eco/powertune valt tegen?

 
 
 
 
 
Kinntech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drijber
Leeftijd: 59
Homepage: kinntech.nl
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 21:47  ·  #1
Afgelopen dinsdag bij onze forum sponsor de zgn. Eco/power-tune uit laten voeren, EGR dicht en roetfilter doorgeboord.
Ik zou nu 220 PK moeten hebben en 460 Nm......... en 5 tot10 % zuiniger.

Nu rijdt ik alweer een paar dagen rond en ja hij is vlotter geworden, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ik weet natuurlijk niet wat ik moet verwachten, heb geen vergelijk, maar komop, is dit alles als er bijna 60 PK bijkomt ?

Mijn vriendin heeft hem vanmiddag voor het eerst na tuning mee gehad en zegt helemaal niets te merken.

Daarnaast merk ik bij constante snelheid 100 en 120 km/u op CC een meerverbruik juist van 5 tot 10 %

Ik lees juist alleen maar enthousiaste verhalen hier van jullie die dezelfde behandeling hebben laten uitvoeren..........Of zijn er die dit herkennen ?
Verwacht ik teveel misschien ?
Er wordt gezegd dat ik nu 220 PK zou hebben, maar is dat wel zo ? kan ik dat controleren ? Kan je zoiets uitlezen ? 60 PK.......,dan zou je toch een "kanon" moeten hebben nu in vergelijking met vóór de tuning ?

Daarnaast vind ik het jammer dat ik afgelopen dinsdag ben geweest en nadat ik meerdere malen heb verteld dat ik via het forum daar terecht ben gekomen gewoon € 275,-- tuning + € 100,-- roetfilter heb betaald om er vervolgens achter te komen dat als ik 4 dagen later was gegaan, namelijk morgen, dat er een volvodag bij onze forum-sponsor is via het andere forum en dat je dan € 50,-- korting krijgt.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:05  ·  #2
Ik denk dat je er goed aan doet een en ander eerst aan de tuner voor te leggen.
Wellicht is er iets niet goed gegaan?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:08  ·  #3
Heb je al contact opgenomen met Obbe voordat je dit hier op het forum hebt geplaatst?

Om wat voor auto gaat het en met welke motor?

De boordcomputer van Volvo is absoluut niet realistisch en moet je ook niet gebruiken als referentie. Deze moet trouwens ook eerst een hele tijd wennen aan een andere programmering. De bc meet namelijk bijvoorbeeld het aantal inspuitmomenten en de hoeveelheid. Dat is nu bij jou behoorlijk gewijzigd en klopt dus niet meer.

Uitlezen van het motorvermogen is niet mogelijk. Alleen op een testbank kan je dat meten.

Neem contact op met Obbe en leg je frustratie uit. Obbe is zeer schappelijk en lost het voor je op.
Kinntech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drijber
Leeftijd: 59
Homepage: kinntech.nl
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:22  ·  #4
Oké zal hem maandag bellen, misschien is het ook idd te vroeg als de bc nog moet wennen aan de nieuwe programmering.
Het gaat trouwens om een V70 D5 van 2007.
Maar het grootste verschil moet je merken direct na de tuning, meer vermogen went heel snel en hoe langer ik rijdt hoe minder goed ik het verschil zou merken. Het valt in mijn beleving gewoon tegen voor die 60 PK extra das 30 % meer vermogen, dat verschil zou in mijn beleving groter moeten zijn.

Maar misschien is mijn verwachting té groot geweest na alle lovende en enthousiaste reacties na hun tuning.
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:26  ·  #5
Hoi Kinntech,

Jammer dat je jou klacht niet eerst bij ons meld.

Jou boordcomputer waar je nu op kijkt heeft ongeveer 2 tot 3 weken nodig om de nieuwe waarden goed te kunnen interpreteren, de waarden zijn namelijk in de ecm (engine control module) dermate veranderd dat deze zich daar weer naar moet aanpassen (x keer tanken).
Buiten dat natuurlijk de BC een indicatie is, de waarden zijn niet reël.
Het feit dat de motor niet meer regenereert geeft al bezuiniging.

Over pk's en nm's , meer pk's gebruik je voor hogere snelheden, nm's zijn de weg om er te komen.
Jou motor kan (als je niet tevreden bent) zondermeer door mij voorzien worden van meer nm's (rpm & nm maken pk's) maar je moet het wel laten weten natuurlijk.

Je kan in de Torque nm map meekijken (indien gewenst) tot waar men wil gaan, wij geven slechts advies en bij extreme keuzes een papiertje om te tekenen dat wij niet verantwoordelijk meer zijn voor het behoud van de drivetrain :-)

Over de prijs, dat is het andere forum, kan men zich aanmelden voor de forumdag en krijgt men korting.
Op die dag worden geen roetfilters etc gedaan.

Blijft jammer dat je niet gewoon er even een mailtje aan ons aan gewaagd hebt.

mvgr Obbe
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:27  ·  #6
Als je zo graag veel power wilt. Waarom heb je dan geen Power tuning genomen in plaats van een Eco tuning?

Ik heb dezelfde auto. Mits jij ook de D5 185 PK hebt. En ik heb de zwaarste Powertuning erin. Nou dat merk je echt wel.
Nu is het wel zo dat als je een automaatbak hebt, de duw minder is dan dat je een handbak hebt. Dat ligt aan de vertraging en demping van de automaat. Voordeel is wel dat ik niet steeds slippend weg rijd.
Kinntech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drijber
Leeftijd: 59
Homepage: kinntech.nl
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 22:43  ·  #7
Heb net een PM aan Obbe gestuurd.

Ik heb de 163 PK en een handgeschakelde 6-bak. Het leek mij dat 60 PK voldoende is om power te hebben. Het moet alleen geen zenuwachtige auto gaan worden.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 30.09.2016 - 23:23  ·  #8
Mag ik je een ervaringsvoorbeeld geven?

Ik heb zo'n 5 jaar met een handgeschakelde D5 rond gereden. De auto had standaard 163pk.
Ik heb de auto vrij snel nadat ik 'm had gekocht een Tunex tuning gegeven waardoor deze dikke diesel nog dikker werd. Vermoedelijk bijna 200pk en zo'n bijna 400Nm.

Nu rijdt ik een V70R met standaard 299pk en 400Nm.
Het verschil in trekkracht tussen de D5 en de R zijn voor mijn gevoel vrijwel gelijk. Klopt ook aangezien de Nm's vergelijkbaar zijn. Alleen moest ik met de D5 binnen de kortste keren opschakelen omdat ik in het toeren gebied kwam waar de Nm's het voor gezien hielden (4300rpm). De R daarentegen gaat nog ff door. Die schakelt zelf en dat doet ie dan bij zo'n 7500rpm als hij er echt zin in heeft.

Aan de andere kant, in het lage gebied was het ook de D5 die hier bij zo'n 1700rpm al met het maximum aan Nm's op de proppen kwam.

Het koppel, de Nm's dus geven je de duw in je rug. Niet de pk's.

En wat betreft de zuinigheid......wat je hebt ga je ook gebruiken dus ligt het niet aan de tuning maar echt aan je rechtervoet dat de auto niet zuiniger "lijkt".
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 08:16  ·  #9
Als je DPF weg is, moet je dat een keer gaan merken. Die werkt namelijk op de diesel in je tank.

En tunen om een auto zuiniger te maken? Ja, als je exact hetzelfde gas blijft geven als voorheen. Dan moet, als het goed is, je auto sneller op snelheid zijn. Maar, ga je de extra nm en pk gebruiken, dan drinkt je d5 ook wat gulziger.

Ofwel: de echte besparing zit volgens mij in de verwijdering van de DPF; het extra vermogen went snel en ga je ook gewoon gebruiken.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 08:46  ·  #10
Voor de tuning en dpf verwijdering liep de auto net aan 1 op 12. Ik rijd nu 1 op 14. Maar dat heeft wel even geduurd. Bc geeft 6.0 gemiddeld aan.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 10:12  ·  #11
Quote door Volvotune

Blijft jammer dat je niet gewoon er even een mailtje aan ons aan gewaagd hebt.


Inderdaad.
Heb in meerdere D5's gereden, voor en na een tuning.
Het verschil was niet te missen.
Als je verwacht dat het verschil zo groot is dat je het gevoel krijgt van een Trabant in een Ferrari te komen, tja, dan heb je inderdaad een teleurstelling.
Echter, merk je weinig tot geen verschil, dan gewoon terug gaan.
En misschien is het handiger om samen met Obbe de mapping te doorlopen, tuning op maat dus.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 10:27  ·  #12
Ik denk dat het meeste al is gezegd. Enige dat nog in me opkomt: was de auto mogelijk vooraf al eens getuned? Dan is het voor te stellen dat je qua vermogen amper iets merkt. En winst van zo'n 60pk zou je normaal gesproken wel moeten merken namelijk.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 10:38  ·  #13
Pk's merk je pas als je stevig doorrijdt, ben je een luie rijder die de 3ktpm meestal niet aantikt, zal je van die extra Pk's weinig merken.
Kinntech
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drijber
Leeftijd: 59
Homepage: kinntech.nl
Berichten: 47
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 10:45  ·  #14
Zoals gezegd ga ik het eerst nog even aankijken, blijft de teleurstelling daar dan neem ik contact op met Obbe.

Dat m'n rechtervoet de dorst van de D5 bepaald dat begrijp ik als geen ander, heb in het verleden gevorderde rijopleidingen gegeven op het circuit dus weet als geen ander hoe je zuinig kan rijden en hoe je op het scherpst van de snede kan rijden.
Maar mijn vergelijking was op de CC met gelijke snelheid, namelijk 100 en 120 km/u en dan het actuele verbruik kijken op de bc
Conclusie was dat ik bij die snelheden 5 - 10 % méér verbruik had als vóór de tuning.
Maar heb van Obbe inmiddels begrepen dat de bc nog moet "wennen" aan de tuning dus ga eerst is een paar keer tanken en dus een paar duizend km rijden.

Ik heb eerder een peugeot van 140 naar 170 PK laten tunen en dat verschil was groter, nu is er 60 PK bijgekomen en dus had ik een zelfde of zelfs méér verschil verwacht.

Nogmaals, ik ben waarschijnlijk veel te vroeg met m'n reactie hier op het forum maar was alleen maar benieuwd naar ervaringen van anderen en waar kun je dat beter vragen dan op een forum.....

Het is absoluut niet m'n bedoeling om iemand in een kwaad daglicht te stellen en zeker Obbe niet, ik ben ervan overtuigd dat Obbe een vakman is die z'n werk uitstekend doet. Mocht er nog iets aangepast moeten worden in de toekomst dan ga ik ook zeker daar terug, het is een fijn bedrijf.
zeg maar Jan
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Opsterland
Leeftijd: 46
Berichten: 116
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: eco/powertune valt tegen?

 · 
Posted: 01.10.2016 - 11:44  ·  #15
De enige manier om een feitelijke opmerking te kunnen maken is om de auto voor en na de tuning op een vermogensbank te zetten.

Dat de beleving anders is kan natuurlijk altijd. Dat er hier ook een vergelijking wordt gemaakt met een andere auto is een lastige. Wanneer koppel namelijk direct onderin maximaal aanwezig is zal het voelen als snel. Wanneer je het koppel/ vermogen in een mooie kromme laat opkomen heb je een versnelling over een groot(er) toerental. Dit kan voor het gevoel wellicht minder snel zijn. Uiteraard niet gezegd dat dit het geval was natuurlijk. :-)

Zelf rij ik regelmatig in een auto met CVT versnellingsbak. Aan de andere auto's om mij heen merk je dat je goed meekomt in het verkeer. Maar verdere beleving van snelheid is compleet zoek...

Mijn auto heeft ook de ECO tune (+ 25% vermogen). De auto is in vergelijk daarvoor sneller en zeker zuiniger geworden. Verbruik heb ik kunnen vaststellen (1 op 13 naar 1 op 15,5) Snelheid/vermogen is lastig vast te stellen. Eerder in Duitsland was de koek na 225 km/u wel een beetje op. Zat nog iets in maar ik vond het wel goed zo. En optrekken rond fabrieksopgaaf is simpel te bewerkstelligen. Al met al waarden waar ik meer dan tevreden over ben.

Dan toch maar eens op de vermogensbank ;-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0