ECM-6400, diagnose correct?

VVT solenoid vervangen?

 
 
 
 
 
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

ECM-6400, diagnose correct?

 · 
Posted: 02.01.2016 - 14:01  ·  #1
Hallo allemaal, na een poos meelezen zonder en met account heb ik me zojuist ook voorgesteld om ook wat actiever te gaan worden op het forum.

Om af te trappen wil ik graag jullie advies mbt. tot een motorstoringslampje, de uitgelezen code en mijn diagnose.

Afgelopen week heb ik mijn auto een grote beurt gegeven en hierbij heb ik de olie, filters en bougies vervangen. (De auto rijd en reed gewoon goed en op heel soms een kleine toerental schommeling van 700-900 tpm bij het stoplicht na, vind ik dat hij erg mooi loopt.)
Daarna heb ik een testrondje gereden en ben vervolgens 165km vanaf mijn ouders naar mijn huis gereden. Toen ik de auto vervolgens 2 dagen later weer pakte brandde het oranje motorstoringslampje. De auto loopt verder exact hetzelfde en gewoon goed, dus niet direct stress. Ik heb alle meldingen gewist en heb een rondje gereden waarbij er niks gebeurde. Nu, een rit later is het lampje opnieuw gaan branden en heb ik de storingen: "ECM-6400 Camshaft reset valve, intake & ECM-4000 Canister purge (CP) valve" uitgelezen.

De canister purge lijkt me een onschuldige en losstaande melding en ik kan me best voorstellen dat er wat gas ontstaat bij het rijden op lpg zonder veel benzine te gebruiken. De Camshaft reset valve lijkt mij te slaan op de magneetklep (solonoid) die de VVT aanstuurt. Wellicht dat de verse olie ervoor zorgt dat hier nu een probleem is ontstaan. Voor ik hier echter een nieuwe voor bestel zou ik graag jullie idee hierover willen weten. En wellicht een benaming voor de solonoid die gebruikt wordt in het nederlands, want ik heb het onderdeel nog op geen enkele site kunnen vinden.

Alvast bedankt!


Edit: - Het betreft een V70n van eind 2000.
- Het zou natuurlijk ook kunnen dat de camshaft reset valve een storing is die al aanwezig was en geen motorstoringslampje laat branden en dat de canister purge valve de melding veroorzaakt doordat het rijden zonder benzine te gebruiken ervoor zorgt dat er benzinedampen onstaan.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ECM-6400, diagnose correct?

 · 
Posted: 02.01.2016 - 21:10  ·  #2
ECM-4000 Canister purge (CP) valve: bijlage pag 8 ong maar eens lezen.

sowieso interessante lectuur ik moet m zelf nog wel even helemaal lezen.

VVT reset klep bedoel je? ond nr 36002696

kun je eens loshalen en schoonmaken vervang ook de pakking 30731212 door een nieuwe variant met een gaasje tegen verstoppingen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: ECM-6400, diagnose correct?

 · 
Posted: 03.01.2016 - 20:03  ·  #3
Kijk, thanks! Heb het nog niet uit m'n hoofd geleerd, maar als ik het even scan dan denk ik ook dat het lek kan zijn die een drukverandering veroorzaakt. Ga morgen eens kijken of ik hier iets van kan zien..

Thanks voor de onderdelennr's! Ga het eerst even proberen dmv. schoonmaken en de nieuwe pakking plaatsen. Zag in je webdagboek dat je deze ook hebt vervangen, had je ook een opgeslagen storing die hierop wees of heb je deze uit voorzorg vervangen?

Bedankt in ieder geval! :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ECM-6400, diagnose correct?

 · 
Posted: 03.01.2016 - 20:08  ·  #4
voorzorg heb kleppen etc gecontroleerd dus klepdeksel eraf en dus ook VVT regelklep los. dan maar meteen aangepaste pakking ertussen.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

OPGELOST!

 · 
Posted: 24.06.2016 - 12:55  ·  #5
Dit topic heb ik ondertussen alweer 5 maanden geleden opgestart, maar ik had nog steeds geen oplossing. Tot vandaag! :D :D

Vandaag wilde ik voor de 2e keer de nokkenasversteller schoonmaken en een complete check van het systeem uitvoeren. Het lampje brandde namelijk nog steeds en de 2 foutcodes kwamen ook steeds terug na verwijderen en eerdere pogingen om het op te lossen.

Nokkenasversteller verwijderd, doorgeblazen zonder stekker en vervolgens met stekker. Viel mij op dat ik geen klik hoorde en dat het dus leek alsof de versteller totaal niet werd aangestuurd. Dit was mij nog niet eerder opgevallen... Hierop heb ik de bedrading gecontroleerd (deze heeft namelijk een keer klem gezeten onder de plastic beschermkap), de bedrading was in orde. Vervolgens heb ik de zekeringen gecontroleerd en ja hoor! Zekering 5 bleek kapot (VVT versteller en het brandstofdamp systeem). Zekering vervangen, versteller met nieuwe pakking gemonteerd en de codes gewist. Rondje gereden, met een veel beter gasrespons en makkelijker starten, en de foutcodes blijven weg. Eindelijk opgelost dus!

Achteraf bleek dat ik niet de eerste ooit was die het probleem heeft ondervonden, door andere zoekwoorden heb ik het UK topic echter niet eerder gezien.
http://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-83781.html

Al met al een topdag! :thumb:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: ECM-6400, diagnose correct?

 · 
Posted: 24.06.2016 - 17:25  ·  #6
fijn dat t opgelost is :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0