Duurtest 2001-2010 Volvo S60

review ANWB

 
 
 
 
 
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 05.01.2015 - 09:07  ·  #1
Over de Volvo S60 de volgende duurtest review gevonden:

======citaat anwb=======
Waar praten we over?
Tien jaar lang was de S60 hèt toonbeeld waaraan je denkt bij de naam Volvo: een tijdloos gelijnde, degelijke gebouwde sedan, groter dan de middenklasse. Oké, stationcars zijn ook typisch Volvo, maar dat is een andere occasiontest. Volvo is groot geworden met auto’s in dit formaat, hiermee is de reputatie van het merk gevestigd. En wat zegt die? Onverwoestbare auto’s, waarin je in heerlijk comfort astronomische kilometerstanden kunt bereiken. Aan dat beeld voldoet de S60 nog steeds.

Uitvoeringen en varianten
Typerend voor de S60 is dat alle varianten zijn uitgerust met vijfcilinder lijnmotoren die dwars voorin zijn geplaatst. In tien jaar zijn er nogal wat varianten geweest. De benzinemotoren zonder turbo meten 2,4 liter en bieden 103 kW/140 pk of 125 kW/170 pk. Met turbo kennen we de 2,0T (132 kW/180 pk), 2,4T (tot 2005, 147 kW/200 pk, ook met 4WD), 2,5T (154 kW/210 pk, ook 4WD), 2,3T5 (184 kW/250 pk, vanaf 2005 191 kW/260 pk) en 2,5R (tot 2005, 220 kW/300 pk).

Bij de diesels begint het aanbod met de 2,4D met 96 kW/130 pk en de D5 120 kW/163 pk. In 2005 kwamen daar twee varianten bij, 2,4D met 92 kW/125 pk en de D5 met 136 kW/185 pk. In 2006 vervalt de 96 kW-diesel.

Tot medio 2005 zijn er alleen een naamloze basisversie en een completere Edition. Daarna gebruikt Volvo tevens de nu nog steeds gebruikte aanduidingen Kinetic, Momentum en Summum en er is een Edition II. In combinatie met de meeste motoriseringen is er ook een aparte, sportief afgestemde Drivers Edition.

De Volvo S60 als occasion
De meeste Volvo’s S60 zijn hun loopbaan gestart als zakenauto. Vaak rijden die in hun eerste jaren flink wat kilometers, maar dat is nu eens geen enkel bezwaar. De kracht van zo’n Volvo zit ‘m juist in zijn uithoudingsvermogen. Een goed onderhouden S60 rijdt met gemak een half miljoen kilometers en incidenteel zijn er Volvo’s die het miljoen volmaken, al is de S60 daarvoor gewoon nog te jong. Uiteraard moet de auto op al die kilometers wel normaal onderhoud krijgen. Bij een exemplaar dat er al enige tonnen op heeft zitten, is inzage in de onderhoudshistorie wel van belang. De conditie van verschillende exemplaren kan nogal uiteen lopen. Prijs is dan in feite ondergeschikt, het is beter duizend euro meer uit te geven voor een vertrouwd exemplaar. Die vind je zelfs bij officiële dealers, compleet met garantie met een paar ton op de klok. In het land zitten ook verschillende specialisten in Volvo-occasions. Door hun brede assortiment is een bezoekje ter oriëntatie altijd leerzaam.

De proefrit
De Volvo S60 is een heerlijk comfortabele auto. De uitstekende en veelzijdig verstelbare stoelen van Volvo zijn legendarisch, de ergonomie van het instrumentarium is tòp. De vijfcilinders klinken mooi, maar zijn op snelheid juist heel stil. Bij deze auto’s geldt dat de minst sterke versies juist de fijnste zijn om te rijden. De voorwielaandrijvers met turbo hebben erg veel moeite al die trekkracht via de voorwielen op de weg te krijgen. Die aandrijfreacties voel je sterk in het stuur en het vreet voorbanden. De minst sterke motor heeft ook al 220 Nm aan vorstelijke trekkracht. De handbakken schakelen prima, maar bij het karakter van de auto past een automaat ook uitstekend. O ja: met een gewone 2,4 rij je ook 1 op 10 á 11!

Dit vindt de Wegenwacht
De S60 bevestigt nog steeds de uitstekende kwaliteit waar Volvo’s in het verleden om bekend zijn geworden. De elektronica heeft echter ook bij Volvo zijn intrede gedaan en is oorzaak van enkele storingen. Het komt voor dat de zijruiten niet meer open of juist niet meer dicht willen. Daarvoor bestaat een noodgreep die de Wegenwacht toepast, definitieve reparatie dient later te volgen. Er kan vocht en vuil in de stekkers bij de paravan dringen en dat kan tot uitval of storing van diverse functies leiden. Dat is een kwestie van schoon en droog maken. Bij exemplaren die niet goed worden onderhouden, komt het voor dat de aparte remvoeringen van de handrem loskomen, omdat de lijm waarmee die vastzitten verdroogt. Dat veroorzaakt schurende geluiden bij de achterwielen. De elektrisch bediende gasklep bij de benzineversies had in de beginjaren problemen, dat komt vrijwel niet meer voor.

Conclusie
Als je niet elk dubbeltje wilt omdraaien, is het helemaal niet gek om juist te kiezen voor een wat groter model, nu die als occasion juist uit de gratie vallen. Ja, de restwaardes dalen verder, maar met zo’n auto moet je vooral dóórrijden. Na een jaar of vijf en 100.000 kilometer valt de afschrijving per kilometer alles mee. En dan heb je wel heerlijk gereden!
======einde citaat anwb======
En dat heerlijk rijden kunnen we bevestigen :D
Bob
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 05.01.2015 - 21:43  ·  #2
Mooi stukje tekst.
Tijdloos, wel een kenmerk van Volvo. :yes:
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 06.01.2015 - 11:57  ·  #3
prachtig verhaal he!
We blijven nog mooi even rijden met onze grote koetsen
EmC
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 99
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 07.01.2015 - 12:37  ·  #4
Leuk om te lezen.

Het zijruiten verhaal komt me bekend voor. De passagierszijde voor heeft kuren. Iemand een linkje hoe je dat fixt :D
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 07.01.2015 - 15:50  ·  #5
Leuk stukje! Maar ik ben het niet helemaal eens over de rijdbaarheid van een turbo. Zonder enige moeite rijdt je overal met rokende banden weg, maar als je gewoon rustig rijdt is er niks aan de hand. En ja, ik trap graag open deuren in. :lol:
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Duurtest 2001-2010 Volvo S60

 · 
Posted: 07.01.2015 - 16:05  ·  #6
dit schrijft de anwb ook over de v70:

Een Volvo V70 rijdt niet lastiger dan andere auto’s, maar zeker de krachtiger versies hebben wel veel last van aandrijfreacties in de besturing. De minst sterke benzineversies zijn het beste in balans en de vierwielaandrijvers, natuurlijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0