De afgelopen dagen heb ik tot twee keer toe de zeer gewilde melding gehad dat mijn emissies heel graag een beurtje wilden hebben...
Iedere keer gebeurde dat op het moment dat de auto gestart werd.
Bij het uitlezen met VIDA/DiCE kreeg ik deze tips:
De "signal low" meldingen zouden op een kortsluiting richting aarde duiden.
Na het één en ander via Google bij elkaar schrapen aan informatie vond ik een tip om eens de zekeringen te
en in de motorruimte, en inderdaad, zekering nummer 5 was er uit gevlogen.
Dus een nieuwe zekering er in, melding resetten en voila. De rest van de dag en de dag erop rond gereden zonder problemen. Problem solved.
Niet dus, want een dag later had ik 's avonds bij het starten van de motor weer dezelfde melding. Grrrrr
Twee keer een eruit vliegende zekering is toch wel een hint dat er iets meer aan de hand zou kunnen zijn. Dus vandaag maar eens onder de motorkap duiken om te kijken hoe alle onderdelen die aan de zekering #5 hangen visueel te
en.
Dit is het lijstje volgens het EWD:
Genoeg onderdelen die kapot kunnen natuurlijk, maar de meeste van deze onderdelen zou ik verwachten dat ze het doen of niet doen, en niet zo af en toe een keer de mist in gaan (genoeg om een zekering door te laten branden).
En eigenlijk kom ik voor nu op één potentiële boosdoener uit: de PTC (Positive Temperature Coefficient heater nipple). Volgens de documentatie die ik heb kunnen vinden wordt deze alleen bij het starten gebruikt (wat het zou verklaren dat het niet tijdens het rijden gebeurt, maar bij het starten) om koude/vochtige lucht uit het luchtfilter op te warmen voordat het richting de carterventilatie gaat.
Visuele inspectie van het geheel is een beetje lastig omdat het nogal diep achter de motor verborgen zit, maar ik zag wel de kabel die richting de nippel gaat en die ziet er zo uit:
Lekker vettig dus. En hele grote kans dat waar deze kabel naar toe loopt nog veel meer olie zal bevatten.
Hier nog even een plaatje van hetzelfde plekje van grotere afstand:
Oftewel, een plek waar je niet eventjes makkelijk bij komt...
Andere postings over deze plek:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1606962
http://www.matthewsvolvosite.c…30#p288198
Wat ik me nu afvraag zijn twee dingen:
- zijn er meer mensen die deze storing hebben (gehad) en goede adviezen hebben?
- zijn er mensen die deze PTC nippel hebben schoongemaakt/vervangen?
Mijn gok is dat het bij mij er ook wel zo uit zal zien:

Iedere keer gebeurde dat op het moment dat de auto gestart werd.
Bij het uitlezen met VIDA/DiCE kreeg ik deze tips:

De "signal low" meldingen zouden op een kortsluiting richting aarde duiden.
Na het één en ander via Google bij elkaar schrapen aan informatie vond ik een tip om eens de zekeringen te

Dus een nieuwe zekering er in, melding resetten en voila. De rest van de dag en de dag erop rond gereden zonder problemen. Problem solved.
Niet dus, want een dag later had ik 's avonds bij het starten van de motor weer dezelfde melding. Grrrrr

Twee keer een eruit vliegende zekering is toch wel een hint dat er iets meer aan de hand zou kunnen zijn. Dus vandaag maar eens onder de motorkap duiken om te kijken hoe alle onderdelen die aan de zekering #5 hangen visueel te

Dit is het lijstje volgens het EWD:
- Pump, fuel leakage control
- EVAP valve
- Variable valve timing valve
- Turbocharger control valve
- Canister shut-off valve
- Solenoid, variable valve timing outlet
- PTC resistor, air preheating
Genoeg onderdelen die kapot kunnen natuurlijk, maar de meeste van deze onderdelen zou ik verwachten dat ze het doen of niet doen, en niet zo af en toe een keer de mist in gaan (genoeg om een zekering door te laten branden).
En eigenlijk kom ik voor nu op één potentiële boosdoener uit: de PTC (Positive Temperature Coefficient heater nipple). Volgens de documentatie die ik heb kunnen vinden wordt deze alleen bij het starten gebruikt (wat het zou verklaren dat het niet tijdens het rijden gebeurt, maar bij het starten) om koude/vochtige lucht uit het luchtfilter op te warmen voordat het richting de carterventilatie gaat.
Visuele inspectie van het geheel is een beetje lastig omdat het nogal diep achter de motor verborgen zit, maar ik zag wel de kabel die richting de nippel gaat en die ziet er zo uit:

Lekker vettig dus. En hele grote kans dat waar deze kabel naar toe loopt nog veel meer olie zal bevatten.
Hier nog even een plaatje van hetzelfde plekje van grotere afstand:

Oftewel, een plek waar je niet eventjes makkelijk bij komt...

Andere postings over deze plek:
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=1606962
http://www.matthewsvolvosite.c…30#p288198
Wat ik me nu afvraag zijn twee dingen:
- zijn er meer mensen die deze storing hebben (gehad) en goede adviezen hebben?
- zijn er mensen die deze PTC nippel hebben schoongemaakt/vervangen?
Mijn gok is dat het bij mij er ook wel zo uit zal zien: