ECC paneel

Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Homepage: Www.bonusbijzaak.n…
Subject:

ECC paneel

· 
Posted: 31.01.2026 - 11:31  ·  #1
Ik heb een S60 waar automatisch neerklappende hoofdsteunen op de achterbank in zitten.
Helaas heeft de vorige eigenaar het kachelpaneel vervangen voor een exemplaar die dit knopje niet heeft.

Ik wil dit graag weer origineel hebben. Wie oh wie heeft voor een 2005 (facelift) S60 een knopje en blindplaat waar 4 schakelaars in kunnen? Of compleet paneel is ook goed.

Het lijkt lastig om aan te komen
koennie
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 41
Subject:

Re: ECC paneel

· 
Posted: 31.01.2026 - 13:54  ·  #2
Zou het ook een later geplaatste achterbank kunnen zijn?

Sowieso is dit doorgaans op de sloperijen wel te krijgen, maar dat wist je vast al.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2026 - 14:10  ·  #3
Nee het is origineel in de auto geleverd. Staat ook zo in de configuratie. Het paneeltje is een jaar of 3 geleden gewisseld. Zit nu een storing in dat er een configuratie fout is, klopt ook want het knopje mist.

Helaas niet bij Hunter of Rima op voorraad
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Subject:

· 
Posted: 31.01.2026 - 20:00  ·  #4
Die 7 gaats panelen zijn wel genoeg te vinden, dummy schakelaars ook.
Bij Hunterparts vorige keer nog een lading meegenomen.

Hoofdsteun schakelaar:
Volvo 30746010
Moeilijk te krijgen of te duur.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2026 - 20:28  ·  #5
Helaas bij hunterparts geen ecc paneel beschikbaar, in elk geval niet met de schakelaar erin
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2026 - 23:02  ·  #6
Maar een los 7 gaats paneeltje toch wel? Die kan je zo wisselen.
Schakelaar kan je dan als je die gevonden hebt er zo in drukken.

2005 trouwens... Was laatst nog een discussie over het ECC paneel en met name de positie van de schakelaars.
In mijn 2008 werkt het zo dat de positie de functie bepaald en niet de schakelaar. Meerdere leden hadden hetzelfde.
Probeer eens in je 2005 2 schakelaars van plek te wisselen en kijken wat hij doet. Ben benieuwd of hij dan met bijvoorbeeld de dead-lock knop op een andere plek de hoofdsteunen plat gooit.

In mijn 2003 was het niet zo, daar bepaalde echt de schakelaar de functie, op alle 7 posities.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.01.2026 - 23:16  ·  #7
Ik heb er geen deadlock knop inzitten. Ik heb een poging gewaagd om te achterhalen waarmee de auto geleverd is maar dat is niet gelukt. Die hoofdsteunen kon ik wel zien in de configuratie
Barre gaander
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 101
Subject:

· 
Posted: 01.02.2026 - 08:13  ·  #8
Waarom zou je die willen activeren...had het ook in mijn s60,drukte regelmatig op het verkeerde knopje en gingen die steunen weer plat...zo f*** irritant.
En trouwens,ik zie het nut er niet van in...melden dat als het er in zit moet het werken?!? Tja....daar kan ik heel kort in zijn...🤪😜🤪
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2026 - 09:45  ·  #9
Quote door Tim Post

Ik heb er geen deadlock knop inzitten. Ik heb een poging gewaagd om te achterhalen waarmee de auto geleverd is maar dat is niet gelukt. Die hoofdsteunen kon ik wel zien in de configuratie

Wel 3 andere knoppen toch? Als je die wisselt van positie merk je snel genoeg of de schakelaar of de positie de functie bepaald. Druk hem dan op plekje 4 en kijk wat de hoofdsteunen doen.

Ben het ook wel met Jos eens, die hoofdsteunen horen omhoog te staan. Geeft ook wat minder inkijk van achteren de auto in.
Maar voor mensen die veel in de binnenspiegel kijken is het vast handig. Ik heb dat ding naar het plafond toe gedraaid en gebruik alleen buitenspiegels.
Eerste keer dat ik het zag vond ik het wel grappig gedaan dat je ze op afstand plat kan gooien.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2026 - 10:19  ·  #10
Ik heb wel andere knoppen maar twijfel een beetje of er wel een blindplaat in zit, kreeg het niet zo snel los. Het gaat me niet per se om de functie, meer dat het erop zit en dat ik het dan graag werkende wil hebben. Heb de auto gekocht van een handelaar, voor niet al te veel en ben alles wat niet netjes is aan t opknappen. Kan nog mooi in de youngtimer regeling
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2026 - 11:19  ·  #11
Even met zo'n kunststof wipper achter dat afdek paneeltje en je trekt hem naar voren. Misschien even met 2 tegelijk, 1 links 1 rechts. Zit vast geklikt.
Beginnen bij de 12V plug en naar links werken?
ECC kan bij facelift modellen gewoon blijven zitten.
jeroen74
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 19:45  ·  #12
De functie wordt door de schakelaar zelf bepaald, niet de locatie. Je kan ze in elke willkeurige positie stoppen. Ik heb nog zo'n schakelaar liggen, een grijze. Er moet alleen nog een lampje in.

Ter info, zo'n drukknop heeft een functiecode die middels een combinatie van 4 diodes aan de ECC kenbaar gemaakt wordt. Deze kun je gewoon omsolderen en zo de schakelaar "omkatten". Deze meneer heeft het eens uitgezocht:

http://www.stevediraddo.com/2019/09/02/volvo-button-hacking/
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 20:29  ·  #13
Wel eens geprobeerd bij jouw 2008 S60? De mijne klapt de spiegels in als ik de deadlock knop op die positie zet.
Ik had een DSTC schakelaar die ik wilde toevoegen maar die neemt de functie van de positie over.
Tim Post
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 20:39  ·  #14
Inmiddels bij Rima een compleet paneeltje besteld. Alleen een schakelaartje deden ze niet. Schakelaar erin gezet, hoofdsteunen klappen netjes om. Nu geeft vida nog steeds aan dat er een knopje ontbreekt, maar welke? Het is jammer dat er niet na te gaan is waarmee de auto precies is afgeleverd
Selected quotes for multi-quoting:   0