Ervaring Keramische blokken

Jurid

 
 
 
 
 
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 30.06.2016 - 15:16  ·  #16
Mijn 2007 T5 was voorzien van XC90 remmerij. Ze zijn er dus in de loop van de jaren zelf ook achter gekomen dat dat beter moest kunnen :)
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 03.09.2016 - 19:25  ·  #17
Een Volvo rijder is gelukkig geen BMW rijder.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 03.09.2016 - 21:10  ·  #18
Even kort terugkomend op een oud bericht, maar m.b.t. de vertraging van 150 naar 100 binnen 100 resp. 50 meter.

Even afgezien van het feit dat de genoemde afstanden wel aan de korte kant zijn, is de natuurkunde hierbij helemaal niet zo erg moeilijk.
De rijdende auto heeft een bepaalde hoeveelheid energie. Een auto die 150 rijdt heeft meer energie opgeslagen dan een auto die 100 rijdt. Het verschil daar tussen "rem" je weg. Of dit nu in 50 of 100 meter gebeurt. Die energie wekt warmte op in het remsysteem wat normaliter gebruikt wordt (dit in tegenstelling tot de hybrides tegenwoordig).
De hoeveelheid opgewekte warmte over het totaal gezien zal dus gelijk zijn. Hierbij verwaarloos ik even de extra remkracht van de tegenwind die je hebt indien je langzamer remt (in het extreme getrokken kun je ook in 500m afremmen zonder je remmen te gebruiken per slot van rekening, puur door de luchtweerstand, rolweerstand, weerstand in motorblok etc.).

Kortom, kort heftig remmen of langer rustiger remmen zal voor de schijven/blokken niet eens gek veel uit hoeven maken MITS (!!) deze de opgewekte warmte goed en in gelijkwaardige vorm kunnen verwerken.

In de praktijk verwacht ik, maar kan dit niet onderbouwen, dat kort heftig remmen tot grotere slijtage zal leiden doordat de remblokken vaak warm beter remmen. In het kortstondige koude deel worden ze dan dus extreem belast en zullen meer slijten verwacht/redeneer ik. Aan de andere kant... een setje remblokken kost je de kop niet en zo vaak hoef je ze ook niet te vervangen als je niet dagelijks als een idioot rijdt, of coureur bent en het circuit wekelijks opzoekt :yes:
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1879
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 03.09.2016 - 23:01  ·  #19
[quote="PepijnZ"]
Even kort terugkomend op een oud bericht, maar m.b.t. de vertraging van 150 naar 100 binnen 100 resp. 50 meter.

Even afgezien van het feit dat de genoemde afstanden wel aan de korte kant zijn, is de natuurkunde hierbij helemaal niet zo erg moeilijk.
De rijdende auto heeft een bepaalde hoeveelheid energie. Een auto die 150 rijdt heeft meer energie opgeslagen dan een auto die 100 rijdt. Het verschil daar tussen "rem" je weg. Of dit nu in 50 of 100 meter gebeurt. Die energie wekt warmte op in het remsysteem wat normaliter gebruikt wordt (dit in tegenstelling tot de hybrides tegenwoordig).
De hoeveelheid opgewekte warmte over het totaal gezien zal dus gelijk zijn. Hierbij verwaarloos ik even de extra remkracht van de tegenwind die je hebt indien je langzamer remt (in het extreme getrokken kun je ook in 500m afremmen zonder je remmen te gebruiken per slot van rekening, puur door de luchtweerstand, rolweerstand, weerstand in motorblok etc.).

Kortom, kort heftig remmen of langer rustiger remmen zal voor de schijven/blokken niet eens gek veel uit hoeven maken MITS (!!) deze de opgewekte warmte goed en in gelijkwaardige vorm kunnen verwerken.

In de praktijk verwacht ik, maar kan dit niet onderbouwen, dat kort heftig remmen tot grotere slijtage zal leiden doordat de remblokken vaak warm beter remmen. In het kortstondige koude deel worden ze dan dus extreem belast en zullen meer slijten verwacht/redeneer ik. Aan de andere kant... een setje remblokken kost je de kop niet en zo vaak hoef je ze ook niet te vervangen als je niet dagelijks als een idioot rijdt, of coureur bent en het circuit wekelijks opzoekt :yes:
[/quote

Zo werkt het dus niet ,kort en stevig remmen , zorgt voor minder hitte opbouw en minder slijtage .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 09:44  ·  #20
Het is ook zo dat bij een beginsnelheid van 150 de wielen sneller draaien dan bij de beginsnelheid van 100, dus zal er bij 150 meer wrijving nodig zijn om dezelfde remvertraging te krijgen.
De remvertraging is ook niet een lineaire curve maar een kromme, hoe lager de snelheid des te harder er vertraagd kan worden.
Als je van 150 naar 100 remt leg je ook veel meer meters af als van 100 naar 50.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 09:55  ·  #21
Ging de vraagstelling niet over van 150kmh naar 100kmh terug in 100 of 50 meter?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 10:01  ·  #22
Quote door olaf

Zo werkt het dus niet ,kort en stevig remmen , zorgt voor minder hitte opbouw en minder slijtage .


Kun je dit onderbouwen?
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 10:17  ·  #23
Quote door PepijnZ

Quote door olaf

Zo werkt het dus niet ,kort en stevig remmen , zorgt voor minder hitte opbouw en minder slijtage .


Kun je dit onderbouwen?


Dit word mij ook verteld door de dealer van mijn vrachtwagen. De remblokken slijten harder van langdurig zacht remmen. Beter om een korte, hardere remactie te gebruiken
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 10:57  ·  #24
Quote door Steve

Ging de vraagstelling niet over van 150kmh naar 100kmh terug in 100 of 50 meter?


Oja, niet goed (genoeg) gelezen.....
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 04.09.2016 - 11:15  ·  #25
Bij vrachtwagens kan ik me er iets bij voorstellen. Bij langdurig zacht remmen worden de remmen extreem heet en "verglazen" de remblokken. Ze worden dan knetterhard (na afkoelen uiteraard) en remmen zeer slecht.

Ik ben er van uit gegaan dat in de genoemde casus er een verschil was tussen gewoon remmen en extreem remmen (zeg maar weg gebruik t.o.v. circuitgebruik). Dit gebaseerd op de genoemde afstanden i.c.m. de genoemde snelheden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 06.09.2016 - 07:48  ·  #26
Ik heb vorige week keramische blokken met schijven geplaatst.
Deze komen van ATE.
Het is een set, blokken met bijbehorende schijven.
Ik ben benieuwd hoe het zich houdt.
Over de remkracht heb ik overigens weinig te klagen.
Wat ik inmiddels wel heb gemerkt, de wielen blijven redelijk schoon.
seanv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dronten
Leeftijd: 38
Berichten: 42
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 06.09.2016 - 19:49  ·  #27
ik heb in het verleden op mijn 850 T-5 de remmerij aangepast naar een 302 set, ik had ctf schijven en ferodo ds 2500 remblokken. Dit heeft nooit ook maar enige fading op geleverd. Daar de auto wat meer vermogen had na wat aanpassingen (280 pk), werd rijden op snelwegen boven de 200 wel heel makkelijk. Meerdere keren gehad dat ik hard moest remmen, 240+ terug naar 100. Gezien het feit dat de ABS controller kapot was nooit blokkerende wielen gehad. Enkel in de sneeuw, dit was ook de reden dat ik erachter kwam dat de ABS controller stuk was.

Ook met normale rijsnelheden, lees 120 en plots moeten remmen voor situatie op de weg heeft de auto nooit problemen vertoond. Heb zelfs de auto eens de vluchtstrook op moeten sturen omdat de persoon achter mij niet zo hard kon remmen als dat ik deed. Kan aan zijn reactie hebben gelegen, maar scheelde wel mooi een flinke klapper.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 06.09.2016 - 20:24  ·  #28
Heb op mijn BMW indertijd ook Ferodo 2500 blokken gehad met geperforeerde schijven en kan beamen dat het echt serieus goed remt. Vooral het gevoel bij remmen (tegen blokkeren aan remmen) gaat zeer goed bij die blokken. Daar staat dan wel tegenover dat de wielen zwarter waren dan menig zwarte piet in 1970.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 11.09.2016 - 20:57  ·  #29
Quote door Bigdog

Ik ben benieuwd hoe het zich houdt.
Over de remkracht heb ik overigens weinig te klagen.
Wat ik inmiddels wel heb gemerkt, de wielen blijven redelijk schoon.


Afgelopen week aardig wat gereden.
Moet zeggen dat de remmen zich erg goed houden, ze remmen beter als de originele set (Volvo).
Mooie bijkomstigheid, de wielen zijn nog steeds schoon.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39729
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 12.09.2016 - 12:23  ·  #30
Hier word je inderdaad niet blij van.
Ik ben nieuwsgierig hoe ze hier op gaan reageren.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0