"Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

Lekkende PTC nippel of toch iets anders?

 
 
 
 
 
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

"Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

 · 
Posted: 13.04.2016 - 22:25  ·  #1
De afgelopen dagen heb ik tot twee keer toe de zeer gewilde melding gehad dat mijn emissies heel graag een beurtje wilden hebben...



Iedere keer gebeurde dat op het moment dat de auto gestart werd.

Bij het uitlezen met VIDA/DiCE kreeg ik deze tips:



De "signal low" meldingen zouden op een kortsluiting richting aarde duiden.

Na het één en ander via Google bij elkaar schrapen aan informatie vond ik een tip om eens de zekeringen te checken in de motorruimte, en inderdaad, zekering nummer 5 was er uit gevlogen.

Dus een nieuwe zekering er in, melding resetten en voila. De rest van de dag en de dag erop rond gereden zonder problemen. Problem solved.

Niet dus, want een dag later had ik 's avonds bij het starten van de motor weer dezelfde melding. Grrrrr :devil:

Twee keer een eruit vliegende zekering is toch wel een hint dat er iets meer aan de hand zou kunnen zijn. Dus vandaag maar eens onder de motorkap duiken om te kijken hoe alle onderdelen die aan de zekering #5 hangen visueel te checken.

Dit is het lijstje volgens het EWD:

  • Pump, fuel leakage control
  • EVAP valve
  • Variable valve timing valve
  • Turbocharger control valve
  • Canister shut-off valve
  • Solenoid, variable valve timing outlet
  • PTC resistor, air preheating


Genoeg onderdelen die kapot kunnen natuurlijk, maar de meeste van deze onderdelen zou ik verwachten dat ze het doen of niet doen, en niet zo af en toe een keer de mist in gaan (genoeg om een zekering door te laten branden).

En eigenlijk kom ik voor nu op één potentiële boosdoener uit: de PTC (Positive Temperature Coefficient heater nipple). Volgens de documentatie die ik heb kunnen vinden wordt deze alleen bij het starten gebruikt (wat het zou verklaren dat het niet tijdens het rijden gebeurt, maar bij het starten) om koude/vochtige lucht uit het luchtfilter op te warmen voordat het richting de carterventilatie gaat.

Visuele inspectie van het geheel is een beetje lastig omdat het nogal diep achter de motor verborgen zit, maar ik zag wel de kabel die richting de nippel gaat en die ziet er zo uit:



Lekker vettig dus. En hele grote kans dat waar deze kabel naar toe loopt nog veel meer olie zal bevatten.

Hier nog even een plaatje van hetzelfde plekje van grotere afstand:



Oftewel, een plek waar je niet eventjes makkelijk bij komt... :-|


Andere postings over deze plek:

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1606962

http://www.matthewsvolvosite.c…30#p288198

Wat ik me nu afvraag zijn twee dingen:

- zijn er meer mensen die deze storing hebben (gehad) en goede adviezen hebben?
- zijn er mensen die deze PTC nippel hebben schoongemaakt/vervangen?

Mijn gok is dat het bij mij er ook wel zo uit zal zien:

BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: "Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

 · 
Posted: 13.04.2016 - 22:43  ·  #2
De dieselversie heeft ook zo'n storing welke zekering 11 in de motorruimte opblaast, ook deze is dan gerelateerd aan de turbokleppen en luchthuishouding welke dezelfde storingen veroorzaakt en direct noodloop activeert.
Bleek bij mij later een spoeltje van een vacuüm klepje te zijn.
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: "Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

 · 
Posted: 13.04.2016 - 23:06  ·  #3
Rij je op LPG?
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: "Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

 · 
Posted: 14.04.2016 - 07:54  ·  #4
Nee, het is een normale T5 uit 2001 met 200dkm op de teller.

Ik heb ook de carterventilatie test met de handschoen gedaan, en die was normaal (vacuum en niet opblazen).
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: "Emissies Service Vereist" en sneuvelen zekering

 · 
Posted: 14.04.2016 - 20:51  ·  #5
Een tijdje geleden heb ik mijn inlaatslang vervangen voor een 3" exemplaar. Deze sensor moest ik toen overzetten (hij ziet er inderdaad exact zo uit als op de foto). Ik heb hem toen schoongemaakt met remmenreiniger. Geen idee of dat mocht, maar ik kreeg daarna geen storingen. Nog wel even het nummer genoteerd wat er op stond, PA6-GF30 9445831.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0