Dubbel din aftermarket oplossing

 
 
 
 
 
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 19.12.2018 - 19:42  ·  #91
Quote door Turbodesk

Quote door brulkjaer

@Turbodesk,

Zit dat frampje direct om de radio ook bij de radio of heb je dat ergens anders vandaan?


Ik weet niet of het echt in dit draadje past:
Ik heb nog geen stuurbediening maar wel cruisecontrol aan het stuur.
Nu heb ik al wel de stuurschakelaar voor radiobediening klaarliggen. Maar om zo'n Kenwood multimediasysteem te bedienen: wat heb ik dan nog verder nodig? Of gaat het niet werken als de stuurbediening er niet af-fabriek in zit?


Ik heb inderdaad een extra randje moeten kopen via Ebay. De ruimte tussen de radio en het frame was te groot.

Waarschijnlijk werkt de stuurbediening wel, alleen heb je echt een extra module nodig voor de vertaling van de Kenwood naar het canbus systeem. Ik heb gekozen voor Volvotech. Plug en Play.


Als je een paar minuten hebt zou je eens naar de specificaties van deze kunnen kijken?
https://www.kenwood.nl/car/nav…ew=details

Ben benieuwd of je op of aanmerkingen hebt, is al wel besteld.
Gaat me meer om twee zaken.
1 aansluitkabels nodig? Volvo2 iso of zoiets?
En de radio kan omgaan met stuurbediening maar hoe? Geen idee nog.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 19.12.2018 - 20:30  ·  #92
Over dat randje rondom het frame; in principe wordt dat bij elke radio meegeleverd. Of het past, is een tweede.
Bij de pre-faceliftmodellen en het originele frame (zoals TS heeft gekocht) pas het randje vrijwel altijd.
Bij de faceliftmodellen, zoals Turbodesk heeft, is er aanzienlijke kans dat het niet past. De frames zijn niet origineel maar aftermarket. De maten van de uitsparingen van het randje verschillen nogal eens. Het voordeel van het Metra frame (wat Turbodesk heeft) is dat Metra zelf verschillende maten 'randjes' los levert, zodat je het eigenlijk altijd passend krijgt.

Heb je een faceliftmodel S60/V70/XC70 P2 (dus vanaf MY05) dan is de Metra 99-9927 de beste keuze.

Verder; stuurwielbediening. Mits bekabeling reeds in je stuur aanwezig is (en dat vermoed ik wel, gezien de aanwezigheid van cruise control knoppen) is het waarschijnlijk voldoende om alleen de knoppen te plaatsen. Dan kun je je originele radio vanaf het stuur bedienen. Wil je ook je Kenwood ermee bedienen, dan heb je nog een 'kastje' nodig wat de betreffende Volvo canbus signalen om zet naar Kenwood signalen.
Is je auto van voor de facelift (t/m MY04) dan kun je volstaan met een module van ca 65-85 euro: bijvoorbeeld https://www.ebay.nl/itm/CTSVL0…rk:24:pf:0
Is je auto van ná de facelift (vanaf MY05) dan heb je de VolvoTech CI-P2 nodig. Zeker wanneer je je eventueel aanwezige PDC werkend wilt houden, kun je niet om deze specifieke module heen. Enkel de VolvoTech kabel vertaald ook de PDC signalen (die via canbus lopen). https://www.volvotech.eu/ci-p2

De stuurwielinterface heeft ook de Volvo-2-ISO kabel erbij zitten, dus die hoef je niet meer los aan te schaffen. Wel heb je nog een verloop voor je antenne nodig, van Volvo naar ISO.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 19.12.2018 - 20:31  ·  #93
Mooie radio. Dat er bij staat dat hij af fabriek stuurwielbediening aan kan is leuk maar werkt niet in onze Volvo`s.
Stond ook bij die van mij.

Je hebt echt wat spullen nodig van Volvotech.

Inderdaad een Volvo to Iso kabel
En de stuurwiel module.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 13:50  ·  #94
Ook niet met deze inyerface? Ik heb mijn kenwood werkend met de originele Volvo stuurwielbediening met deze interface. Betreft S80 van 11-2004

topic.php?t=16929&page=1
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 14:28  ·  #95
Die werkt wel Rik, net als de door mij aangegeven unit van eBay, kosten inderdaad ca 75 euro. Als je geen PDC hebt, kun je daar prima mee uit de voeten. Heb je wel PDC, dan kun je deze ook gebruiken t/m MY04 (geldt voor S60/V70/XC70) of t/m MY03 (geldt voor S80).
Latere bouwjaren én PDC, dan moet je naar de unit van VolvoTech.
Overigens, de door jou aangegeven Axxiss unit moet je zelf nog wat aan knutselen. De door mij aangegeven unit van Ebay komt incl stekkers en is dus vrijwel plug en play. Zelfde geldt voor de VolvoTech unit.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 17:45  ·  #96
Wat is een pdc???

Verder een pakje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Wybe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Enschede
Leeftijd: 41
Berichten: 302
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 18:46  ·  #97
PDC=park distance control
Oftewel parkeersensoren
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 19:08  ·  #98
Spullen van volvotech zijn ondertussen ook binnen.
Morgen de radio.
Wordt achteraf vanuit zwolle verzonden
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 21:13  ·  #99
Quote door Doeke Dobma

Over dat randje rondom het frame; in principe wordt dat bij elke radio meegeleverd. Of het past, is een tweede.
Bij de pre-faceliftmodellen en het originele frame (zoals TS heeft gekocht) pas het randje vrijwel altijd.
Bij de faceliftmodellen, zoals Turbodesk heeft, is er aanzienlijke kans dat het niet past. De frames zijn niet origineel maar aftermarket. De maten van de uitsparingen van het randje verschillen nogal eens. Het voordeel van het Metra frame (wat Turbodesk heeft) is dat Metra zelf verschillende maten 'randjes' los levert, zodat je het eigenlijk altijd passend krijgt.

Heb je een faceliftmodel S60/V70/XC70 P2 (dus vanaf MY05) dan is de Metra 99-9927 de beste keuze.

Verder; stuurwielbediening. Mits bekabeling reeds in je stuur aanwezig is (en dat vermoed ik wel, gezien de aanwezigheid van cruise control knoppen) is het waarschijnlijk voldoende om alleen de knoppen te plaatsen. Dan kun je je originele radio vanaf het stuur bedienen. Wil je ook je Kenwood ermee bedienen, dan heb je nog een 'kastje' nodig wat de betreffende Volvo canbus signalen om zet naar Kenwood signalen.
Is je auto van voor de facelift (t/m MY04) dan kun je volstaan met een module van ca 65-85 euro: bijvoorbeeld https://www.ebay.nl/itm/CTSVL0…rk:24:pf:0
Is je auto van ná de facelift (vanaf MY05) dan heb je de VolvoTech CI-P2 nodig. Zeker wanneer je je eventueel aanwezige PDC werkend wilt houden, kun je niet om deze specifieke module heen. Enkel de VolvoTech kabel vertaald ook de PDC signalen (die via canbus lopen). https://www.volvotech.eu/ci-p2

De stuurwielinterface heeft ook de Volvo-2-ISO kabel erbij zitten, dus die hoef je niet meer los aan te schaffen. Wel heb je nog een verloop voor je antenne nodig, van Volvo naar ISO.


Vraagje....Ik had een stuur met alleen CC bediening. Heb nu een stuur, 3 Spaaks met alle knoppen rechts erop. Als je die unit van ebay installeert, hoef ik dan geen software update te doen? Meen dat eens gelezen te hebben. De volumeknoppen werken wel lijkt het omdat de CFE+ erop reageerd door een paar seconden uit te gaan.
Die unit uit het andere forum, die genoemd werd, had als voordeel dat je met de telefoonknoppen Bluetooth kon bedienen....wat doe je daar dan mee?? Mijn auto is van 2004 btw.

Andere vraag...een dakantenne. Werkt dat veel beter dan een voorruit antenne? Heb die er nu in voor DAB,maar ik vindt de ontvangst maar matig. Veel moeite om zenders te installeren.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 22:51  ·  #100
Een goede dakantenne van Calearo werkt vele malen beter dan een plakantenne op het raam. Die raamdingen zijn waardeloos.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 23:35  ·  #101
Ik kom net thuis en duik mijn pakje van volvotech in.

Daar zit een soort luidsprekertje bij.
Die schijnt voor de parkeer sensoren te zijn.
Alleen die heb ik niet.
Heb ik dan nog wat aan dat piepertje?

Of moet ik gewoon wat parkeersensoren scoren en aansluiten? Wil niet teveel geld meer uitgeven...
Zit ondertussen op bijna 1000 euro en dat lijkt me wel genoeg.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 21.12.2018 - 23:56  ·  #102
Die piëzo is inderdaad voor parkeersensoren. Maar, dat werkt alleen als die parkeersensoren over de canbus gaan. Originele dus. Dus nee, die hoef je niet te gebruiken en ik denk dat je maag omdraait als je hoort wat een originele pdc set kost. Gewoon vergeten ;)
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 22.12.2018 - 00:01  ·  #103
Quote door Doeke Dobma

Die piëzo is inderdaad voor parkeersensoren. Maar, dat werkt alleen als die parkeersensoren over de canbus gaan. Originele dus. Dus nee, die hoef je niet te gebruiken en ik denk dat je maag omdraait als je hoort wat een originele pdc set kost. Gewoon vergeten ;)


Dat vermoede ik al.
Wel jammer dat er een engelse handleiding bij zit.......
Ik kom er wel uit maar het hoort eigenlijk niet.
mikekiwi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Alphen aan den Rijn
Leeftijd: 52
Berichten: 134
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 22.12.2018 - 07:46  ·  #104
En als je toch zo'n mooie radio hebt, is een achteruitrijcamera voor weinig er ook nog prima en relatief eenvoudig op aan te sluiten ipv parkeersensoren...
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Dubbel din aftermarket oplossing

 · 
Posted: 22.12.2018 - 09:10  ·  #105
Die komt er ook.
Samen met de bijbehorende dashcam.

Maar niet deze maand.
Zodra het voorjaar weer begonnen is wil ik wel prutsen met de camera, misschien wel voor en achter.

Maar dat zie ik nog wel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0