Elektronische parkeerrem EPB melding service vereist na vervanging remklauwen

- wie kan mij helpen met servicestand?

Ibanez
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Elektronische parkeerrem EPB melding service vereist na vervanging remklauwen

· 
Posted: Gisteren om 12:40  ·  #1
Na het (niet door mij) vervangen van de remklauwen achter op mijn S60 door nieuwe TRW remklauwen met nieuwe motortjes geeft het display bij het lossen van de parkeerrem de melding 'parkeerrem niet volledig gelost' en vervolgens 'parkeerem service vereist'.
Wat ik vermoed dat hier niet goed is gegaan qua procedure, is dat de parkeerrem voor vervanging niet eerst in de servicestand is gezet. Ik krijg het vermoeden dat het systeem daardoor van slag is en dat beide motortjes in een andere positie staan. De motortjes werken gewoon allebei. Vida geeft een algemene storing van de PBM (op links).

Bij een gewaardeerd mede-forummer hebben we geprobeerd met Vida-Dice dit alsnog te doen. Het systeem communiceert prima met mijn wagen, echter bij het willen activeren van de servicestand krijgen we de melding 'de regeleenheid kan de functie niet uitvoeren'.

Op dit moment vermoed ik geen draadbreuk, of defecte module (die in de kofferbak). Vida geeft ook geen foutmeldingen die daarop wijzen. Het probleem is echt ontstaan na vervanging. Daarvoor geen melding in die richting.

Wat denk ik nu het slimst is, is dit handmatig te doen met 12v of een 9v batterij en daarna het laatste stukje volledig indraaien met een klem zoals op Youtube mooi in beeld gebracht en dan terugstellen. Ik ben daar echter niet toe uitgerust.
Als er een mede-forummer is die dit voor mij zou willen doen, dan hoor ik dat graag. Regio Breda en uiteraard hoeft dat niet gratis.

Ik hoor het graag. Met dank.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Elektronische parkeerrem EPB melding service vereist na vervanging remklauwen

· 
Posted: Gisteren om 15:10  ·  #2
Hoi, ik heb ditzelfde gehad, is makkelijk op te lossen. Je moet mbv een externe voedingsbron de beide motortjes tot hun uiterste stand losdraaien.
Bij mij ging 1 motortje halfweg kapot tijdens het lossen.
Oplossing (die voor mij werkte):
1) materiaal nodig:
- 9V batterij, of 12V als je die hebt
- elektriciteitsdraad, 2 polig, of 2 draden
- liefst klemmetje (krokodillenbekje) of stekkertje
2) stekker loshalen van motortje op klauw
3) batterij aansluiten op het motortje, kijken welke kant het motortje opdraait (zie remblokken) Als het de verkeerde kant opdraait, polariteit omdraaien (draadjes verwisselen).
4) beide klauwen doen, voor de zekerheid
5) Stekker er weer op, dan parkeerrem weer vastzetten met de knop in de auto. Paar keer herhalen.
6) Dan evt checken met vida
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Elektronische parkeerrem EPB melding service vereist na vervanging remklauwen

· 
Posted: Gisteren om 15:42  ·  #3
Echt balen dat we het niet gefixt kregen gisteren.
De oplossing van Bolbo lijkt mij best uit te voeren. Kom je makkelijk bij de stekker van dat motortje op de klauw?
Ik heb geen losse stekkertjes of zo'n krokodillenbek, maar verder zou ik je best willen helpen hoor.
Ibanez
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 16:24  ·  #4
Dank je wel Bolbo. Een heel duidelijk stappenplan.
En jij ook voor jouw aanbod, Musicus.

Ik vind dit filmpje (waar overigens het gehele proces van vervanging zonder het gebruik van Vida/ Dice mooi in wordt getoond) wel heel duidelijk, en afgaand op wat ik zie is het volgens mij niet zo heel moeilijk om bij die pooltjes onder het stekkertje te komen: https://www.youtube.com/watch?v=8y54DKRHlAo

Klemmetjes zijn normaliter natuurlijk het handigst, maar ook hier in deze video gebeurt het enkel met 2 draadjes en zolang ze van elkaar gescheiden blijven met een beetje vaste hand, moet dat vast ook wel lukken (zegt de man die er zelf niet toe is uitgerust ;-)).

Mocht je het na het zien hiervan zien zitten, Musicus dan zou dat super zijn en houd ik me aanbevolen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 17:49  ·  #5
Lijkt mij geen probleem!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 64
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 20:38  ·  #6
makkelijkst is het met 2 draadjes met aan 1 kant een zogenaamde platte stekker (female) google maar even dan herken je ze wel
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 22:12  ·  #7
Prima video inderdaad, dat is alles.
Je kan er prima bij als je de auto opkrikt en het wiel afneemt, zonder dat wordt het wel lastig.
Ik weet nog wel dat ik bij één motortje de stekker er zo af had (je moet 'blind' een blokkeringslipje indrukken met een schroevendraaiertje oid) en bij die andere heb daar enorm mee liggen stuntelen. Maar ja, zoals gewoonlijk zit er altijd wel iets tegen :-)
Geduld is een schone zaak...
Succes!
Kan wel zijn dat ook na het terugstellen en paar keer de parkeerrem activeren (zoals einde vd video) de foutmelding nog even blijft.
Als het na zeg 5x de auto gebruikt te hebben (incl parkeerrem) nog zo blijft moet je misschien foutcodes wissen mbv vida.
En als het dan nóg terug blijft komen is er wat anders aan de hand.
Bij mij was het iig zo gefixt (1 motortje vervangen maar kon daarna ook niet resetten met vida, dus toen maar met een 9V batterij de motortjes gelijk gezet, en daarna werkte het weer)
Selected quotes for multi-quoting:   0