Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 
 
 
 
 
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 19:01  ·  #1
Goedenavond,

Passagiers kant achter doet niks meer. Voorheen was het alleen naar beneden vanaf master schakelaar en achter gewoon werken. Ik hoor af en toe een korte tik als ik achter naar beneden druk.

Master schakelaar is al een keer vervangen. Heb hem vandaag ook uit elkaar gehad om contacten te checken.

M'n auto staat op straat in Amsterdam en ik heb nu de boel afgeplakt. Wat is wijsheid?
Als ik de deur uit elkaar haal, kan ik dan handmatig of desnoods met een 12V voeding m'n raam dicht krijgen? Weet niet hoeveel ampere zon motor trekt?

alvast dank
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 19:41  ·  #2
hmm.. je kan met Vida ook je raam open en dicht doen. Via autocommunicatie tabblad, eentje verder dan het tabblad Storingen. (En dan de juiste module kiezen uiteraard, PDM of DDM meen ik maar dat wijst zich meestal wel ☺)
Als je het niet hebt, ik werk komende woensdag weer in Amsterdam, maar doen moet het wel overdag gebeuren ☺

Mits zo’n classic uit te lezen is met Vida.. vermoed van wel maar nooit gedaan. Maar het klinkt alsof er iets stuk is, als je alleen een tik hoort. Ouderwets wegbrengen naar een garage kan ook he? Soms moet het gewoon.. ik maak regelmatig die afweging om een klus zelf te doen of de garage, als ik geen tijd heb is het voor mij makkelijk.
Succes hoor.
DJ
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 12.11.2023 - 19:59  ·  #3
Ik heb Vida maar kan me haast niet voorstellen dat hier de computer tussen zit. Dank voor de tip.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 13:06  ·  #4
Je kan even de linker en rechter schakelaar van achter uitwisselen om je raam dicht te krijgen. Zijn hetzelfde. En er zo uit te wippen. En als dat werkt is je achterdeur schakelaar stuk.

(Maar het kan het ook zomaar weer gaan werken zit toch een beetje s.h.i.t. in)
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 17:13  ·  #5
Ah, deze zijn net als de master schakelaar dus wel gewoon omhoog te wippen? Ik was bang dat ie met clipjes vastzat en de deur paneel eruit moest.

Quote door Alfadragon

Je kan even de linker en rechter schakelaar van achter uitwisselen om je raam dicht te krijgen. Zijn hetzelfde. En er zo uit te wippen. En als dat werkt is je achterdeur schakelaar stuk.

(Maar het kan het ook zomaar weer gaan werken zit toch een beetje s.h.i.t. in)
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 18:34  ·  #6
Quote door carlos

Ah, deze zijn net als de master schakelaar dus wel gewoon omhoog te wippen? Ik was bang dat ie met clipjes vastzat en de deur paneel eruit moest.

Quote door Alfadragon

Je kan even de linker en rechter schakelaar van achter uitwisselen om je raam dicht te krijgen. Zijn hetzelfde. En er zo uit te wippen. En als dat werkt is je achterdeur schakelaar stuk.

(Maar het kan het ook zomaar weer gaan werken zit toch een beetje s.h.i.t. in)



Ja, zitten hetzelfde gemonteerd. Heb het zelf ook aan de hand gehad.
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 13.11.2023 - 19:19  ·  #7
Quote door carlos

Ik heb Vida maar kan me haast niet voorstellen dat hier de computer tussen zit. Dank voor de tip.

Nee, vast niet. Maar dat zei ik ook niet. Je kunt alleen met Vida alles in je auto bedienen: ramen, kleppen, ventilatoren (ja ook die grote bij je radiator) zonder eventuele schakelaars aan te raken... dat bedoelde ik alleen maar te zeggen.
Tenminste, dat kan bij de P2 en P3 modellen, paar weken terug nog gedaan bij iemand in de auto.

Ik meende te lezen dat je e.e.a. wou uitsluiten qua schakelaar, maar hierboven zijn al goede tips gegeven.
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 11:21  ·  #8
Ik kon inderdaad centrale vergrendeling, interne lampen enzo bedienen maar de ramen waren bij de oude modellen zoals ik vermoedde helemaal met elektrische schakelingen opgelost.

Quote door flevodirk

Quote door carlos

Ik heb Vida maar kan me haast niet voorstellen dat hier de computer tussen zit. Dank voor de tip.

Nee, vast niet. Maar dat zei ik ook niet. Je kunt alleen met Vida alles in je auto bedienen: ramen, kleppen, ventilatoren (ja ook die grote bij je radiator) zonder eventuele schakelaars aan te raken... dat bedoelde ik alleen maar te zeggen.
Tenminste, dat kan bij de P2 en P3 modellen, paar weken terug nog gedaan bij iemand in de auto.

Ik meende te lezen dat je e.e.a. wou uitsluiten qua schakelaar, maar hierboven zijn al goede tips gegeven.
carlos
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Berichten: 31
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 11:29  ·  #9
Hiermee opgelost!

dank.



Quote door Alfadragon

Quote door carlos

Ah, deze zijn net als de master schakelaar dus wel gewoon omhoog te wippen? Ik was bang dat ie met clipjes vastzat en de deur paneel eruit moest.

Quote door Alfadragon

Je kan even de linker en rechter schakelaar van achter uitwisselen om je raam dicht te krijgen. Zijn hetzelfde. En er zo uit te wippen. En als dat werkt is je achterdeur schakelaar stuk.

(Maar het kan het ook zomaar weer gaan werken zit toch een beetje s.h.i.t. in)



Ja, zitten hetzelfde gemonteerd. Heb het zelf ook aan de hand gehad.
Alfadragon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 91
Geregistreerd: 09 / 2021
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 13:05  ·  #10
Mooi! Graag gedaan.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2202
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Elektrische raam handmatig/tijdelijk dicht krijgen?

 · 
Posted: 14.11.2023 - 13:16  ·  #11
Quote door flevodirk

Quote door carlos

Ik heb Vida maar kan me haast niet voorstellen dat hier de computer tussen zit. Dank voor de tip.

Nee, vast niet. Maar dat zei ik ook niet. Je kunt alleen met Vida alles in je auto bedienen: ramen, kleppen, ventilatoren (ja ook die grote bij je radiator) zonder eventuele schakelaars aan te raken... dat bedoelde ik alleen maar te zeggen.
Tenminste, dat kan bij de P2 en P3 modellen, paar weken terug nog gedaan bij iemand in de auto.

Bij de P80 modellen is VIDA nog heel beperkt functioneel, omdat nog niet alles op de CAN-bus zat, en alleen vanaf modeljaar 1999. In mijn auto (MY 1999 met 10V motor en Fenix 5.2 ECU) zijn de ABS, SRS, CCM, DIM en CEM met VIDA uit te lezen, cruise control en de ECU niet, die moet je nog met knippercodes uitlezen, de gasklep is nog mechanisch. En de raamschakelaars zijn een volledig elektromechanisch circuit, het enige wat de CEM voor je regelt is de auto-down functie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0