Dure reparatie of de auto vervangen?

En eerst even voorstellen natuurlijk...

 
 
 
 
 
Rwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 12.06.2011 - 22:55  ·  #1
Goeieavond allen,
Laat ik beginnen me even voor te stellen. Mijn naam is Erwin en in november 2009 ben ik lid geworden van dit forum. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen regelmatig berichten, opmerkingen en vragen van anderen gelezen.
In 2007 ging er een langgekoesterde wens in vervulling en hebben we onze V70 2.4T automaat van mei 2000 aangeschaft.
Een genot om in te rijden en dat heb ik sinds die tijd dan ook aardig wat gedaan.
Toch schoven er al snel na de aanschaf wat "donkere wolken voor de zon".
Wanneer we de cruise-control wat langer gebruikten, ging er een hele kerstboom aan waarschuwingslampjes branden en wilde de boordcomputer maar één ding: dat we de auto onmiddellijk aan de kant zetten. Om een lang verhaal kort te maken; we zijn diverse keren naar de dealer terug geweest en het euvel is onder garantie "verholpen".

Dat laatste dus met aanhalingstekens omdat er inderdaad geen lampjes meer gingen branden, maar de auto wel met tussenpozen storingen aangaf, het toerental ineens (tijdens het rijden maar ook bij stationair lopen) omhoog schoot en op langere afstanden er schokken te voelen waren net als turbulentie in een vliegtuig. Ook hield de auto eigenlijk altijd eerst in bij gas geven en daarna voelde je hem trekken. Allemaal vaag en de dealer gaf aan er niets meer mee te kunnen doen. We waren voor onderhoud inmiddels bij een andere garage terechtgekomen omdat ik geen vertrouwen in de dealer meer had. Hier hebben ze gemeten aan de auto en niets bijzonders gevonden, de meldingen gereset en zo heb ik een jaartje of twee rondgereden.

Tot twee weken geleden ineens het lampje voor het motormanagement begon te branden en na twee dagen weer uitging. Omdat er ook twee lastige lampjes vervangen moesten worden en nog wat klein prutswerk, heb ik weer een afspraak gemaakt met m'n garage.

Het resultaat: waarschijnlijk zit er een lek in de intercooler, functioneren de lambda sondes niet goed en zal het gasklephuis vervangen moeten worden. De garage stelt dat dit voor rond de 2000 euri gerepareerd kan worden en dat ik dan vrijwel zeker van de problemen af ben.
Nu heeft de auto bijna 236000 km op de teller staan en vraag ik me af of ik er verstandig aan doe om de reparatie uit te laten voeren.
Niemand kan in de toekomst kijken, dat snap ik, maar wat kan ik bij deze km stand allemaal nog meer verwachten. Op het forum lees ik mogelijke problemen met de automaat, de airco etc.
Aan de andere kant moet ik met de huidige km-stand er toch nog wel een ton bij kunnen rijden lijkt me en een andere auto (mijn vrouw denkt dan aan een nieuwe ford Focus wagon, :sick: ) kost heel wat meer dan deze reparatie...
Graag doe ik een beroep op jullie deskundigheid om wat meer onderbouwd een goede beslissing te kunnen nemen.
Alvast bedankt voor het geduld dit lange verhaal te lezen en voor de adviezen.

Rwin.
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 13.06.2011 - 00:27  ·  #2
"t belangrijkste is dat je bij een betrouwbare garage zit, zoek anders een volvo specialist (uurtarief rond de 50€) je moet er wellicht nog 2ton mee kunnen rijden, moet haalkbaar zijn zonder alte veel fratsen.
Ik zit bij een betrouwbare garage en die meld als er iets aan zit te komen wo distributieriem om de 140k . verder keer bombine gehad en vering/lagers
maar heb je voor die kosten een fijne betrouwbare auto?
ik zeg dat je voor €1500 ( incl grote beurt, banden ect)aan reparaties per jaar nog geen betrouwbare auto hebt , wel dat je weet wat je hebt
en je rijdt natuurlijk vorstyelijk
Ikn zelf zit momenteel ook met de afweging, dus begrijp wat je bedoelt, de mijne is juist de 445000 gepasseerd dus dat laatste tonnetje schenk ik erbij
hou 'm aan voor de korte afstanden en zie wel als zich een kans voordoet. maar ga zeker voor een V70/2000 lekker plat maar wel zeer duidelijk wat z'n tekortkominge zijn
Onderhandel eerst maar eens of iets echt 1700€ moet kosten of ga eens bij een specialist langs, dan kun je een kwalitietsvergelijking doen, want die dealer is gewoon niet wat je zoekt.
bnieuwd hoe 't j verloopt
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 18.06.2011 - 16:12  ·  #3
Hallo,

Een mooie V70 of een Focus... Nou ik wist het wel hoor als ik jou was. Natuurlijk kan je naast het gewone onderhoud van je Volvo nog weleens extra dingetjes krijgen. Toch zeg ik op mijn beurt... Je weet nu wat je hebt en je weet nooit wat je krijgt. Ik zou 'm gewoon laten maken door een Volvo-specialist en nog lekker een paar ton aan kilometers erbij opdrukken! Het zijn gewoon goede auto's en jah elke auto heeft weleens een mankementje...

Laat je ons weten wat de beslissing is geworden?

En voor John... 600000 km is ook nog niet echt een punt hoor voor je Volvo. Heb jij met je 445000 km al veel problemen gehad? Ik denk dat het hard meevalt of vergis ik me?

Groetjes,

Tristan
John uit Drenthe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gieterveen
Leeftijd: 64
Berichten: 775
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 18.06.2011 - 22:08  ·  #4
@Tristan
Zeker wel wat aan reparaties gehad inmiddels, buiten beurt banden enzo om.
Nu begint er de rechterachterlager wat aan te slepen en voelde daarnet wat hapering in de versnellingsbak, de automaat pakt niet door. Bekend verschijnsel van een automaat.
heb inmiddels ook wat gebruikersschade dus wil er niet echt veel geld meer instoppen.
Anderzijds heb je voor €1000. ook geen andere auto en het ging net nog als een speer.
Snel ritje naar huis met een 150-170 over de A28.
Is toch wel superrelaxed rijden in vergelijking met een Opel Astra.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 10:39  ·  #5
@Rwin,

Als je besluit tot reparatie, zou ik beginnen bij het gasklephuis.
Je kunt voor een nieuwe gaan, (rond de € 600) of laten reviseren bij actronics te almelo (€ 250,-).
Vervolgens nieuw software laten laden bij de dealer en dan nog eens het geheel aanschouwen.

Waarom ?
De computer leest continu waardes uit, beginnende bij de ETM (gasklep), vergelijkt deze en past de rest van de componenten hierop aan.
Geeft de ETM verkeerde waardes af, dan klopt de rest ook niet meer ( b.v. de aansturing van de lambda sondes en versnellingsbak).
Het kan dus best wel zo zijn, dat, als je de ETM vervangt en nieuwe software laad ( + een totale reset bij de dealer ), dat de auto weer probleemloos rijd.

Succes.
rifwachter
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Epse
Leeftijd: 53
Berichten: 450
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 11:17  ·  #6
Hallo Erwin,

Als ik je verhaal zo lees, dan zou ik ook eerst beginnen met het vervangen van het gasklephuis.

Bigdog heeft hier boven iets neer gezet waar ik het volledig mee eens ben.

Rene
gillerbee
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: enschede
Leeftijd: 52
Berichten: 1123
Geregistreerd: 09 / 2010
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 15:14  ·  #7
Quote
Vervolgens nieuw software laten laden bij de dealer en dan nog eens het geheel aanschouwen.


weet jij zo uit je hoofd ook wat die software update ongeveer kost? dan kan ik vast gaan sparen, ik heb nl. nog steeds het originele gasklephuis met witte sticker...

enne ik had gelezen dat de revisie die actronics uitvoert zelfs dusdanig goed is dat het hele gasklephuisverhaal niet nodig was geweest als volvo naar actronics had geluisterd o.i.d?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 20:21  ·  #8
Quote
weet jij zo uit je hoofd ook wat die software update ongeveer kost? dan kan ik vast gaan sparen, ik heb nl. nog steeds het originele gasklephuis met witte sticker...


Geen idee, maar er zijn er ook bij die dik 350000 km meegaan.
Tijd genoeg om te sparen dus. :happy:

Quote
enne ik had gelezen dat de revisie die actronics uitvoert zelfs dusdanig goed is dat het hele gasklephuisverhaal niet nodig was geweest als volvo naar actronics had geluisterd o.i.d?


Dat heb ik ook begrepen, maar de berichten uit de praktijk zijn wisselend.
Een ding weet ik wel, een bak geld uitgeven kan altijd nog. ;-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 22:21  ·  #9
...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 19.06.2011 - 22:42  ·  #10
De klep zit links aan de dikke slang, welke van het luchtfilter afkomt.
Aan de onderkant van deze klep zit een "zwarte deksel", daar zit de witte sticker, of geel als deze vernieuwd is.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 20.06.2011 - 13:00  ·  #11
Bij de turbo motoren zit hij aan de onderzijde van het inlaatspruitstuk aan de voorzijde, net achter de koelers.

Er is ook een softwareupdate voor de oude (met witte sticker). Is feitelijk niets anders als dat de toleranties wat ruimer worden gezet en hij minder snel in de storing vliegt.

Twee jaar geleden kreeg ik de eerste tekenen op weg van vakantie terug. Bij de tolpoortjes in Frankrijk, bij stationair draaien, zag, hoorde en voelde ik dat hij even kort, uit zichzelf, gas gaf. Kon blijkbaar het 0-punt niet meer vinden. Update, a 25,- Euro, en inmiddels twee jaar verder zonder noemenswaardige problemen. Maar zal er toch een keer aankomen.

Verschil tussen origineel en ACTronics is dat de originele een spoel heeft waarover een 'voeler' heen en weer beweegt. Deze spoel slijt in (bij veel stads km eerder als veel snelweg, ivm vaker gas in/los). Daardoor ontstaan storingen. ACTronics vervangt deze door zgn. halgevers, dus geen bewegende delen meer.

gekke is dat ook deze kennelijk niet altijd storingsvrij werken. De een is er laaiend enthousiast over, de ander weer niet. Zijn er ook die eerst een van ACTronics hadden en toch weer origineel laten monteren. Dus wat is wijsheid....
Is erg veel over te vinden op het web, ook bij het ander Volvoforum.

Op marktplaats worden nieuwe, originele ETM's aangeboden rond de 450,- Euro, motoren met of zonder turbo.

Op het forum http://www.matthewsvolvosite.com/ (ook gepost door Henkie N in 'ontopic') is er ook veel over te vinden, er staat zelfs ergens een hele lijst met tekenen waaraan je kunt afleiden of je ETM ook de geest dreigt te gaan geven. Is alleen wel in het Engels.
Rwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 2
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Het besluit is genomen!

 · 
Posted: 25.06.2011 - 09:11  ·  #12
Iedereen bedankt voor de adviezen. We hebben besloten om de auto te laten repareren. Al nadat ik bij de dealer ben weggegaan ben ik bij een echte Volvo-specialist terechtgekomen, dus daar is de auto al weer een paar jaar in onderhoud. Maandag gaat 'ie er naartoe en dan moet de auto vrijdag weer klaar zijn, want zaterdag gaan we op vakantie. Kunnen we lekker genieten van een (hopelijk) storingsvrije auto. Ik heb besloten om het aan de garage over te laten om goed te kijken of alles, danwel alleen het gasklephuis vervangen moet worden. In ieder geval heb ik dus die lekke intercooler die vervangen moet worden. We gaan het zien!
JMP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Leeftijd: 58
Berichten: 136
Geregistreerd: 12 / 2008
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 25.06.2011 - 19:57  ·  #13
Stel dat de ETM een verkeerde waarde geeft, kan hieruit dan voortvloeien een emissie storing (het gele motorblok lampje) ???????????

Bij mij brand deze al maanden, maar ik merk niets aan de auto.
Laten resetten, paar dagen wachten en hij is er weer.
Uitlezing geeft een mogelijke storing lambda sonde en nog wat mogelijke storingen.
Allemaal erg vaag temeer omdat de auto normaal werkt.
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 22.08.2011 - 22:54  ·  #14
JMP

ik heb dezelfde ervaring. Geen problemen met auto wel melding 'emissies service vereist'. Nu twee keer gehad nadat ik een week probeerde heel zuinig te rijden. Wellicht toevallig. Resetten en het was weg. Volvo gaf ook aandat het wellicht iets wasmet lambda sonde en kat die niet optimaal werkte.
johannes
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Arnhem
Berichten: 48
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: Dure reparatie of de auto vervangen?

 · 
Posted: 20.12.2011 - 19:34  ·  #15
Ik heb het probleem weer, zucht! Ook weer na een week extra zuinig rijden (althans, dat probeer ik dan). Nu brandt dat lampje dus weer en heb ik weer de melding van de emissies...

Iemand een idee hoe je deze melding kunt resetten zonder elke keer langs de garage te moeten?

Bij v40 kon je bijvoorbeeld trucje uithalen met sleutel in pos II en dan dagteller reset 8 sec ingedrukt houden. Of ik las ergens dat je zekering 23 10 min moest verwijderen bij v70.

Iemand?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0