Elektrische achterklep gaat niet open

 
 
 
 
 
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 17.01.2024 - 17:32  ·  #1
Sinds vandaag wil de achterklep niet open, noch AB, noch knop bij lichtschakelaar, noch bij de klep zelf.

Achterlicht gaat wel even kort branden als ik met de hand de klep probeer te openen. Wisser achter, led achterlicht in de klep en de nummerplaatverlichting doen het ook niet.

Als ik de knop bij de lichtschakelaar gebruik, hoor ik achterin het slot wel klikken, maar de klep opent niet.

Iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb vorige week een nieuwe accu laten plaatsen, daarna heeft de klep normaal gewerkt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 17.01.2024 - 18:00  ·  #2
Als de verlichting het ook niet doet, zou mijn vermoeden zijn: draadbreuk.

Ik zou eens proberen iemand op het knopje in het dashboard te laten drukken terwijl je zelf achter met de hand de klep openmaakt, misschien geeft dat wel de ontgrendeling. Maar ja, dan is het nog niet opgelost.

Uitlezen met vida op elektronische storing zou ook kunnen helpen.
FritsXC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 67
Berichten: 304
Geregistreerd: 02 / 2022
Subject:

Re: Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 18.01.2024 - 12:22  ·  #3
Dank voor de reactie Bolbo. Combi knop drukken en met de hand openen wou niet.

Via elders kreeg ik deze videotip: https://www.youtube.com/watch?v=PRIUBEqEgAA&t=5s

En dit was 'm. Even prutsen, maar alles werkt weer naar behoren.

Ik meld het hier toch maar even voor die pechvogel die er ook last van krijgt. Schijnt vaker voor te komen.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 18.01.2024 - 16:20  ·  #4
Als alles niet werkt, kan het een massa probleem zijn. dat is te testen met een test massa, op een de ruiter wisser houder in de deur en ik denk dat de uitlaat wel zal werken als massa punt, anders een bout van de ophanging, de stabilisator stang bout achter, heeft een gelaste moer aan het chassis.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 19.01.2024 - 09:02  ·  #5
Hm. Mooi bedacht! Als dat lukt met de ruitenwisserarm erop, prima. Mocht dat niet gaan dan zou je ook een lang kabeltje (lang genoeg zodat de klep open kan als het werkt) kunnen trekken tussen een massapunt als hierboven genoemd en bijv. het massakabeltje (oranje-zwart) van een van de kentekenlampjes.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Elektrische achterklep gaat niet open

 · 
Posted: 19.01.2024 - 09:43  ·  #6
Hetzelfde eens geprobeerd bij een v70 uit 2011. maar werkt het slot blijkbaar anders, want dit werkte niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0