ECC lampjes werken maar de unit reageert niet

hoe te verhelpen?

JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

ECC lampjes werken maar de unit reageert niet

· 
Posted: 16.01.2018 - 21:52  ·  #1
Ik ben recent lid geworden van het forum. Ik heb een mooie V70 II 185PK D5 automaat met 240K op de teller.
Recent veel probleempjes (uitdagingen) gehad waardoor ik gedwongen ben zelf te gaan sleutelen ivm kosten (wil de V70 niet kwijt). Heb hier veel plezier in, kon alles oplossen maar heb nu een probleem waar ik niet uit kom.

In de afgelopen weken werd het niet meer warm in de auto.....mijn vermoeden is dat de verwarmingsradiator verstopt zit (nog niet vervangen). De ventilator en ECC unit deden het gewoon nog. Het lijkt erop dat er geen koelvloeistof meer stroomt omdat de verwarmingsradiator in- en uitlaat vrijwel dezelfde lage temperatuur houden.
Nu is echter sinds een paar dagen ook de gehele verwarmings/airco/temp instel unit uitgevallen. Alleen de lampjes bij de schakelaars doen het nog, maar verder reageert niets meer en de ventilator loopt ook niet meer.

Ik heb vandaag een reset gedaan door de min-pool van de accu los te halen en na een half uur weer aan te koppelen met de sleutel op stand II. Dit heeft niet geholpen.

Heeft iemand suggesties wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te verhelpen?
Alvast bedankt!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: ECC lampjes werken maar de unit reageert niet

· 
Posted: 16.01.2018 - 22:16  ·  #2
even uit laten lezen door een lid met vida en dice uit de buurt een pm te sturen. topic.php?t=8060
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.01.2018 - 08:21  ·  #3
Ik had al een lokaal lid die Vida heeft benaderd, maar die had er op het moment problemen mee en gaf aan het op het forum te proberen. Maar Vida lijkt de juiste route dus ik zal nog een ander benaderen!
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.01.2018 - 09:38  ·  #4
Koelvloeistof flush?
Misschien dat die eventuele vervuiling oplost?

Verder kan je kachel gewoon kapot zijn dus uitlezen een must.
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

uitlezen met vida

· 
Posted: 17.01.2018 - 17:01  ·  #5
Ben op zoek naar een lid met Vida. Zal even duren want ik ben de komende dagen op reis. Maandag weer aanwezig en dan gaat de jacht verder :-)
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

· 
Posted: 17.01.2018 - 19:46  ·  #6
Weet niet hoeveel haast je hebt maar zaterdag 27 januari zijn we in Amsterdam voor een klusmeeting.
Daar is Vida aanwezig en kunnen we kijken.
Wordt je radiator wel geheel warm?

Gaat de thermostaat gewoon open?
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2018 - 08:13  ·  #7
De radiator wordt niet echt warm (gecheckt bij de in- en uitgang slangen). De thermostaat heb ik niet gecheckt.

De klusmeeting zou een goede mogelijkheid zijn, maar ik moet uiterlijk om 10:00 weer weg voor werk. Hoe laat start de meeting in Amsterdam? Ik kan dat niet vinden.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2018 - 08:32  ·  #8
Die start om 10 uur.
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.01.2018 - 14:02  ·  #9
Hmm da's jammer. Ik zal zien of ik wat kan veranderen. Lijkt me een mooie gebeurtenis om hier eens bij te zijn....
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.01.2018 - 10:38  ·  #10
Zo, naar de klusmeeting geweest afgelopen zaterdag. Wat een mooi initiatief, en goede adviezen/hulp gekregen van verschillende aanwezigen.

Een Vida uitlezing gedaan die alleen aangaf dat de "air quality sensor" een defect heeft. Na wat discussie werd besloten dat dit niet gerelateerd kan zijn aan mijn probleem: ventilator werkt niet en geen warmte van de kachel. Ook werd verteld dat een kapotte ventilator niet gemeld zal worden in Vida.

Na het checken van de zekering (was goed) de ventilator gedemonteerd. Deze bleek inderdaad kapot en de weerstand was zwaar gecorrodeerd. Dus nu op zoek naar een vervanging van de complete set. Heeft er nog iemand goede suggesties waar ik dit kan kopen, of gewoon een 2e-hands op het internet zoeken?

De radiator ook gecheckt en deze wordt niet warm en is waarschijnlijk verstopt. Ga deze vervangen door een nieuwe unit.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 29.01.2018 - 11:42  ·  #11
De ventilator, op de sloop liggen er zat.
Alleen de radiator zou ik wel een nieuwe voor plaatsen, veel werk en je wilt niet het risico lopen dit nog eens te moeten doen.
En de melding van de AQS sensor, dit hebben zo’n 85% van de Volvo’s alhier, vervelend, maar je wagen wordt er wel oud om.
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 29.01.2018 - 13:23  ·  #12
Bedankt Bigdog,

Nieuwe radiator heb ik al. Al op jacht naar een (sloop-) ventilator unit. Dat gaat wel lukken, en dan maar weer mijn lenigheid testen met het weghalen/installeren!
JHOG
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Alles werkt weer naar behoren

· 
Posted: 18.02.2018 - 14:51  ·  #13
Zo, even een berichtje om af te sluiten. Nieuwe radiator geplaatst en tweedehands ventilator unit (compleet met weerstand, etc.) bij Rima aangeschaft en geplaatst........zit we weer warmpjes bij ;-)

Beide klussen waren lastig vanwege de moeilijk te bereiken locatie maar verder technisch geen uitdaging. De oude radiator was gewoon verstopt en was niet meer door te spoelen. De oude ventilator motor was kapot en lagers leken versleten.

Voor het omzetten van de radiator heb ik de stappen uit een Youtube video gevolgd (zie link hieronder). De uitleg was nogal uitvoerig en soms rommelig, maar het geheel klopte wel en alles liep redelijk vlekkeloos. Ik had wel een slangetje aan de aftapkraan van de koelvloeistof gemaakt teveel lek/rommel te voorkomen. Alleen het aftappen via de aftapkraan aan de achterzijde van het blok was genoeg om het niveau voldoende te laten zakken. Na de reparatie was weer 5 Liter koelvloeistof nodig om bij te vullen.

Hier is de youtube link: https://www.youtube.com/watch?v=37u_oQ0Q0Gc
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2018 - 15:18  ·  #14
kijk dat is goed bericht.
Zeker nu het komende week weer kouder word.

Selected quotes for multi-quoting:   0