Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 
 
 
 
 
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 24.12.2013 - 21:14  ·  #1
Zojuist heb ik met vida en dice heerlijk gezeten in mn waggie en wat me opviel bij het starten was dat de accuspanning wegviel tot 9.nogiets volt (oei...). Maar ook dat na het aanslaan van de motor de accuspanning terug kwam op 11.nogiets. Niet de gehoopet "richting de 13 volt". Pas na het gas ff flink ingestrapt te hebben schoot de spanning naar 13, nogiets. Die doet het dus wel maar komt laat op.


Is dit normaal of is er ergens een klapperend bitje/relaistje die de boel tegenwerkt? Wat ik in mijn jeugdige enthausiasme altijd doe met een koude bevroren auto is de motor aanzetten in stationair en dan een paar minuutjes krabben. In mijn geval (met de zwakke accu) en laat opkomende dynamo gaat er iets niet goed.

auto is vandaag wel voor wat kleine ritjes van de oprit afgeweest, kan de wat lagere accuspanning verklaren (ik verdenk de accu al een paar weken van gaarheid) maar niet het gedrag van de dynamo

Iemand raad? 8-)
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 24.12.2013 - 21:49  ·  #2
kleine aanvullig: De dynamo zelf ziet er duidelijk nieuwer uit dan de rest onder de motorkap. Heb geen rekeningen of andere bewijzen van moment van vervanging maar ik gok de afgelopen 1,5-2 jaar. :D
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 24.12.2013 - 21:49  ·  #3
Bij mij heb ik boven 1500 toeren al keurig 14.3 volt. Daaronder rond de 12.5.
Ff checken wat de spanning in rust is, >12v als de motor niet draait. Als je met de motor uit en het licht aan al onder de 11 volt komt is het hoog tijd voor een nieuwe accu
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 24.12.2013 - 21:54  ·  #4
Ja ok, de werkelijke spanning van de dynamo is dus bij mij niet 12+ volt gebleken bij stationair. Met werkelijk bedoel ik dan de spanning zichtbaar in vida als je met dice ingelogd bent.

De accu staat op de nominatielijst om vervangen te worden, maar is er in de electrakring nog meer aan de hand?

n.b. nadat ik dus het gas ingetrapt had en daarna naar stationait terugkwam was de spanning wel duidelijk hoger dan de accuspanning (12+) dus de dynamo wordt op eoa manier geactiveerd / zou geactiveerd moeten worden?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 24.12.2013 - 22:16  ·  #5
Ik meet met een multimeter op de accupolen of sigarette aansteker. Ik weet niet of er in vida een vertraging zit met de spanningsweergave. En met een multimeter kun je ook meten als de auto uit staat.
Met alles in rust moet de accu 12.3 tot 12.6 volt geven. Zodra de motor draait gaat de dynamo de auto van spanning voorzien en de accu bijladen. Dan moet de spanning ideaal 14.3 tot 14.6 volt zijn.
Bij stationair toerental draait de dynamo te langzaam om die hogere spanning te genereren, dus zit het tussen de 12 en 14 volt in.
drborg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ternaard
Berichten: 44
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 05.01.2014 - 13:49  ·  #6
Controleer eerst eens de aansluiting van je laadstroomlampje op de dynamo, dit is een schuifstekker en die wil nogal eens oxyderen. Helpt dit niet dan kun je eventueel de regelaar vervangen. Hiervoor moet je ,afhankelijk van het model, de dynamo uitbouwen.
Stijn
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nuenen
Leeftijd: 54
Homepage: steinkeuken.nl
Berichten: 1352
Geregistreerd: 12 / 2011
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 05.01.2014 - 20:00  ·  #7
Spanningsverdeler (zei de a-techneut)
drborg
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ternaard
Berichten: 44
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 05.01.2014 - 20:24  ·  #8
Spanningsregelaar zegt deze techneut :ninja:
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 06.01.2014 - 00:51  ·  #9
spanningsregelaar zeker want als jij eerst met je accu begint terwijl je spanningsregelaar niet werkt dan mag jij straks een andere accu halen met een nieuwe spanningsregelaar.
een kapotte spanningsregelaar kan je accu gewoon stuk krijgen!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 06.01.2014 - 23:02  ·  #10
Zeer zeker mee eens Nikolai! En geloof me... Ik spreek met mijn Classic uit ervaring! ;)
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 10.01.2014 - 12:47  ·  #11
zou grieplig zijn als het die regelaar is, het is (op het oog) een vrij nieuwe bosch dynamo! Heb er alleen natuurlijk geen bewijs van wanneer deze geplaatst is... Overigens laatst een nieuwe accu geplaatst en zal binnenkort het spanningsverloop tijdens starten meten.

Spanningsregelaar zelf vervangen is een eitje, alleen mag de hele dynamo er voor uit....

Bedankt voor jullie toevoegingen! :)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 15.01.2014 - 23:57  ·  #12
Ik vrees dat er weinig anders op zit Lekkerkaas! Maar dit kan jij fixen! :love:

Succes gewenst alvast!
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 26.01.2014 - 22:06  ·  #13
tot nu toe heb ik de accu vervangen en verder weinig anders gedaan dan rijden :) Op zich zag ik gister (eerste moment dat ik weer een dice ter leen had) dat de accuspanning normaler was. Wel bij stationair direct na starten 11,nogiets maar na gasgeven 14, zoveel! Dus tip: na starten ff een dot gas op de plank en het werkt :)

Oude accu staat al een maand op de werkbank met een accutrainer (weiger hem zo makkelijk af te schrijven) en die lijkt nog redelijk te zijn. Binnenkort eens een paar full load en full unload cycles proberen. Eerst de hardware daarvoor vinden :D
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 26.01.2014 - 22:10  ·  #14
Hmmm lijkt goed te gaan dus! Mooi werk man! ;)
lekkerkaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 87
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Dynamo komt bij stationair niet op spanning

 · 
Posted: 26.01.2014 - 22:14  ·  #15
thnx trissy, just closing loose end here ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0