een "kunk" bij insturen.

 
 
 
 
 
Reinier
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 4
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 14.10.2020 - 18:45  ·  #16
Quote door Sep1983

ik had geen kloenk maar een foemp met insturen was dus onderstaand artikel :

Symptoom: 'foemp' geluidje tijdens sturen plus minieme weerstand op 1 punt. bij zeer droge koppeling kan ook speling ontstaan.

1. Verwijder je vloermat aan de bestuurderszijde.
2. Trek de vloerbedekking vanaf de bovenkant bij de pedalen zover als gaat naar beneden.
3. Rond de stuuras zit onder de pedalen een rubberen hoes. Deze heeft twee lagen. Trek de eerste laag omhoog, zodat hij binnenste buiten komt te zitten.
4. Nu zie je om de onderste laag een veerklem. Deze zit niet strak en is met de hand te verwijderen. Uiteinden naar elkaartoe knijpen en de veer weghaken achter de randjes op de rubberen hoes.
5. Trek de gehele hoes omhoog langs de stuuras. Als dit lastig gaat kun je eventueel wat siliconenspray tussen de bovenste manchet spuiten, die zit het strakst.
6. De kruiskoppeling ligt nu bloot. Smeer deze. (Met vet of wat dan ook. Ik heb Teflonspray gebruikt).
7. Monteer alles weer in omgekeerde volgorde.
8. Er zit een tweede kruiskoppeling boven de manchet, achter de onderzijde van het dashboard. Ik heb deze voor de zekerheid ook ingespoten.

Klusje van 10 minuten hooguit.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: een "kunk" bij insturen.

 · 
Posted: 15.10.2020 - 09:35  ·  #17
Zorg wel dat je de manchet echt goed terugplaatst, niet een beetje terugfrommelen, je zal niet de eerste zijn die door een foutief geplooid manchet ineens veel meer motor- of turbogeluid hoort.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0