Ervaring Keramische blokken

Jurid

 
 
 
 
 
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 16.06.2016 - 22:03  ·  #1
Quote

Nu komt de vraag : waardoor wordt nu fading veroorzaakt? Komt dat door de remblokken die te veel hitte produceren waardoor de remvloeistof te veel opwarmt en daardoor fading ontstaat? Of komt het echt vanwege gassen die tussen remschijf & remblok ontstaan waardoor het remmend vermogen afneemt?


Naar mijn weten kan het aan beide liggen inderdaad.
Als je remvloeistof zou gaan koken dan wordt je pedaal sponzig. Zorg er voor dat je tenminste DOT5 remvloeistof in je systeem hebt. Dat heeft een hoger kookpunt.

Als je merkt dat bij fading het pedaal gewoon hard is maar de auto lang niet zo vertraagd als je gewend bent bij het intrappen van je rempedaal dan zijn het de gassen die tussen de blokken en de schijf blijven hangen. Daarvoor zou je gegroefde schijven kunnen toepassen.

Zogenaamde Race blokken gebruiken kan ook, die kunnen echt hoge temperaturen aan maar het nadeel daarvan is dat ze minder vertragen als de boel nog niet echt goed warm is. Dit is dus eigenlijk alleen maar goed voor op een circuit.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 16.06.2016 - 22:28  ·  #2
Onjuiste rem techniek is meestal de eerste oorzaak , als de remmen verder in goede staat zijn .
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 08:43  ·  #3
Al je voor de jurid white blokken kiest zal je ook de bijbehorende schijven moeten monteren, omdat hier een andere legering voor wordt gebruikt....volgens de lokale grossier hier.

Heb dit ook wel eens gelezen op 1 of ander forum, ik ben zelf uiteindelijk voor standaard set gegaan van textar gegaan en heb ook met snelheden boven de 200 km/h voldoende vertraging. En ik ben bijna wekelijks op de autobahn te vinden :D :D
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 10:26  ·  #4
Heb dit ook wel eens gelezen op 1 of ander forum, ik ben zelf uiteindelijk voor standaard set gegaan van textar gegaan en heb ook met snelheden boven de 200 km/h voldoende vertraging.
[/quote]
Ik heb ook geen problemen met fors afremmen bij zeer hoge snelheden.
Er zitten bij mij de standaard schijven/remmen onder.
Deze zijn 16,5" / 316 mm.
Werden standaard geplaatst bij de 18" velgen af fabriek.
Voldoen zeer goed, geen fading of spons gevoel.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 10:38  ·  #5
Ik heb net onder m'n R de remblokken voor vervangen door semi sport blokken van Tarox. Omdat ze nog ingeremd moesten worden het daarom voorlopig nog even rustig aan gedaan. Moet wel zeggen dat ik niet gemerkt heb dat ze last hadden van een remschijf oppervlak wat niet pastte in de blokken. Dus de vertraging, ook met de caravan erachter afgelopen weekend, was goed.
Achterblokken zouden ook meteen mee vervangen worden ware het niet dat de leverancier wat problemen heeft met het vinden van de juiste blokken. Hij had standaard blokken geleverd, maar ja, dat gaat 'm niet worden, die passen niet.
Ik vermoed overigens dat het remsysteem wat achter op een R zit bij andere modellen eventueel voor toegepast is. Wie kan dat beamen of weerleggen roept maar.....
Arnoud_
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Noord Brabant
Berichten: 1564
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 10:41  ·  #6
Ik had met mijn oude remmen/remblokken (origineel Volvo maar op randje van bruikbaar) het onplezierige gevoel wel een keer gehad op de Autobahn dat hij tijdens een afrem-actie ineens minder ging remmen.

Ik heb er ondertussen 305mm gegroefde Brembo schijven op liggen en bijpassende Brembo blokken, en tot nu toe gaat het remmen prima. Maar ik ben ook nog niet naar de Autobahn geweest in de tussentijd.

Ach ja, zo lang ik mijn eigen benzine voor deze auto moet betalen denk ik niet dat ik 'm veel op z'n staart ga trappen, die draaikolk in de tank is groot genoeg zodra je boven de 150km/u komt :D
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 10:46  ·  #7
Quote door Arnoud_

Ach ja, zo lang ik mijn eigen benzine voor deze auto moet betalen denk ik niet dat ik 'm veel op z'n staart ga trappen, die draaikolk in de tank is groot genoeg zodra je boven de 150km/u komt :D


Trekt een deuk in de tank :bandit: :D
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 17.06.2016 - 11:48  ·  #8
Ik heb aan de voorkant ATE Ceramic. Deze zouden dezelfde remvertraging hebben als gewone blokken van ATE (wat Volvo ook monteert) maar veel minder remstof geven.
Ik moet zeggen dat de velgen achter nu viezer zijn dan de velgen voor, terwijl dat normaal andersom is. Ik ben dus erg tevreden. Er staat een test op Youtube tussen de gewone blokken van ATE en de ceramic blokken. De remmen krijgen langdurig op hun donder maar remmen niet slechter dan de gewone blokken.
In het geval van de topicstarter kan het dus ook aan de remvloeistof liggen ipv de blokken.

Hier de link:
https://www.youtube.com/watch?v=RXi9YdL6JCo
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 12:42  ·  #9
Quote door VolvoS60Racer

Snap je opmerking, maar is voor mij de eerste keer dat ik dit ervaar! Met o.a. 525i-24V kon ik scherper rijden dan met de Volvo, en met de juiste remmerij (M5) had ik veeleer het gevoel dat de remmen nog veel meer aankonden.

En ja.....afremmen vanaf 200+ vinden remmen niet altijd fijn. Dus dan is de vraag, welke techniek zou daar bij horen?


Zal 1 voorbeeld geven ,stel je hebt 100mtr om af te remmen van 150 naar 100 km per uur , rijder 1 gebruikt daarvoor de hele 100 mtr voor , en rijder 2 doet dat in de eerste 50mtr , dan zal rijder 2 , 40% of meer , minder warmte in zijn remmen hebben opgeslagen op hetzelfde punt aangekomen als rijder 1 .
Rijder 2 heeft namelijk maar de helft van de tijd geremd ten opzichte van rijder 1 en daar na ook nog is 50 mtr kunnen koelen .



Verder lijkt het mijn verstandig dat je je rijstijl aanpast voor de openbare weg , je noemt je rijstijl sportief , maar als je met fading te maken zou hebben gehad op de openbare weg , ben je niet goed bezig , zou je misschien beter een circuit op kunnen zoeken .
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 12:48  ·  #10
Quote

Zal 1 voorbeeld geven ,stel je hebt 100mtr om af te remmen van 150 naar 100 km per uur , rijder 1 gebruikt daarvoor de hele 100 mtr voor , en rijder 2 doet dat in de eerste 50mtr , dan zal rijder 2 , 40% of meer , minder warmte in zijn remmen hebben opgeslagen op hetzelfde punt aangekomen als rijder 1 .
Rijder 2 heeft namelijk maar de helft van de tijd geremd ten opzichte van rijder 1 en daar na ook nog is 50 mtr kunnen koelen .


Dat rijder maar de helft van de tijd heeft geremd is precies het enige. Hij heeft veel harder zijn remblokken op zijn schijven gedrukt waardoor hij dus de grotere vertraging heeft gerealiseerd. Daardoor dus ook de warmte sneller en zeer waarschijnlijk hoger in zijn systeem gekregen hebben.
Dat afkoelen gaat bij beide rijders nagenoeg even langzaam.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 13:05  ·  #11
Quote door Steve

Quote

Zal 1 voorbeeld geven ,stel je hebt 100mtr om af te remmen van 150 naar 100 km per uur , rijder 1 gebruikt daarvoor de hele 100 mtr voor , en rijder 2 doet dat in de eerste 50mtr , dan zal rijder 2 , 40% of meer , minder warmte in zijn remmen hebben opgeslagen op hetzelfde punt aangekomen als rijder 1 .
Rijder 2 heeft namelijk maar de helft van de tijd geremd ten opzichte van rijder 1 en daar na ook nog is 50 mtr kunnen koelen .


Dat rijder maar de helft van de tijd heeft geremd is precies het enige. Hij heeft veel harder zijn remblokken op zijn schijven gedrukt waardoor hij dus de grotere vertraging heeft gerealiseerd. Daardoor dus ook de warmte sneller en zeer waarschijnlijk hoger in zijn systeem gekregen hebben.
Dat afkoelen gaat bij beide rijders nagenoeg even langzaam.


Natuurkunde maar is opkrikken , gaat mij te ver om de basis beginselen uit te leggen.
Op mijn werk heb ik dagelijks na te denken over de remmen , we worden ook bijgeschoold .
Denk dat ik goed op de hoogte ben .
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 13:24  ·  #12
Quote door Steve

Zorg er voor dat je tenminste DOT5 remvloeistof in je systeem hebt. Dat heeft een hoger kookpunt.


Kleine correctie: je bedoelt 5.1. DOT 5 is siliconen based en niet mengbaar met DOT 3, 4 of 5.1.
Niet proberen ook, want alle rubberen seals etc gaan er geheid aan - met alle gevolgen van dien.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 16:26  ·  #13
Quote door VolvoS60Racer

Quote door olaf

Verder lijkt het mijn verstandig dat je je rijstijl aanpast voor de openbare weg , je noemt je rijstijl sportief , maar als je met fading te maken zou hebben gehad op de openbare weg , ben je niet goed bezig , zou je misschien beter een circuit op kunnen zoeken .


Niet invullen zou ik zeggen (ooit al eens een potje Nivea kado gekregen?). Geloof @Olaf dat je maximaal zo rond de 10 jaartjes meer rijervaring hebt dan ikzelf. Geloof aan andere kant dat defensief rijden erg relaxed kan zijn......en als er de ruimte is in DLD kun je prima wat harder rijden.

Heb nog nooit continue met mijn voet op de rem gestaan. zal dat ook nooit doen. En zodra er maar enig verkeer aan komt wat significant langzamer rijdt icm bijvoorbeeld vrachtauto's of Caravans rem ik af / of minder significant snelheid.

De hele uitleg over remenergie & koeling zoals hiervoor uiteengezet heb ik altijd toegepast. Overigens dank voor de heldere uiteenzetting.

Ik heb hopelijk voldoende info om te bepalen of ik door wil blijven rijden met de Ceramic blokken van Jurid. Het antwoord zou wel eens nee kunnen zijn. Het geeft geen goed gevoel. Voor zover ik inmiddels weet maakt Jurid de Keramische blokken niet zelf. En mogelijk dat ATE ze wel produceert. Kan dus ook een kwaliteits issue zijn.

Ervaring is leuk als je er wat mee doet .

Maar even terzijde , heb teveel meegemaakt zeg maar , en een daarvan is midden in de nacht staan wachten bij een dode bestuurder tot de hulptroepen ter plekke zijn .
Door de opmerkingen van je hier en daar , gaan , en hopelijk onterecht , mijn nekharen overeind staan .
Daarbij de idioten op de weg tegenwoordig , de gemiddelde spits vind ik een grote ergenis , en dat is vooral te danken aan mentaliteit van de nederlandse chauffeur .

Dus misschien misplaatst mijn opmerkingen richting jou adres , uiteindelijk is een discusie omtrent onze veiligheid op de weg nooit verkeerd , lijkt mij .
Volvo_V70
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Groningen
Leeftijd: 29
Berichten: 1384
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 18.06.2016 - 22:25  ·  #14
Dan woon ik nog in het noorden van het land, waar het relatief gezien allemaal nogal meevalt met de agressiviteit op de weg, maar desondanks afgelopen week toch 2 rare manoeuvres mee gemaakt. Vooral de tweede was werkelijk levens gevaarlijk! Samen met m'n collega eigenaar gesleuteld aan de BMW en op de terugweg, was al donker, na een rotonde probeert iemand ons in te halen. Ik reed zelf niet, maar zag het aankomen. Dus ik zei 'gas'. Niet om het moeilijk te maken, maar omdat het nog makkelijk kon en het inhalen voorkomen had kunnen worden. Ik had namelijk al gezien dat er een tegenligger aan kwam. Maar dus geen 'gas' van mijn collega's zijde, dus de auto ging er voorbij, C1/107/Aygo koekblik geloof ik... en ik denk 'dat kan niet goed gaan'. Zo dicht als die tegenligger al was gekomen! Uiteindelijk werden wij gesneden, was misschien hooguit 20 cm tussen ons en de &*%(&%*$(&$*(%&$* en ik denk een paar meter met de tegenligger.... :sick: De BMW was er bijna niet meer geweest, en nee dat is niet overdreven. Zo close heb ik het niet eerder gezien. En het stomme is, je kunt verrekte weinig als je er naast zit.
Als ik die gast voor mijn voeten had gehad was het denk ik niet best geweest :bandit: En ik ben niet zo gewelddadig ingesteld, al zeg ik het zelf :sleep:

Maar als je dan jouw verhaal leest Olaf.... en het verhaal wat gisteren in het nieuws stond... dan wordt je toch niet vrolijk :'(

Gelukkig is alles nog heel, en kunnen we dit topic verder afmaken over remblokken die je dus, zo mogen we wel concluderen, zeker nodig hebt!
Mike-T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout nb
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Ervaring Keramische blokken

 · 
Posted: 30.06.2016 - 13:55  ·  #15
Toen ik mijn huidige S60 T5 kocht is het eerste wat ik deed is heel het remsysteem vernieuwen , dus schijven en blokken en remslangen alles van Ate , nu is de remvertaging voldoende maar houdt niet over , als je de 1 zuiger remklauw ziet vraag je je af waar ze bij het op de markt brengen van een snelle Volvo mee bezig waren .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0