EGR

Storingsmelding in display

 
 
 
 
 
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

EGR

 · 
Posted: 29.09.2011 - 15:27  ·  #1
Kan iemand mij vertellen of het schoonmaken/vervangen van de Uitlaatgasrecirculatieregelaar een eenvoudig klusje is? Zal uitleggen waarom ik het vraag: Al enige tijd gaat af en toe het waarschuwingslampje (motorblok) branden, op het display staat een melding dat de motor service nodig heeft. In het begin kwam de melding nogal eens direct na het tanken om dan na een uurtje weer te verdwijnen. Na verschijnt de melding eigenlijk constant. Ik weet dat het met de emissie te maken heeft en volgens mijn (niet Volvo) garage moet de EGR sensor worden schoongemaakt cq vervangen. Maar de monteur kijkt erbij alsof de hele auto gedemonteerd moet worden.
Nu zie ik op Vadis dat er een Uitlaatgasrecirculatieklep (EGR-klep) en een -regelaar op de auto zit en waar je het kunt vinden, lijkt me niet zo gecompliceerd, maar ik ben geen technicus dus misschien heb ik het mis.
Gisteren naar de garage gebracht voor nog andere dingetjes en om dat EGR spul, schoon te maken.
Net de auto opgehaald, monteur vertelde dat demontage niet nodig was geweest, want ze hadden een nieuwe ''spray'' gebruikt. De melding was nu weg. Naar mijn Vadis printjes hebben ze ook niet gekeken want die lagen nog net zo in de auto als dat ik ze neergelegd had.
Nog voor ik 10 km gereden had verscheen de storingsmelding alweer op het display.
Wat moet ik me hier nou van denken? Heeft er iemand tips? Bedankt alvast!!
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: EGR

 · 
Posted: 29.09.2011 - 19:53  ·  #2
Hoi Ruud,

De EGR is er voor om de temperatuur van de verbranding van de diesel omlaag te brengen. als de verbranding oprimaal zou zijn zou er te veel NOX ontstaan wat slecht is voor het milieu. Door tijdens deellast uitlaatgassen aan de lucht toevoer toe te voegen onstaat er een moeizamere verbranding met als gevolg een lagere temperatuur.
Tijdens een vollast situatie wordt de EGR klep gesloten om zo een optimalere verbranding te kunnen realiseren.

Op diverse fora's wordt ook gesproken over het permanent afdoppen van de EGR om zo te voorkomen dat het inlaatsysteem vervuilt door koolafzetting.
Het is eigenlijk ook een beetje een zot idee als je je voorstelt dat je met roet vervuilde lucht in je inlaatsysteem laat komen. Er zijn dan ook situaties waar het inlaatsysteem ernstig vervuild is geraakt dat de motor niet eens meer normaal kan ademen. En om te kunnen presteren is een goede ademhaling wel van belang. Tegenstrijdig dus dat hele EGR verhaal.

Wat ik me afvraag, omdat je ook op een ander topic meldt dat je auto geen vermogen heeft, is of je variabele turbo wel goed funtioneerd.
Roet je auto erg als er vermogen gevraagd wordt?
Veel roeten/walmen duidt op een slechte verbranding dus of te weinig lucht of een EGR klep die niet goed sluit.

Een "spray" waar je monteur het over hebt klinkt mij zeer twijfelachtig in mijn oren.

Ik wil bij mijn auto gaan proberen om de EGR volledig af te sluiten. Het is me namelijk opgevallen dat als ik accellereer, wat overigens gewoon zonder problemen erg goed gaat, er een behoorlijke walm achter mijn auto hangt.

Succes
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR

 · 
Posted: 29.09.2011 - 22:43  ·  #3
Ik kreeg de melding ook op vakantie maar zo plotseling als hij opkwam was hij weer vertrokken. Toen we terug waren ging hij voor de derde keer aan en ik wilde het toch laten nakijken. Ze hebben een magneetklep die onderdeel is van de egr vervangen ze hadden het ook over de turbodrukverdeler? Dit was uit de computer af te lezen. Deze klep kost 60 ex en iets van een klein uur werk. Ik heb geen last meer van de melding.
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: EGR

 · 
Posted: 01.10.2011 - 19:20  ·  #4
Nee Steve, mijn auto walmt niet, denk dat ik de auto eens moet laten uitlezen, wellicht komt er dan e.e.a. naar boven.
Zonder egr worden de uitlaatgassen vuiler, heeft dat geen gevolgen voor de APK, ik weet niet hoe dat in Nederland bij de APK gaat, maar hier in Spanje wordt daar nogal op gelet.
hqracing
 
Avatar
 
Subject:

Re: EGR

 · 
Posted: 03.01.2012 - 12:33  ·  #5
Rij al jaren met afgeblinde EGR. Bij APK wordt dat sowieso niet gemeten. (NOx) Alleen Roetmeting. Die is er niet anders van geworden. enige waarschuwing die ECM geeft is dat de er een foutieve uitstoot wordt gemeten bij bepaalde deellasten. maar dat gaat na verloop van tijd vanzelf weer weg. Auto rijdt er verder hetzelfde of beter mee (als je bijv. een K&N lucht filter installeert en een chiptunekastje).
Hier zie je wat de EGR met de motor doet:

http://www.hqracing.nl/ppo_pagina.html#811
Ruud2
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 17
Geregistreerd: 07 / 2010
Subject:

Re: EGR

 · 
Posted: 24.01.2012 - 21:57  ·  #6
Nou het heeft even geduurd, zelf eerst nog de EGR-klep gedemonteerd, maar kon niets vreemds ontdekken, zuigend aan het tuitje ging de klep mooi open en dicht, ook niet vervuild. Toen met de auto bij de dealer geweest om de auto te laten uitlezen. Gaf inderdaad EGR problemen aan (te weinig stroming). De monteur dacht dat hiermee te weinig vacuum bedoeld werd.
Na meting bleek er geen vacuum aanwezig te zijn, de oorzaak kon zitten in een lek bij de motorsteunen, schijnt een bekend probleem te zijn, waarop dit gedeelte werd afgedopt. Geen verbetering. Alle vacuumleidingen nagelopen, niets vreemds gevonden. Toen bleef eigenlijk alleen de Uitlaatgasrecirculatieregelaar over als veroorzaker van de problemen. Nu weet ik eigenlijk nog steeds niet wat dat ding moet doen, de monteur wist het ook niet, het is een soort driewegklep? maar hoe het werkt, onduidelijk. Het ding deed in elk geval niets, maar er kwam ineens leven in toen hij los van de auto direct op een accu werd aangesloten. Weer terug gezet en de problemen zijn voorbij. Geen storing meldingen meer.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0