Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 09.04.2021 - 20:19  ·  #91
Kwaliteit van de bakken is goed (als je googled kom je weinig problemen tegen met de Toyota automaatbakken, uitzondering zijn de halfautomaten zoals b.v. in de Corolla Verso). Voor zover ik weet komen de bakken ook bij Aisin Warner vandaan. In Amerika/Midden-Oosten is zo'n beetje iedere Toyota/Lexus uitgerust met een automaat, ervaring hebben ze dus wel. De 5-bak die ik had schakelde erg prettig, ik vond het schakelgedrag prettiger dan bij mijn Volvo's. De Avensis bleef langer in de lock-up, terwijl de Volvo eerder wat slip toe laat bij accelereren (wss is dat gewoon een keuze van Toyota geweest).
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 09.04.2021 - 20:22  ·  #92
Op de D4D'tjes na zijn die Toyota's onverwoestbaar.
Als de historie in te zien is, zou ik zo 1-tje kopen.....

Sterker: De S90 automaat van bouwjaren 1997 - 2000 is van Toyota en daar hoor je helemaal niks van dat er wat aan mankeert....
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 662
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 09.04.2021 - 20:29  ·  #93
V70n zijn toch ook allemaal Aisin Warner?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 09.04.2021 - 22:17  ·  #94
Quote door BBS

Op de D4D'tjes na zijn die Toyota's onverwoestbaar.
Als de historie in te zien is, zou ik zo 1-tje kopen.....

Sterker: De S90 automaat van bouwjaren 1997 - 2000 is van Toyota en daar hoor je helemaal niks van dat er wat aan mankeert....


Toevallig hebben ze er net eentje bij Autoweek klokje rond op de brug gehad, dik 5 ton op de teller zonder grote problemen haha.
Maar dat was dan wel met een uitzondering, want de diesels waren idd niet best. Reden wel lekker en snel.. (als student bracht ik lease auto's weg, en daar hadden ze toen best wat van die D4D D-CATs, die reden echt lekker, 400Nm koppel)
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2397
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 09.04.2021 - 23:45  ·  #95
Quote door pieter1976

Bij Volvo durf ik het eigenlijk niet aan, zeker ook omdat de Volvo's in mijn prijsklasse vaak meer dan 300K gereden hebben.

Snap ik maar dat is wel afhankelijk waarvoor de auto is gebruikt, wel of niet vaak een aanhanger, korte stadsritjes of snelweg en of de automaat wel of niet geflushed is.
Bij mijn V70N werkte de automaat bij 17 jaar en 365 k nog perfect.
pieter1976
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 47
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 10.04.2021 - 11:54  ·  #96
Ja klopt inderdaad, het is ook grotendeels afhankelijk van de staat van onderhoud en van hoe de auto is gebruikt. Maar ik lees hier op het forum toch wel verhalen die me doen weerhouden om voor een automaat te gaan kijken.
Ik vlak het niet uit hoor, als ik de perfecte auto zie en er zit toevallig een automaat in dan zal ik deze niet uit de weg gaan. Ik laat toch een aankoopkeuring uitvoeren, of het nou een Toyota of een Volvo is. Al zou ik bij Toyota wel geneigd zijn om deze eerder te kopen zonder aankoopkeuring.
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 10.04.2021 - 12:03  ·  #97
Meest verstandige is om +- 3500 euro opzij te houden, als je een tweedehands automaat koopt. Dat je 'm altijd bij grote problemen weg kan zetten bij een revisiebedrijf.

Maar een echt slechte automaat valt ook weer zo door de mand tijdens een proefrit.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1616
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 10.04.2021 - 12:09  ·  #98
Quote door pieter1976

Ja klopt inderdaad, het is ook grotendeels afhankelijk van de staat van onderhoud en van hoe de auto is gebruikt. Maar ik lees hier op het forum toch wel verhalen die me doen weerhouden om voor een automaat te gaan kijken.
Ik vlak het niet uit hoor, als ik de perfecte auto zie en er zit toevallig een automaat in dan zal ik deze niet uit de weg gaan. Ik laat toch een aankoopkeuring uitvoeren, of het nou een Toyota of een Volvo is. Al zou ik bij Toyota wel geneigd zijn om deze eerder te kopen zonder aankoopkeuring.

Ik snap je gedachte -ik had dezelfde 6 jaar geleden- maar achteraf zat ik er gewoon naast! Ik had gewoon mijn voorkeur= automaat moeten volgen.
Ja een automaat kan stuk, dan heb je een reparatie van rond de 2000 piek (verbeter me als ik er naast zit, ik heb geen inzage in die prijzen). MAAR wat komt er vaak bij handbak en dus ook bij de mijne 3-4 maand na aankoop??

Jawel: de koppeling (en dan moet in 90%) van de gevallen het dure DM vliegwiel mee, bij Volvo standaard is me verteld).
Kosten van bovenstaande feest? Ook tegen de 2000 piek aan, 2,5K bij de volvo dealer.
Ik was bij een zelfstandige garage toen 15 a 1600 kwijt, zal inmiddels wel iets meer zijn. Na 4 à 5 jaar hoorde ik het (dure) DM vliegwiel weer een beetje ratelen bij stationair.. dus kon die eigenlijk weer vervangen worden.. zucht.. (Teveel stoplichtsprintjes DJ?? eeh..nee hoor, nooit gedaan..) 8-)
Dus de keuze voor een automaat of handbak zou ik meer op het persoonlijke vlak (=voorkeur) zoeken dan onkosten aan dat onderdeel. Vooral icm die ongeblazen 2.4 motoren krijgen die bakken minder op hun d*nder vermoed ik, zoals bij de turbo uitvoeringen.

Wat ik er eigenlijk ook mee zeggen wil is dat een grote, zware, luxe oudere auto altijd flink geld kan gaan kosten en daarmee basta.
Ik heb niet verschrikkelijk veel kosten gehad aan de S60 maar ook niet super weinig vind ik. Als ik een klein goed onderhouden Japannertje voor het zelfde geld had gekocht was ik veel minder kwijt geweest in 6 jaar!
Maar had ik dan zoveel plezier en veilige kilometers gehad? Nee, dus was het de moeite waard voor mij. O-)
En die afweging moet jij en je vrouw eigenlijk maken om toekomstige ruzie e.d. te vermijden :-)

Het "spreekwoord" kleine auto, kleine kosten; grote auto, grote kosten gaat helaas maar al te vaak op. Maar wie weet heb je geluk! Er zijn genoeg mensen die voor weinig een S60/V70/S80 kunnen rijden! Ik reken mezelf niet tot die categorie en betaal gewoon mijn deel aan reparaties en onderhoud.. en ondertussen een beetje genieten. :D

:police: O ja, reserveer min. 1000 euro voor de eerste onkosten/reparatie, geloof me in de meeste gevallen ga je dat nodig hebben en zo niet, dan heb je een leuk vakantie budget.
BV als mijn aankoopbudget 10k is dan zoek ik Volvo's tot max 9000 euro. De rest is voor het vaak broodnodige achterstallige onderhoud. Dat is vaak slecht te zien als die auto daar glanzend in de showroom staat maar in NL koop je nu eenmaal vaak de ellende van een ander. Maar het is niet altijd kommer en kwel, sommige zaken kunnen prima gefixt worden en laat je niet weerhouden, vooral door mij niet. Als je maar weet waar je voor kiest.. :-)

just my 2 cents
DJ
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 10.04.2021 - 12:15  ·  #99
Persoonlijk denk ik dat je tijdens de proefrit een slechte automaat er zo uit haalt.
(Alleen eerlijk zijn naar jezelf)

Een versleten automaat geeft snel tekenen. Slechter opschakelen, bonken, blijven hangen.

Een volvo automaat kan gewoon echt heel lang mee, (die van mij gaat inmiddels 410k mee en schakelt nog perfect, ook volgens andere)

Een automaat revisie is idd een flinke kostenpost,
Maar een drukgroep, met dmv. Is ook niet echt gratis.
Onder aan de streep is je eigen gevoel en wens dan belangrijker
Florisdodermond
Supporting Member
Avatar
Afwezig
Geslacht:
Locatie: Gendt
Leeftijd: 22
Homepage: volservice.nl/
Berichten: 407
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 10.04.2021 - 16:38  ·  #100
Quote door flevodirk

Quote door pieter1976

Ja klopt inderdaad, het is ook grotendeels afhankelijk van de staat van onderhoud en van hoe de auto is gebruikt. Maar ik lees hier op het forum toch wel verhalen die me doen weerhouden om voor een automaat te gaan kijken.
Ik vlak het niet uit hoor, als ik de perfecte auto zie en er zit toevallig een automaat in dan zal ik deze niet uit de weg gaan. Ik laat toch een aankoopkeuring uitvoeren, of het nou een Toyota of een Volvo is. Al zou ik bij Toyota wel geneigd zijn om deze eerder te kopen zonder aankoopkeuring.

Ik snap je gedachte -ik had dezelfde 6 jaar geleden- maar achteraf zat ik er gewoon naast! Ik had gewoon mijn voorkeur= automaat moeten volgen.
Ja een automaat kan stuk, dan heb je een reparatie van rond de 2000 piek (verbeter me als ik er naast zit, ik heb geen inzage in die prijzen). MAAR wat komt er vaak bij handbak en dus ook bij de mijne 3-4 maand na aankoop??

Jawel: de koppeling (en dan moet in 90%) van de gevallen het dure DM vliegwiel mee, bij Volvo standaard is me verteld).
Kosten van bovenstaande feest? Ook tegen de 2000 piek aan, 2,5K bij de volvo dealer.
Ik was bij een zelfstandige garage toen 15 a 1600 kwijt, zal inmiddels wel iets meer zijn. Na 4 à 5 jaar hoorde ik het (dure) DM vliegwiel weer een beetje ratelen bij stationair.. dus kon die eigenlijk weer vervangen worden.. zucht.. (Teveel stoplichtsprintjes DJ?? eeh..nee hoor, nooit gedaan..) 8-)
Dus de keuze voor een automaat of handbak zou ik meer op het persoonlijke vlak (=voorkeur) zoeken dan onkosten aan dat onderdeel. Vooral icm die ongeblazen 2.4 motoren krijgen die bakken minder op hun d*nder vermoed ik, zoals bij de turbo uitvoeringen.

Wat ik er eigenlijk ook mee zeggen wil is dat een grote, zware, luxe oudere auto altijd flink geld kan gaan kosten en daarmee basta.
Ik heb niet verschrikkelijk veel kosten gehad aan de S60 maar ook niet super weinig vind ik. Als ik een klein goed onderhouden Japannertje voor het zelfde geld had gekocht was ik veel minder kwijt geweest in 6 jaar!
Maar had ik dan zoveel plezier en veilige kilometers gehad? Nee, dus was het de moeite waard voor mij. O-)
En die afweging moet jij en je vrouw eigenlijk maken om toekomstige ruzie e.d. te vermijden :-)

Het "spreekwoord" kleine auto, kleine kosten; grote auto, grote kosten gaat helaas maar al te vaak op. Maar wie weet heb je geluk! Er zijn genoeg mensen die voor weinig een S60/V70/S80 kunnen rijden! Ik reken mezelf niet tot die categorie en betaal gewoon mijn deel aan reparaties en onderhoud.. en ondertussen een beetje genieten. :D

:police: O ja, reserveer min. 1000 euro voor de eerste onkosten/reparatie, geloof me in de meeste gevallen ga je dat nodig hebben en zo niet, dan heb je een leuk vakantie budget.
BV als mijn aankoopbudget 10k is dan zoek ik Volvo's tot max 9000 euro. De rest is voor het vaak broodnodige achterstallige onderhoud. Dat is vaak slecht te zien als die auto daar glanzend in de showroom staat maar in NL koop je nu eenmaal vaak de ellende van een ander. Maar het is niet altijd kommer en kwel, sommige zaken kunnen prima gefixt worden en laat je niet weerhouden, vooral door mij niet. Als je maar weet waar je voor kiest.. :-)

just my 2 cents
DJ


Prachtig gezegd!

Rij nu zelf ook al een maand of 3/4 in een automaat die al dik 275K meedraait zonder flush. (iniedergeval geen bewijs dat die ooit gedaan is dus ik neem aan van niet).

Ben er super tevreden mee, rijdt soepel. schakelt goed. Ook bij de garage waren ze er prima over te spreken, hij doet gewoon wat die moet doen! Dus als je een automaat wil, goed aanvoelen en als het goed voelt lekker doen :) moet vast goedkomen!
Ook ik heb na m'n aankoop meteen al een flinke klap aan onderhoud uitgevoerd, maar dat was dan ook hard nodig. Nu is het rijden en genieten, en af en toe iets kleins eraan doen.
pieter1976
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 47
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 11.04.2021 - 17:25  ·  #101
Wederom bedankt voor de tips mannen! Ik kom er net achter dat ik gisteren al een reactie had getypt maar dat die helaas niet terug te vinden is in deze post.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar een auto met een handbak. Als we uit thuisisolatie mogen dan ga ik gewoon wat auto's vergelijken, ik beperk me dan wel tot de V70 (omdat ik deze eigenlijk ook gewoon heel graag wil, ik heb hier goeie ervaringen mee en zit natuurlijk niet voor niks op een Volvo-forum), naar wil ook proberen om objectief in een Avensis te gaan rijden.
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 11.04.2021 - 17:32  ·  #102
Het verschil in mijn visie tussen een avensis en een v70 is dat je een avensis met je hoofd koopt, en een v70 met je hart.

Beide goede keuze’s om hun eigen redenen
pieter1976
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boskoop
Leeftijd: 47
Berichten: 47
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 11.04.2021 - 17:36  ·  #103
Quote door ikbat

Het verschil in mijn visie tussen een avensis en een v70 is dat je een avensis met je hoofd koopt, en een v70 met je hart.

Beide goede keuze’s om hun eigen redenen


Nee eens! Zo zie ik het ook hoor. Weet je? Het klinkt vreemd, maar na ruim 10 jaar Volvo voelt het bijna als verraad om überhaupt naar wat anders te kijken. Ben het zo gewend om een Volvo op de oprit te hebben. Maar objectief kijken kan geen kwaad! Ik ga beginnen met een proefrit in een mooie V70n (pre-facelift) die in Rotterdam staat.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 11.04.2021 - 20:17  ·  #104
Quote door ikbat

Het verschil in mijn visie tussen een avensis en een v70 is dat je een avensis met je hoofd koopt, en een v70 met je hart.

Beide goede keuze’s om hun eigen redenen

Ik lees dat vaker, maar dat is natuurlijk best wel gesproken met een dikke Volvo bril op. Het is nou niet zo alsof een Volvo nou echt ergens in uitblinkt qua rijden. Ja, ze zijn erg comfortabel (met de juiste opties), maar emotie, dan denk ik toch wel meer aan een Alfa of een BMW :P (en er zit natuurlijk een hoop marketing gegriep omheen ;)), of je moet natuurlijk gaan voor een S80 V8 of een V70R :P
ikbat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1338
Geregistreerd: 12 / 2018
Subject:

Re: Een maatje groter: van een V40 naar een V70. Maar welke?

 · 
Posted: 11.04.2021 - 20:31  ·  #105
Dat is eigelijk precies wat ik bedoel.

De xc die ik heb, ik vind hem mooi, en heerlijk rijden.
Heeft heerlijk de ruimte.
Maar verder is het buiten persoonlijke smaak geen “uitblinker” vandaar dat je hem met je hart koopt. Je bent er op verlieft of niet. In mijn geval dus wel.

Een toyota, ik vind ze niet mooi. En verre van comfortabel.
Maar buiten dat om, zijn ze overdreven goed in techniek, en blijven extreem lang goed (reclame ooit een kapotte corolla gezien, maken ze waar)
De waardevastheid van een toyota is hoger dan de volvo nog, en onderdelen als je ze al moet vervangen, zijn voordelig.
Maar het blijft een functioneel vervoersmiddel. Met voor mij persoonlijk geen karakter.
Vandaar zou dat in mijn visie de rationeel betere keuze zijn
 
Selected quotes for multi-quoting:   0