten, dan kun je makkelijker de toestand van de rest bekijken denk ik.
De fuseekogel wil dr vaak lastig uit en dr zijn idd twee typen(dus even opletten) en het gat waar de fuseekogel in het fusee zit moet goed gereinigd worden, De kogel moet redelijk soepel in het fusee gedrukt kunne worden. hier moet geen geweld nodig zijn.
Ik maak t schoon met een drewel met een staalborsteltje. etc etc

Als je het zelf wilt doen wil ik wel een beschrijving maken/zoeken in Vida. of staat die ergens op het forum?

Selected quotes for multi-quoting:   0