E10 wel of niet doen?

 
 
 
 
 
RoyvW
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brunssum, Limburg
Berichten: 242
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 10:53  ·  #16
Handig linkje:

E10 Check

Het kan dus wel, zelf tank ik als de gelegenheid zich voordoet Ultimate 100, maar dat is dan ook alleen omdat ik LPG rij en weinig op benzine, een kwaliteits brandstof in de tank is dan aan te raden.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 18:19  ·  #17
Sinds kort hebben ze hier blue one95, ook zo'n aangelengde benzine, rij er een 400 km op, en merk geen verschil, allen de prijs, scheelt 2 of 3 cent. Volgens Argos kan het in auto's vanaf 2001, dus dat moet t ook in mijn 2000N kunnen.
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 26.02.2014 - 18:30  ·  #18
Ik doe er gewoon Diesel in, werkt goed.
Duitsland en België trouwens de zelfde prijs wat diesel betreft.

Trissy1979, wat doe jij er in?
rolthof
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 56
Berichten: 78
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 05.04.2014 - 14:31  ·  #19
Rij tegen woordit op ron 98 (Dld) en de auto is daar volgens mij ) iets zuiniger op en de reactie op het gaspedaal is ook iets beter (volgens mij).

Wie heeft deze ervaring ook?

Gr. R. Olthof
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 05.04.2014 - 15:01  ·  #20
Ik tank in België normale Euro95 bij Shell voor € 1,46 a € 1,48. Rij ik grote stukken achter elkaar doe ik een flesje aceton van 100cc erbij, scheelt aanzienlijk in het brandstof verbruik, maar verdampt snel, dus bijvoegen en direct oprijden, want morgen is het al weggedampt. Het verlaagt de dampspanning van de benzine, waardoor de verneveling bij inspuiten veel beter verloopt en de motor dus beter verbrandt.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 05.04.2014 - 19:52  ·  #21
En wat scheelt het dan?
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 06.04.2014 - 09:58  ·  #22
Aceton, als in nagellak remover? Zou wel stukken goedkoper zijn dan die flesjes Forte of Wynns.

Hoe kom je er op? Proberen, ergens gelezen? Vertel!
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 06.04.2014 - 12:52  ·  #23
Lupo Roffel: Hoe kom je er op? Proberen, ergens gelezen? Vertel!

Ik heb jarenlang een Bentley S2 gereden, je weet wel, zo'n slagschip met een 6,5 ltr V8 in het voooronder. Als lid van "de Mascotte" de club van eigenaren van RR en Bentley kom je in contact met mensen die bij grote oliemaatschappijen werken en wel eens een tipje van de sluier willen oplichten, want iedereen rijdt ongeveer 1: 3 a 1: 4. Dan speelt dus het verhaal van de dampspanning van benzine, de betere verdamping als de brandstof in de verbrandingskamer komt en de betere verbranding als gevolg daarvan.
Zie de verlaging van de dampspanning als olie die op water ligt, spuit daar een afwasmiddel (Dreft) op en de olie verdwijnt van het oppervlak als gevolg van de verlaging van de dampspanning van het water. De brandweer doet hetzelfde als olie bij een ongeval in sloten is gelopen om het opruimen te bespoedigen.
Het is wel zaak om de toevoeging aan je brandstof te doen, vlak voordat je gaat rijden, aceton is erg vluchtig en verdwijnt binnen de kortste keren uit je brandstoftank. Ethanol heeft een soortgelijke (dampspanningverlagende) werking, maar is lastiger verkrijgbaar, of je moet bij een modelbouwwinkel brandstof voor modelbouwmotoren kunnen kopen, die grotendeels uit ethanol bestaat, maar ook toevoegingen als wonderolie en ether heeft.
yannickdv
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 30
Berichten: 2683
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 06.04.2014 - 13:02  ·  #24
Hmm, interessant Folke! Goed voor de lange afstanden dus :) Thanks
vijf punt twintig
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidplas
Leeftijd: 64
Berichten: 29
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 11.04.2014 - 10:41  ·  #25
Ik koop ens per jaar in België bij een Gamme Vert een 5 liter can aceton. Eens inj de drie tankbeurten gooi ik ongeveer 300 cc aceton in de tank en dan afvullen met gewone loodvrije 95. Auto loopt rustiger en is iets zuiniger. Gebruik GEEN nagellakremover, daar hieraan toevoegingen zijn gedaan die de zuiverheid van aceton aantasten. Overigens is de nagellakremover ook aanzielijk duurder dan pure aceton. hieronder staat ook een heel stuk geschreven hierover. http://www.wetenschapsforum.nl…48-aceton/
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 11.04.2014 - 11:07  ·  #26
@Folke, maar wat scheelt dat dan werkelijk in verbruik en in kosten? Ik geloof namelijk niet zo in dat soort heimelijke tips en middeltjes. Op het Jeepforum zijn er ook die dat (en nog veel meer vergelijkbare wondermiddeltjes) geprobeerd hebben en het resultaat zit vooral tussen de oren, zoals meestal het geval. Zeg dat er een besparing te halen is van 5% (en dat is al enorm veel), dan kan ik 35km verder rijden op een tank benzine, da's 3,5ltr. Dat maal €1,65 = €4,95, min de aankoop van een flesje aceton van ong €2,- (100ml). Heb ik in het beste geval een hele €2,95 uitgespaard. Zoek dan gewoon een goedkopere pomp en plan iets beter.

E10 kan je tanken, de meeste auto's kunnen daar wel tegen tegenwoordig. Is iets goedkoper maar het verbruik is iets hoger. Ik tank in het buitenland altijd '98 of hoger.
BlueOne is geen E10 maar is aangelengd met water, is niet zuiniger, niet of nauwelijks goedkoper en de meningen zijn er nogal over verdeeld.
vpi
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 51
Berichten: 678
Geregistreerd: 05 / 2011
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 11.04.2014 - 15:02  ·  #27
Verbaasd me niet dat blue one brandstof tot een hoger verbruik leidt, water heeft tenslotte geen verbrandingswaarde.

Een ander punt is dat de calorische waarde van ethanol lager ligt dan van benzine.

Even Googlen bracht mij op onderstaande:

Vapor Lock

Toevoegen van Ethanol veroorzaakt een verhoging van de dampspanning waardoor eerder het zogenaamde “Vapor Lock” optreedt. Hierdoor krijg je dampbellen in brandstofleidingen, de carburator of het injectie systeem. Door Vapor Lock wil de motor warm niet starten. Het probleem wordt groter in de bergen door de lagere luchtdruk. Een oplossing hiervoor is 0,1 tot 0,2% Aceton bij te mengen bij de benzine waardoor de oppervlaktespanning weer omlaag gaat. Nadeel hiervan is weer het mogelijk oplossen van rubber en kunststoffen. Het voordeel is een lager brandstofverbruik. Sommige beweren dat dit het geheim van Shell V-power benzine en diesel is, waarbij opgemerkt dat bij diesel minder Aceton gebruikt wordt. Overigens kan ik dit niet met zekerheid zeggen want “ik ben klein en Shell is erg groot (en machtig)”. Let overigens op dat winterbenzine meer vluchtige delen bevat dan zomerbenzine. Witte pompen maken winterbenzine zomers op en kunnen dus sneller Vapor Lock veroorzaken. De mate van vluchtige delen is trouwens wettelijk geregeld, modernere motoren mogen ook geen ontluchting meer naar buiten hebben. Voor de octaanhoogte en loodvervanger(s) heeft Porsche een lijst voor de diverse modellen vanaf 1950. Zie hiervoor mededeling 1-89 groep 2 en mededeling 2-96 groep 2D, op te vragen bij je Porsche reparateur. Porsche schrijft dit dringend voor, ombouw naar loodvrije kleppen en zetels is een alternatief.
Muddiver
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Mook
Leeftijd: 47
Berichten: 69
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 03.05.2014 - 23:41  ·  #28
Mijn V70 2.4 ,,140 pk kon in onze grote vakantie in de Franse bergen in combinatie met een caravan de E10 niet waarderen. De voorste lampda sonde gaf de geest. Zal een combinatie van oorzaken zijn geweest maar voor mij geen E10 meer.
Medimaas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Limburg
Leeftijd: 76
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 30.08.2016 - 11:30  ·  #29
De brandstof Super 95 verdwijnt in België per 1 januari 2017, hoewel gebleken is dat ca. 70% van de benzinerijders hiervoor kiezen. Deze brandstof zal vervangen worden door SP95-E10, die 10% bio-ethanol bevat. In Frankrijk is deze brandstof al langer in zwang.
Voor de meeste moderne wagens vormt dit geen enkel probleem, maar er zijn uitzonderingen. Er kunnen bijv. moeilijkheden ontstaan bij oldtimers en oudere youngtimer, nl. door de sterkere hygroscopische eigenschappen van ethanol, en door snelle achteruitgang van brandstofleidingen, membranen en klepjes in brandstofpompen, corrosie in vlotterkamers enz. als gevolg van de kunststof-oplossende eigenschappen van dit genotmiddel.
Gelukkig lees ik in dit draadje dat onze Volvo's niet in de risicogroep zitten.
RobbertV70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaatsheuvel
Berichten: 16
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 17.09.2016 - 10:47  ·  #30
Ik heb het idee dat mijn T4 minder ver komt op een tank E10 dan op normale 95, komende tankbeurt wordt de 98, eens kijken of het verschil merkbaar is.
Kan natuurlijk best toeval zijn, ik hou het alleen bij in de Volvo On Call app.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0