EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

Iets met bomen en een bos…

 
 
 
 
 
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 04.07.2021 - 14:17  ·  #1
De 2.0 VEA diesel lokken willen wel eens problemen hebben met het EGR systeem, staan ze wel redelijk om bekend, dus wil ik de EGR naar dicht laten programmeren. Vele tuners kunnen dit maar bieden het een stuk voordeliger aan icm een tuning. Ik wil dus sowieso de EGR dicht laten zetten en misschien ook tunen. Maar waar?

- via Vdash zelf tunen lijkt het goedkoopst. Maar om de ECM te unlocken heb je weer een speciale tool nodig en zo loopt het alsnog in de papieren. Tevens kun je het niet testen: niet goed, geld weg…

- via ObbeTuning kost het niet al te gek veel. Voor een dikke 450 euro EGR dicht en tuning 170pk/380nm. Nadeel; wordt de software door de dealer onbedoeld overschreven dan kost het opnieuw laden van de tuning 50-100 euro.
Enkel EGR dicht zetten kost ca 240 euro. Ik weet niet of je het ook kan proberen.

- via BSR 185pk/389nm kosten 729 euro. In Zweden kosten ca 650 euro. Niet duidelijk of ze ook iets met de EGR doen. Het opnieuw laden van tuning kost niets als ik het goed begrijp. Je kan er optioneel zo’n kastje bij krijgen dat je de tuning zelf kunt laden, of de originele software terug kan zetten.

- via Rica, 177pk/425nm, kosten ca 910 euro incl EGR dicht zetten. Tuning opnieuw laden is kosteloos. Enkel EGR dicht zetten is ca 333 euro. Onbekend of je de tuning kunt proberen.

Ik verbaas me over de prijsverschillen. De keuze vind ik lastig. Eerder mijn V70 getuned met Vdash, dat zou hetzelfde zijn als wat Obbe laadt. Dat viel me tegen, zodanig dat ik achteraf zeg dat ik het niet weer zou doen. Hoewel ObbeTuning het voordeligst is, is dat mijn grootste bezwaar; wat als ik het niet de moeite waard vind? Wat mijn twijfel daarbij versterkt is dat ik uit verschillende hoeken ook wel eens van anderen hoor dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is. De mogelijkheid hebben om er weer vanaf te kunnen en terug te gaan naar alleen EGR dicht zetten zou doorslaggevend zijn.
De ervaring die ik met BSR heb is puur met hun fysieke producten, niet met tuning. Hun producten zijn van topkwaliteit dus over de tuning twijfel ik niet. Maar al wel flink duurder dan Obbe.
En dan Rica. Alom gelauwerd. Biedt de meeste nm’s, maar daar doe ik het zeker niet voor. Rica is verreweg de duurste maar is wel praktisch; kan het hier in de buurt laden en ook weer aan laten passen, als dat nodig is. Maar, waarom de dubbele prijs van ObbeTuning? Ik heb overigens een contact die weer mensen bij Rica kent, hij gaat voor mij informeren of ze ook een niet-tevreden-geld-terug kennen.

Nogmaals, ik doe het niet persé voor de pk’s en nm’s, maar als een tuning de beleving ‘next level’ brengt, dan ben ik we geïnteresseerd natuurlijk.

Vooralsnog vraag ik me vooral af; waar komen die prijsverschillen toch vandaan?
Eriksson
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 71
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 04.07.2021 - 17:31  ·  #2
Heel raar, Rica tuning op maat voor mijn R kost 586 euro. Zou er een belletje aan wagen als ik jou was
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 04.07.2021 - 17:54  ·  #3
Quote door Eriksson

Heel raar, Rica tuning op maat voor mijn R kost 586 euro. Zou er een belletje aan wagen als ik jou was


Helaas klopt het wel. Inderdaad is het voor de oude motoren (of eigenlijk, ouder hard/software) makkelijker om te tunen. De D2/3/4 van modeljaar 2012-2015 zijn ook honderden euro’s voordeliger te tunen. Volgens mij komt het door het ‘lastige’ unlocken van de ECM.
Klaasw
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 998
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 06.07.2021 - 10:41  ·  #4
BSR kende ik niet, biedt voor minder geld meer PK en koppel voor een 2.4 140 PK. Dank voor het attenderen!!
Eta76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 47
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 21.08.2021 - 21:45  ·  #5
Aan je footer te zien, heb je dus voor Rica gekozen? Tuning + EGR of enkel EGR?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 21.08.2021 - 21:49  ·  #6
Inderdaad Rica, stage 2 tuning en EGR off. De tuning is wel de ‘less torque’ file, de gewone stage 2 tune was te heftig.
latten
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 38
Berichten: 459
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 22.08.2021 - 09:50  ·  #7
Laat gerust even weten hoe dit bevalt, die van mijn vrouw is binnenkort aan de beurt 😬
headlight
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoogeveen
Leeftijd: 27
Berichten: 558
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 22.08.2021 - 09:54  ·  #8
Weet niet of het ook voor Volvo geld; maar is de egr alleen uitgeschreven?

Bij oa mijn Seat is de klep ook fysiek dichtgelast om later ellende met lekkage enzo te voorkomen.
Eta76
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Leeftijd: 47
Berichten: 35
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 22.08.2021 - 09:59  ·  #9
bij mijn xc70 was de software matig uitgezet. Ik zag nog wel dat de klep reageerde als je op de motor afremt of zoiets. verder nooit problemen mee gehad gedurende 150.000km
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 22.08.2021 - 10:18  ·  #10
Is software matig dicht gezet, volgens de tuner staat ie nu permanent dicht. Je kon de werking van de klep wel ‘voelen’ bij gas los, dat voel ik nu niet meer. Dus dat voelt goed 😬
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: EGR aanpassen en dan gelijk maar tunen? Maar waar?

 · 
Posted: 22.08.2021 - 13:38  ·  #11
Het openen van de klep kan je ook horen. De motor maakt dan een iets meer dieper/brommend geluid.

Dat was het enige nadeel bij de tuning van mijn oude D5, de vijfcilinder was minder goed hoorbaar stationair en langzaam rijdend.

In Vida kan je de werking na de tuning controleren, maar ook de klep handmatig openen om het verschil te horen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0