Elektronische Storingen Bonanza.

Van een achterklep die af en toe wat moeizaam openging tot een dashboard waar continu problemen op verschijnen.

subotni
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Elektronische Storingen Bonanza.

· 
Posted: 18.05.2025 - 15:11  ·  #1
Kan iemand enig licht werpen op wat hier aan de hand kan zijn? Alvast hartelijk dank.

V70 van 2008 - 239000km. Motor in perfect staat, rijdt nog steeds lekker, maar ... !
Voor de zekerheid de volledige historiek:

Enkele jaren begon het slot van de achterklep wat lastig te doen. Met de hendel wat langer in te houden kwam de motor toch op gang. Vaak maandenlang geen last. Kon ik mee leven :)

Wat later ook het slot van de rechterdeur vooraan dat slecht open of dicht ging
Problemen met de motor van het slot volgens mijn garagist. Voor mij eigenlijk geen issue. Kon ik ook mee leven :)

2 jaar geleden op vakantie (zwaar beladen) begon iets nieuws:
Meermaals volledige blackout. Niets werkte nog.
Wegenhulp en garagefeedback: Na starten met booster is alles weer normaal. Batterij is niet leeg en in goede staat.
Bij terugkomst naar garage: computer zit wel vol fouten, maar vinden niets. Geen verklaring. Probleem lijkt ook weg.
Batterij intussen toch maar vervangen.

Enkele keren per jaar kwam het terug.
Vaak hoor je dan een tikkend geluid (relays?) zowel vooraan, naast de batterij, als links achteraan in de bagage ruimte, maar niet altijd.
Ik had intussen een booster gekocht en kon dus weer op weg.

Een jaar lang. Geen enkel probleem...

Sinds enkele weken echter al het voorgaande opnieuw, maar nu vrijwel constant tal van elektronische storingen.
- Auto start met booster maar dashboard en volledige bediening (ramen, spiegels, ...) werkt niet.
- motor uitschakelen: dashboard licht weer op en alles werkt normaal.

Even later kwam ook constant ABS en DSTC warning (na aan het stuur te draaien).
Kilometerteller staat er, maar telt niet op. Dagteller is veranderd in --------
Dashboard heeft nu constant storingen.
De wagen zelf rijdt nog steeds perfect.

Opnieuw binnen bij garage. De stuurhoeksensor & abssensor zijn vervangen.
Maar de problemen zijn niet opgelost.
Er zou volgens garagist roest zitten op de abs-ring.
Hij raadt me aan om naar een officiële Volvo garage te gaan.

Binnen gedaan bij Volvo, hopend op een mogelijke oplossing.
Zij lezen nog steeds een foutcode op de ABS sensor. Fouten met VIDA gewist.
Zij stellen voor kabelboom van de sensor te vervangen. (700€)
Geen garantie dat dit het probleem oplost.

Ik twijfel. Als het dat niet is moet het aan de stuurdoos liggen en zullen de kosten eerder rond 2000-2500€ liggen.

Herkent iemand dit bizarre verhaal?
Wat raden jullie aan?
Hopelijk heeft iemand een gouden tip.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Elektronische Storingen Bonanza.

· 
Posted: 18.05.2025 - 15:22  ·  #2
Die abs sensor, geeft vida aan welke het specifieke is ? ( denk van we) is die met de andere kant te swappen om te zien of het probleem mee verhuist ?

Het “ we zouden dit vervangen maar geven geen garantie dat dat ook de oplossing is..” geeft altijd wat jeuk, zeker als het een merk dealer is.
subotni
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 15:35  ·  #3
Dank voor je reactie.
Helaas geen info gekregen over wat VIDA exact aangaf.
De problemen zijn echter begonnen, lang voor die abs & stuurhoeksensor in de picture kwamen.
Het is me ook niet duidelijk wat ze exact willen vervangen (ben zelf niet auto-technisch).
Is de kabelboom voor de hele electronica? Of enkel van die abs sensor?
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 16:11  ·  #4
Zat even te kijken waar je ergens zit in het land maar kwam helaas geen info tegen, ook geen voorstel berichtje oid.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 16:46  ·  #5
Stel jezelf en je auto even voor, zie forumregels. Daarna kan je ook even kijken of je bij een forumlid in de buurt je auto kan laten uitlezen en evt resetten. Dan kan je hier de foutcodes deken en kunnen we eens verder kijken.
Een klikkerend relais is vaak door te lage spanning. Zou over moeten zijn met een nieuwe accu, tenzij die slecht wordt bijgeladen of je ergens een slechte verbinding hebt (hoge weerstand)
joebar
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 16:55  ·  #6
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik heb zo'n beetje de zelfde verschijnselen gehad bij mijn V50..
Daar heb ik de CEM er uit gehaald en alle contacten schoongemaakt en overal nieuwe zekeringen in gedaan, daarna NOOIT meer die problemen gehad
subotni
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 19:08  ·  #7
Dank alvast voor de reacties!

@Bolbo Heb me intussen alsnog even voorgesteld.

Ik woon in België tussen Leuven en Diest.

@MTE Toen ik bij Volvo was, zag ik dat ze denk ik inderdaad een afdruk met foutcodes hadden. Ik ga proberen deze op te vragen.

@joebar Dat lijkt dus ook zeker iets voor mij om te onthouden. Ik zal daarvoor dan wel bij de garage moeten langsgaan. Ik ken mijn limieten ;) Kan je me een idee geven over hoe veel werk dat ongeveer is?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 20:28  ·  #8
en veel meldingen kunnen heel goed afkomstig zijn van één beginmelding waarna de ellende begint. Alles wissen en dan kijken wat als eerste weer opkomt. klinkt idd als ergens slecht contact. vaker voorkomend is ook slechte aarde contacten. Belgie is me net even te ver weg.
M95
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 21:59  ·  #9
Als echt alles uitvalt en je hoor nog wat relais klikken, dan zou ik aan een probleem met de accu of bekabeling denken (massa, kortsluiting, etc)

Als het echt vaak gebeurt (en bij voorkeur stilstaand) kan je ook met een multimeter aan de slag en kijken wat de spanning doet als het euvel voorvalt.

Daarnaast zou ik ook kijken of de aansluitingen bij de accupolen goed vast zitten of gecorrodeerd zijn.

Dat het e.e.a. niet werkt na het gebruik van de booster zou mijn inziens kunnen komen doordat bepaalde modules niet helemaal spanningsloos geweest zijn.

En wanneer is de accu vervangen en welk merk en type zit er nu in?
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2025 - 23:50  ·  #10
Dit is een v70II neem ik aan? Die deelt veel met de Mondeo, ik weet dat Fords dit soort problemen hadden bij problemen met spanningsregelaar van de dynamo.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2025 - 09:53  ·  #11
Hendel achterklep heb ik ook gehad. Heeft zichzelf ook opgelost bij mij. Ik vermoed wat vocht of vuil in de hendel oid. Ging de achterklep wel normaal open bij gebruik afstandsbediening en knopje op het dashboard? Zo ja, dan zit het dus echt in de hendel op de klep. Bij mij was dat wel zo.
Slotproblemen komen helaas wel vaker voor bij dit model. VolvoSweden (YouTube) heeft er een prima video over gemaakt als je zelf wilt beginnen aan het vervangen ervan.
Het kan ook andersom: ik heb al jaren een melding over een van de deursloten (kan de auto zelf uitlezen met Volvo vida software) maar ze doen het prima, gaan altijd van en op slot zoals het moet, dus die melding stoor ik me verder niet aan. Ik heb eens via de opening van de hendel aan de buitenzijde (het openingetje wat ontstaat aan de achterzijde als je de hendel wat naar buiten trekt) wat smeermiddel (siliconenspray denk ik) naar binnen gespoten omdat ik de hendel wat moeilijk vond gaan, daarna werkte het slot een tijd minder goed, dus dat raad ik zeker niemand aan.
Tot zover lijken mij deze storingen ongerelateerd met de rest die nog volgt; bovenstaande is vrij veelvoorkomend en hebben anderen ook zonder het overige bonanza.

Volledige blackout moet ofwel in de CEM (Centrale Elektronica Module) zitten of in een centraal zekering of relais. Computer vol fouten daarna is normaal, alle modules melden aan de centrale dat de spanning is weggevallen. Wissen en door, maar je moet wel de oorzaak achterhalen.
Klikkend relais is mijns inziens een te lage spanning. Een relais heeft een bepaalde spanning nodig om te openen of sluiten (meestal 12V). Als je net op de grenswaarde zit dan gaat hij open-dicht-open-dicht (heel snel), dat is het klikken wat je hoort. Is er niet goed voor, een relais is in feite een elektronische schakelaar, dus de stroomkring die hij schakelt gaat ook heel snel aan-uit-aan-uit en dat is ook niet lekker voor hetgeen in dat circuit zit (bijv. een elektronische module).

Als ik me niet vergis worden bepaalde circuits in de auto uitgeschakeld tijdens het starten, om te zorgen dat er voldoende stroom is om de motor aan te zwengelen. Volgens mij gaat mijn xenon-licht bijv. uit tijdens het starten, en de ventilatie wellicht, en mogelijk nog wat dingen die niet direct merkbaar zijn. Is uit mijn hoofd, ik weet het niet zeker maar kan er later even op letten. Ik denk dat daarover ook wel iets in het boekje van de auto staat (gebruikershandleiding).
Dus wellicht dat het daaraan gerelateerd is dat jouw dashboard wel werkt als de motor uit is, maar niet andersom. Je auto krijgt niet voldoende stroom om de motor te starten (vandaar noodzaak booster) en mogelijk wordt niet geregistreerd dat de motor loopt, en blijven die circuits die ik net noemde - die worden uitgeschakeld tijdens het starten - uit terwijl de motor al loopt.
Mogelijk ligt het niet aan de accu zelf, maar aan de aansluitingen/kabels. Ik zou eerst de accu laten doormeten (kan je niet zelf, je moet de startstroom weten, dat kan een beetje garage of acculeverancier wel doen, daar zijn apparaatjes voor, is maar 1 minuut werk). Dan de aansluitingen goed controleren (zitten ze goed vast, zijn de kabels sterk en niet gecorrodeerd (groene aanslag op koperen kabel)), zitten alle moertjes goed vast van het spul aan de plus-aansluiting... die willen wel eens lostrillen omdat er zo'n hele poespas aan zit), is de aansluiting naar massa (carrosserie auto) goed (van minpool accu naar carrosserie).
Als dat allemaal OK is, dan zou ik doorgaan naar de zekeringkast. Met de minpool van de accu losgekoppeld en beschermd (auto spanningsloos), de zekeringen en relais van de voornaamste circuits betrokken bij het starten losmaken en controleren. Contacten schoonmaken met contactspray.
Je kan ook eens onder het dashboard kijken of er geen watersporen zijn bij de CEM. De voorruit van deze generatie V70s komt soms los door gebruik van een slechte lijm af-fabriek) waardoor er vocht naar binnen kan lekken en op de CEM komen, die zit dacht ik bij deze auto's boven de voetenruimte van de passagier, achter het dashboardkastje. Daar zit in ieder geval een enorme stekkeraansluiting (die zit een beetje in de weg bij het vervangen van het interieurfilter), die ook problemen kan geven als die nat wordt.
Je kan controleren of de voorruit loszit door de passagiersdeur open te doen, dan met je linkerhand van binnenuit de ruit aan de bovenzijde naar buiten drukken, terwijl je buitenlangs over de ruit kijkt. Zie je de ruit bewegen, dan zit die los en laat je die idealiter vervangen/opnieuw lijmen.

Je dashboard valt niet uit door een probleem in de stuurhoeksensor of ABS-sensor. Die kunnen wel het ABS/DSTC probleem hebben opgelost (maar die kunnen ook ontstaan zijn door het onderliggende elektronisch probleem). Roest op een ABS-ring krijg je ook dit soort ellende niet van. Het komt wel eens voor dat die ringen knappen door corrosie ervan of eronder. Die zijn los te vervangen en is een stuk goedkoper dan de hele kabelboom. Ik zou dat zeker zonder garantie niet laten doen, met zo'n prijskaartje. Wel bizar dat ze met zo'n oplossing komen terwijl je zo'n reeks aan issues hebt, die een stuk meer impact hebben dan alleen ABS. Maar goed, bij de dealer zijn het meestal ook geen echte storingszoekers meer, veelal worden onderdelen vervangen omdat het zoekwerk meer tijd kost (en dus geld, met hun uurprijzen...) dan een module vervangen (op de gok, zonder garantie, de klant betaalt...).
Correcte diagnose is superbelangrijk hier, anders loop je leeg, en het kon wel eens iets heel simpels zijn (maar wellicht moeilijk te vinden).
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 19.05.2025 - 11:27  ·  #12
Lekker bezig, ik had t zelf kunnen schrijven(nou ja dat hoop ik dan :-) )
oftewel +1
subotni
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.05.2025 - 20:17  ·  #13
Wow. Dank voor de uitgebreide antwoorden en suggesties!

Achterklep:
Het probleem van de achterklep: Dat is helaas ook bij knop vooraan al lang een issue. Enkel de klep met de kleplang ingedrukt laten gaat ie meestal open. Soms lijkt hij daardoor ook te 'stuiteren' los-vast-los-vast... Met wat geduld komt het meestal goed.
Ik ga komende dagen wat meer testen met knop en afstandsbediening.

Batterij:
Ik heb foto's genomen van de batterij en de aansluiting.
Deze zit er denk ik een jaar of 2 in
Ziet dat er ok uit?
Kabels lijken goed vast te zitten, maar toch wel wat verkleuring?

De ruit heb ik getest. Op het 1ste gezicht zie ik niks bewegen. Ik vraag nog een tweede opinie.

Bij het type van mijn V70 staat enkel BW75. Het is een 1997cc

Ik noteer alvast:
- dynamo (laten) uitmeten
- Accu laten doormeten of de startstroom te weten
- foutcodes laten uitlezen en wissen. Kijken wat er daarna als 1ste weer opduikt.
- acco spanning meten als het euvel zich voor doet
- zekeringen en relais van de voornaamste circuits betrokken bij het starten losmaken en controleren - schoonmaken/contactspray
- de CEM (boven de voetenruimte) checken op vocht en ev. onder handen nemen (alles controleren en schoonmaken)

Hopelijk zeg ik hier geen dwaze dingen omdat ik ze fout begrepen heb.
Ik bezorg een update zo snel ik kan.

Dankzij jullie heb ik alvast wat meer hoop dat ik aan een oplossing geraak!
Jullie tips worden zeer gewaardeerd.
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2025 - 20:22  ·  #14
Ging je dat weer bij de dealer doen, met dat lijstje ? Staat die daar voor open ?

Meeste dealers vangen de klant af bij de balie en dan mag je braaf koffie drinken en meer niet , op een enkele uitzondering na, is het vervolgens op jouw kosten pogingen doen wat iets zou kunnen zijn.
subotni
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 19.05.2025 - 20:26  ·  #15
De foto's van de batterij.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0