Dynamo en/of vrijlooppoulie?

 
 
 
 
 
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Dynamo en/of vrijlooppoulie?

 · 
Posted: 17.02.2014 - 13:14  ·  #1
Hallo allemaal,

heb af en toe wat last van een dipje in de elektra en gister voor het eerst op de BC: Laadsysteem service vereist.

vandaag de accu eens doorgemeten met de volgende waardes:

Alles uit: 12.1 Volt
Contact op II met radio aan: 11.4 Volt
Auto gestart, met radio etc. aan: 11.2 Volt

mijn conclusie is dus dat de accu niet goed genoeg bijlaadt? (klopt dit?)

kortom: Dynamo. Nu weet ik dat deze een zogenaamde vrijlooppoulie heeft... ik denk deze ook af en toe te horen 'gieren' kort na het starten, of bij zwaardere belasting.

vragen:

1. kan de vrijlooppoulie het zijn? of toch de hele dynamo?
2. is de vrijlooppoulie los verkrijgbaar? kosten? onderdeelnummer? is deze makkelijk te vervangen?
3. wat zouden jullie doen, eerst de vrijlooppoulie vervangen of gewoon een ruildynamo monteren? wat is een redelijke prijs voor een tweedehand dynamo?

bedankt!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Dynamo en/of vrijlooppoulie?

 · 
Posted: 17.02.2014 - 15:28  ·  #2
Quote door Jan480

Hallo allemaal,

heb af en toe wat last van een dipje in de elektra en gister voor het eerst op de BC: Laadsysteem service vereist.

vandaag de accu eens doorgemeten met de volgende waardes:

Alles uit: 12.1 Volt
Contact op II met radio aan: 11.4 Volt
Auto gestart, met radio etc. aan: 11.2 Volt

mijn conclusie is dus dat de accu niet goed genoeg bijlaadt? (klopt dit?)

kortom: Dynamo. Nu weet ik dat deze een zogenaamde vrijlooppoulie heeft... ik denk deze ook af en toe te horen 'gieren' kort na het starten, of bij zwaardere belasting.

vragen:

1. kan de vrijlooppoulie het zijn? of toch de hele dynamo?
2. is de vrijlooppoulie los verkrijgbaar? kosten? onderdeelnummer? is deze makkelijk te vervangen?
3. wat zouden jullie doen, eerst de vrijlooppoulie vervangen of gewoon een ruildynamo monteren? wat is een redelijke prijs voor een tweedehand dynamo?

bedankt!


als ik onder de moterkap op de dikke 12V+ meet (onder dat kleine zwarte klepje rechts vooraan bij de relaiskast.) dan meet ik in mijn auto met draaiende moter 13,8V en dat moet het ook ongeveer zijn. De laadspanning moet altijd hoger zijn dan de accuspanning zelf, anders laad de accu niet bij.

Bij jou auto wordt de accu zo te lezen nu helemaal niet bijgeladen. De spanning zakt immers in naar 11,2V

ik vind je accu zowieso niet erg sterk als daar zonder belasting maar 12,1V valt te meten.
ieder van de 6 accu cellen hoort 2,1V te produceren dus totaal 12,6V, dan is de accu maximaal geladen.
Je bent op dit moment je accu langzaam aan het leegtrekken.

hoe oud is die accu? die kan ook zijn versleten. Als je die met een losse accu lader maximaal vol laadt kan je er een belastingtest op laten uitvoeren ( met een dikke shuntweerstand)

Als de accu zelf goed is zou ik de dynamo laten vervangen door een revisie dynamo. Dat heeft de hoogste kans op succes en de auto heeft de kortste down-time.
Als je eerst gaat rommelen met poelies en vrijloop koppeling loop je de kans dat je het ding 2x uit de auto moet schroeven.

Volgens mij kan je in VIDA ook testen/uitlezen of het laadsysteem nog goed werkt
Jan480
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 830
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Dynamo en/of vrijlooppoulie?

 · 
Posted: 17.02.2014 - 21:38  ·  #3
bedankt! Ga inderdaad eerst maar de dynamo vervangen (ook ivm het lawaai van de poulie) en daarna eventueel ook de accu als het nodig is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0