E10 wel of niet doen?

 
 
 
 
 
arnoldvanwinsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Leeftijd: 68
Berichten: 161
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

E10 en brandstofpomp probleem

 · 
Posted: 17.09.2016 - 11:36  ·  #31
Ik beb in mei met startproblemen stilgevallen in FR. De brandstofpomp bouwde niet voldoende druk op. De franse mechaniker vertelde dat die E10 schraler is dan de gewone 95. Regelmatig 98 in de tank erbij gooien was volgens hem voldoende. Heb na die tip (en dus enkel 98 in de tank in FR) het probleem niet meer gehad.
Zit nu weer in FR en tank 98. Voor 1,36 Euro de liter
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 17.09.2016 - 12:53  ·  #32
Sowieso is de brandstof van nu schraler als destijds.

Bij de rallyauto heb ik ook de pompen kapot gehad, dit komt ook door mengsels van benzine, octaanverhoger, tolueen ed.
Nu gooi ik er 2-takt motorolie bij, hierdoor blijft het allemaal net iets vetter.
Ik probeer eigenlijk altijd op Aral102 te rijden met de auto, puur voor de hogere toerentallen en de compressie.
Ik gooi daarbij dan ook nog bardahl octaanbooster bij en wat 2-takt olie.
Mijn auto ruikt ook anders als alle andere auto's en dat ligt niet aan de olie ;-)

E85 (ethanol) heb ik ook overwogen, de rubbertjes moet ik dan vervangen en wat ander klein spul,
maar het grootste werk is dat ik opnieuw moet mappen en misschien zelfs grotere injectoren hebben omdat hij meer in moet spuiten, het verbruik gaat dan ook weer omhoog wat niet in lijn is met de vermogenstoename voor de lol.
(stationair gebruikt de rallyauto zo'n 7 liter per uur volgens DTA, dus reken uit wat er door gaat als ik er mee rijd)

Methanol tast aluminium, pakkingen ed aan, dit heb ik ooit uitgezocht ivm de overstap, neem dus nooit methanol.
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 17.09.2016 - 13:42  ·  #33
Omdat ik vlak bij de grens met Dld woon is voor mij E10 al jaren gewoon beschikbaar. Mijn 2001 S80 B5244S 170PK Automaat heeft er de afgelopen 3 jaar probleemloos 100.000km op gereden.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 19.09.2016 - 17:15  ·  #34
Klopt E10 kan ok wel in de meeste gevallen omdat het maar 10% Ethanol is.
Hoe hoger het Ethanol percentage hoe meer brandstof er ingespoten moet worden om niet te schraal te lopen.

In de rallywereld wordt het ook steeds groter dat E85, 2 jaar terug werden alle auto's afgekeurd in belgie na de finish omdat ze op E85 reden, dit was toen geen FIA goedgekeurde brandstof en de belgen hadden dit niet in hun reglement opgenomen als brandstof.
Maar een "Simpele" Nissan 350Z met zo'n 300Pk moet bij sommige wedstrijden tanken buiten de service,
puur omdat daar zoveel brandstof wordt verstookt dat ze anders niet terug kunnen komen op de service.

Kortom E10 kan gewoon getankt worden in normale auto's
rob6523
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ophemert (bij Tiel)
Leeftijd: 70
Berichten: 24
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: E10 wel of niet doen?

 · 
Posted: 14.11.2016 - 12:50  ·  #35
E10 bevat minstens 10% bijgevoegde alcohol.
Enige vorm van alcohol in benzine doet het verbruik met minstens 10% toenemen t.o.v. "normale alcoholvrije" benzine.
Of alcohol in benzine schadelijk is? Jazeker, het heeft een veel lagere verbrandingswaarde dan benzine en trekt water aan.(32Mj voor benzine, 18 Mj voor bijvoorbeeld het extreem brandbare methanol)
Zo weinig mogelijk alcohol in de benzine voor mijn volvo....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0