Mensen die mijn andere topics op het forum in de gaten houden hebben het al wel een paar keer voorbij zien komen: als ik mijn T5 eens flink de sporen gaf werd ik beloond met een vrolijke melding op de DIM en een zekering die vervangen mocht worden in de motorruimte:
Zekering nummer 5 in de motorruimte klapte er dan uit. Zekering vervangen, en melding in VIDA gewist en we konden er weer een tijdje tegen.
Doordat er een aantal onderdelen aan deze zekering hingen was het niet duidelijk welke hiervan de feitelijke storing veroorzaakten.
Aan het begin kwam dit heel af en toe voor. Vervelend maar niet direct iets waar direct aan moest gebeuren. Andere, meer dringende dingen moesten eerst. Maar de afgelopen tijd kwam de melding steeds vaker, tot drie weken geleden de melding helemaal niet meer weg ging. Zodra ik er een nieuwe zekering in gezet had, en de motor startte brandde de zekering direct door.
Dus de lapmiddelen tijd was voorbij, er moest met spoed iets gedaan worden. Heel even overwogen om de auto maar in te leveren bij een dealer om het uit te laten zoeken, maar daar ook geen tijd voor gehad, en bovenal: met een vage storing de auto inleveren kan een gruwelijke uren-rekening opleveren... Dus zelf maar op onderzoek uitgegaan.
Volgens het wiring-diagram van de auto hingen de volgende onderdelen aan zekering nummer 5:
De TCV was een tijdje terug al vervangen en had niet geholpen. Logisch redenerend was de PTC weerstand de meest waarschijnlijke boosdoener mocht er een onderdeel defect zijn (een verwarmingselement klinkt als iets wat meer stroom trekt dan een regelklep, en dus ook een grotere kans op een doorgeslagen zekering). Wat ik zo snel kon vinden over de PTC weerstand was dat deze de inkomende lucht richting de carterventilatie opwarmt zodat koude buitenlucht niet voor problemen zorgt.
Alles behalve het tankontluchtingsventiel bevind zich redelijk bereikbaar in de motorruimte, dus vandaag de boel maar gedemonteerd en op zoek gegaan naar de oorzaak van de storingen.
Voordat alles uit elkaar ging eerst maar een foto gemaakt van hoe het er bij lag, als aandenken mocht het helemaal mis gaan
De eerste stap: eens meten wat er bij zekering 5 gebeurt:
Er bleek inderdaad een meetbare weerstand tussen beide contactpunten van de zekeringhouder te zitten. Kortsluiting dus ergens. Dan hebben we in ieder geval iets meetbaars wat het zoeken makkelijker maakt. De simpelste stappen eerst: connectors van de verschillende onderdelen die aan deze zekering hangen loshalen en kijken of de kortsluiting verdwijnt:
De makkelijk bereikbare delen loskoppelen zorgden er niet voor dat de kortsluiting verdween, dus het probleem zat ergens anders.
Omdat het PTC element op de onderkant van de luchtpijp richting de turbo zit moest daarvoor het één en ander los: de luchtmassameter, het luchtfilter zelf (om ruimte te maken), de torsie-stang boven de motor (om bij de slangklem te komen die de luchtpijp aan de turbo vast zet) en de slang zelf.
(Dit filmpje laat redelijk duidelijk zien wat er moet worden gedaan om de pijp los en weer vast te zetten).
Toen het PTC element in beeld kwam dacht ik meteen "eureka, probleem gevonden!": olie in de aansluiting van de connector zal vast de kortsluiting veroorzaken!
Ook de connector richting de kabelboom (en dit deel van de bekabeling zelf) zat flink in de olie:
Die moest dus maar eens goed schoongemaakt worden, goeie kans dat dit het probleem was.
Aangezien de bescherming van dit deel van de kabelboom bijna compleet vergaan was, besloten omdat ik er nu toch eindelijk bij kon dit meteen ook maar te voorzien van een nieuw omhulsel. Na een beetje peuteren lag binnen no-time alle kabels bloot, alleen de stukken waar tape overheen zat was in iets betere staat. Op de foto links de groene kabel richting het PTC element:
Deze kabel zat ook flink onder de olie, dus naast de connector ook maar de kabelboom zelf schoonmaken.
En toen bleef ineens het schoonmaakdoekje hangen aan de kabel:
Onder het vuil op de kabel bleek de kabel gewoon bijna doorgesleten! Het bewegen van de motor (en bij volle belasting kantelt deze natuurlijk nog veel meer) en het ontbreken van de originele geribbelde beschermende mantels om de kabels hadden er dus voor gezorgd dat deze kabel kortsluiting maakte boven op het blok! De olie in de stekker was vast niet bevorderlijk, maar de echte boosdoener zat dus toch in een breuk in de kabelboom!
Dus na verder schoonmaken dit hele gedeelte van de kabelboom voorzien van een frisse nieuwe mantel:
(De zwarte tape was op, dus maar vrolijk rood gemaakt
)
Bij nadere bestudering bleek dat dit gedeelte van de kabelboom eigenlijk vast hoorde te liggen boven op de automaat (daar zat een beugel en bevestigingspunten voor enkele grotendeels vergane kabelklemmen). Dus ook hier alles weer op zijn plek gelegd en vast gezet.
En toen uiteindelijk alles weer vast zat en terug op zijn plek was geplaatst kwam het moment der waarheid:
Succes!
Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat de beschermende mantels rond de bekabeling in de motorruimte (en op andere plekken) intact is, en zo nodig vervangen! En als er een zekering uit klapt is het vervangen ervan de simpelste oplossing, maar vaak gaat het alleen maar erger worden, dus wacht niet zo lang tot het helemaal mis gaat.

Zekering nummer 5 in de motorruimte klapte er dan uit. Zekering vervangen, en melding in VIDA gewist en we konden er weer een tijdje tegen.
Doordat er een aantal onderdelen aan deze zekering hingen was het niet duidelijk welke hiervan de feitelijke storing veroorzaakten.

Aan het begin kwam dit heel af en toe voor. Vervelend maar niet direct iets waar direct aan moest gebeuren. Andere, meer dringende dingen moesten eerst. Maar de afgelopen tijd kwam de melding steeds vaker, tot drie weken geleden de melding helemaal niet meer weg ging. Zodra ik er een nieuwe zekering in gezet had, en de motor startte brandde de zekering direct door.
Dus de lapmiddelen tijd was voorbij, er moest met spoed iets gedaan worden. Heel even overwogen om de auto maar in te leveren bij een dealer om het uit te laten zoeken, maar daar ook geen tijd voor gehad, en bovenal: met een vage storing de auto inleveren kan een gruwelijke uren-rekening opleveren... Dus zelf maar op onderzoek uitgegaan.
Volgens het wiring-diagram van de auto hingen de volgende onderdelen aan zekering nummer 5:
- EVAP valve (tankontluchtingsventiel)
- Camshaft reset valve (nokkenas resetklep)
- Canister shut-off valve
- PTC resistor - air preheating
- Turbocharger control valve (turbodruk regelklep, TCV)
De TCV was een tijdje terug al vervangen en had niet geholpen. Logisch redenerend was de PTC weerstand de meest waarschijnlijke boosdoener mocht er een onderdeel defect zijn (een verwarmingselement klinkt als iets wat meer stroom trekt dan een regelklep, en dus ook een grotere kans op een doorgeslagen zekering). Wat ik zo snel kon vinden over de PTC weerstand was dat deze de inkomende lucht richting de carterventilatie opwarmt zodat koude buitenlucht niet voor problemen zorgt.
Alles behalve het tankontluchtingsventiel bevind zich redelijk bereikbaar in de motorruimte, dus vandaag de boel maar gedemonteerd en op zoek gegaan naar de oorzaak van de storingen.

Voordat alles uit elkaar ging eerst maar een foto gemaakt van hoe het er bij lag, als aandenken mocht het helemaal mis gaan

De eerste stap: eens meten wat er bij zekering 5 gebeurt:

Er bleek inderdaad een meetbare weerstand tussen beide contactpunten van de zekeringhouder te zitten. Kortsluiting dus ergens. Dan hebben we in ieder geval iets meetbaars wat het zoeken makkelijker maakt. De simpelste stappen eerst: connectors van de verschillende onderdelen die aan deze zekering hangen loshalen en kijken of de kortsluiting verdwijnt:

De makkelijk bereikbare delen loskoppelen zorgden er niet voor dat de kortsluiting verdween, dus het probleem zat ergens anders.
Omdat het PTC element op de onderkant van de luchtpijp richting de turbo zit moest daarvoor het één en ander los: de luchtmassameter, het luchtfilter zelf (om ruimte te maken), de torsie-stang boven de motor (om bij de slangklem te komen die de luchtpijp aan de turbo vast zet) en de slang zelf.
(Dit filmpje laat redelijk duidelijk zien wat er moet worden gedaan om de pijp los en weer vast te zetten).
Toen het PTC element in beeld kwam dacht ik meteen "eureka, probleem gevonden!": olie in de aansluiting van de connector zal vast de kortsluiting veroorzaken!

Ook de connector richting de kabelboom (en dit deel van de bekabeling zelf) zat flink in de olie:

Die moest dus maar eens goed schoongemaakt worden, goeie kans dat dit het probleem was.
Aangezien de bescherming van dit deel van de kabelboom bijna compleet vergaan was, besloten omdat ik er nu toch eindelijk bij kon dit meteen ook maar te voorzien van een nieuw omhulsel. Na een beetje peuteren lag binnen no-time alle kabels bloot, alleen de stukken waar tape overheen zat was in iets betere staat. Op de foto links de groene kabel richting het PTC element:

Deze kabel zat ook flink onder de olie, dus naast de connector ook maar de kabelboom zelf schoonmaken.

En toen bleef ineens het schoonmaakdoekje hangen aan de kabel:

Onder het vuil op de kabel bleek de kabel gewoon bijna doorgesleten! Het bewegen van de motor (en bij volle belasting kantelt deze natuurlijk nog veel meer) en het ontbreken van de originele geribbelde beschermende mantels om de kabels hadden er dus voor gezorgd dat deze kabel kortsluiting maakte boven op het blok! De olie in de stekker was vast niet bevorderlijk, maar de echte boosdoener zat dus toch in een breuk in de kabelboom!
Dus na verder schoonmaken dit hele gedeelte van de kabelboom voorzien van een frisse nieuwe mantel:

(De zwarte tape was op, dus maar vrolijk rood gemaakt

Bij nadere bestudering bleek dat dit gedeelte van de kabelboom eigenlijk vast hoorde te liggen boven op de automaat (daar zat een beugel en bevestigingspunten voor enkele grotendeels vergane kabelklemmen). Dus ook hier alles weer op zijn plek gelegd en vast gezet.
En toen uiteindelijk alles weer vast zat en terug op zijn plek was geplaatst kwam het moment der waarheid:

Succes!

Moraal van dit verhaal: zorg ervoor dat de beschermende mantels rond de bekabeling in de motorruimte (en op andere plekken) intact is, en zo nodig vervangen! En als er een zekering uit klapt is het vervangen ervan de simpelste oplossing, maar vaak gaat het alleen maar erger worden, dus wacht niet zo lang tot het helemaal mis gaat.