Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

Handige lessons-learned & minder verbruik!

 
 
 
 
 
Remco_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Twente
Homepage: ictprojectmanager.…
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 20:52  ·  #1
Hallo allen,

Na veel tips gelezen te hebben op dit forum, is het nu tijd om mijn ervaring voor het opzetten van een dakspoiler te delen. Ik kreeg namelijk een foutmelding en deed een bijzondere ontdekking. In dit topic hopelijk een kleine 'return the favor' met een paar plaatjes.

Alleerst de patiënt/grote liefde: een V70, D5 Edition II - 2006. KMstand categorie: 'goed ingereden, maar nog lang niet versleten'.



Bij Arthur van RS Autodesign (Tilburg) een spoiler besteld, in kleur. Goede service, prima kwaliteit. Spoilerstrip met ingebouwde LED strip. 3e remlicht in achterruit netjes afgeplakt (APK). Ja, ik was blij. De auto zag er ineens nog strakker uit. :-)

Maarreh.. bij het wegrijden kreeg ik de melding in het display 'Controleer remlicht'. Aiii.. Mijn enthousiasme werd ineens een stuk minder. Ach, enigszins positief ingesteld, nam ik aan dat mijn dealer dit wel zou kunnen resetten.

Bij de Volvo dealer (Harrie Arendsen, Hengelo > top service btw) konden ze echter niets voor me doen. De foutcode gaf een 'uitgaande spanning te hoog aan'. Naar later bleek een misleidende melding. De nieuwe LED strip had duidelijk een andere weerstand dan de oude.

Op internet kon ik niet zoveel vinden, behalve het parallel schakelen van het oude remlicht. Tja, ware het niet dat die stekker er af was geknipt bij het installeren van de spoiler. Uiteindelijk stuurde Arthur me die later toe. Fijn. Maar toch.. ik vond het niet zo'n fijn idee dit parallel schakelen.

Na een paar dagen was de melding weg. Maar ... na een paar dagen ook weer terug. Tijd voor maatregelen. Samen met een maatje (dank, Arnold!) de good-old-natuurkunde formules weer tevoren getoverd. Iets met een R, V en I. Daarna de oude en nieuwe LED strip aan de huis-tuin-en-gamma multimeter gehangen.

Oude: ± 100 kOhm
Nieuwe: ± 1 miljoen Ohm

Dit betekende ook dat een te hoge uitgangsspanning niet klopte, maar dat de totale weerstand naar beneden moest. Na wat rekenen zijn er twee weerstandjes (1 van 100 kOhm en 1 van 10 kOhm) in serie geschakeld naar 110 kOhm en dit parallel geschakeld.



Voor het serieel en parallel schakelen heb ik een kroonsteentje gebruikt. Lekker simpel en effectief: de draden mogen de carrosserie van de auto niet raken, maar toch wat lucht hebben. Beide weerstandjes in een s-vorm door een kroonsteentje, stukje plastic eruit snijden en beide draden aan beide kanten erin. Kostprijs weerstandjes: 6 cent per stuk. :-)



Hierna melding weg! Toen de grote test: steen op het rempedaal en kwartiertje aangelaten. Even testen of de weerstandjes geen warmte zouden maken. En.. helemaal niets. Isolatietape erover heen en gaan..

Melding bleef weg (inmiddels dik 2 maand nu) en.... geloof het of niet, de spoiler zorgt er ook voor dat de auto zuiniger is! Jawel, zuiniger. Handig als je je vrouw wilt overtuigen voor de investering van de spoiler, maar ook echt waar. Op de boordcomputer van ±6,3 naar ±6,0 l/km over de afgelopen > 5.000 km.

Ik dacht, dit kan ik vast even met jullie delen. :-)
Michelnoord
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grins
Berichten: 113
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 21:04  ·  #2
Mooi dat je dit met ons deelt.

Ik kan me niet voorstellen dat je verbruik is gedaald door de spoiler maar de cijfers liegen niet :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 21:23  ·  #3
Quote door Remco_V70

Maarreh.. bij het wegrijden kreeg ik de melding in het display 'Controleer remlicht'. Aiii.. Mijn enthousiasme werd ineens een stuk minder. Ach, enigszins positief ingesteld, nam ik aan dat mijn dealer dit wel zou kunnen resetten.


Bij een originele spoiler krijg je deze melding ook.
Na deze gewist te hebben, komt hij ook niet meer terug.
Remco_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Twente
Homepage: ictprojectmanager.…
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 21:29  ·  #4
Tja, maar nu kwam ie wel terug, ook na een reset/wissen van de melding bij de dealer. Helaas.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 21:43  ·  #5
Maar goed, je hebt een oplossing gevonden.
En ook niet onbelangrijk, gedeeld. :thumb:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 23:07  ·  #6
Zuiniger kan ik me wel voorstellen.

De spoiler zal zorgen voor een andere werveling achter de auto dus mogelijk minder vacuüm. Alle beetjes helpen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 11.01.2016 - 23:24  ·  #7
Heb het ook als argument gebruikt om de aanschaf te rechtvaardigen :yes:
peewee2005
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Homepage: photobusiness.nl
Berichten: 92
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 12.01.2016 - 01:11  ·  #8
Ik heb precies hetzelfde meegemaakt!
Vorige week een originele opgehaald en direct laten monteren.
Stekker van het remlicht in de achteruit eruit en in de spoiler.
Direct een melding. Ook wissen had geen zin.
Uiteindelijk zijn de mannen bij Eric van der Veen een uur bezig geweest en
maar ik reed de garage uit zónder melding en mét spoiler!
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 12.01.2016 - 18:09  ·  #9
Het verschil in verbruik is goed te verklaren.
Door, wat eerder aangehaald werd, de rechte achterkant ontstaat er een zuiging achter de auto welke de auto "achteruit" wil trekken. Door het plaatsen van een spoiler word de plaats waar de lucht welke op hoge snelheid van het dak afkomt verder achter de auto naar beneden gelaten. Dit zorgt ervoor dat er minder: drag" is en het verbruik kan verbeteren. In een windtunnel zal een sedan beter presteren dan een estate( ook met een heckspoiler op de estate).
Dit is ook de reden dat steeds meer auto's een aflopende achterkant hebben, zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 12.01.2016 - 18:48  ·  #10
Dat verbruik minder , ik heb daar niks van gemerkt , bij mijn ex n 1.5 jaar zonder gereden en daarna met , niks geen voordelen kunnen vinden behalve de erg verbeterde looks .
GerardD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 53
Berichten: 533
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 12.01.2016 - 19:37  ·  #11
Ik heb ook het idee dat het achterruit minder snel vies wordt in nat weer.

Maar uiteindelijk heb ik hem toch ook puur voor het uiterlijk genomen :shame:
Remco_V70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Twente
Homepage: ictprojectmanager.…
Berichten: 7
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 27.01.2016 - 19:36  ·  #12
Dank voor jullie reacties.

Wellicht komt het verschil tussen mijn observatie en anderen door mijn hoge gemiddelde snelheid. Door veel snelwegkilometers (oa Autobahn) is mijn gemiddelde snelheid op de boordcomputer 89 km/u. Geen idee, maar kan me voorstellen dat dit iets uitmaakt.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Ervaring opzetten niet originele dakspoiler

 · 
Posted: 27.01.2016 - 22:39  ·  #13
Quote door GerardD

Ik heb ook het idee dat het achterruit minder snel vies wordt in nat weer.

Maar uiteindelijk heb ik hem toch ook puur voor het uiterlijk genomen :shame:
Mwoah, daar merk ik weinig van. Het is bij mij gewoon één grote bende achterop. Maar goed, ik heb niet zonder spoiler gereden dus kan niet vergelijken.
Quote door Remco_V70

Dank voor jullie reacties.

Wellicht komt het verschil tussen mijn observatie en anderen door mijn hoge gemiddelde snelheid. Door veel snelwegkilometers (oa Autobahn) is mijn gemiddelde snelheid op de boordcomputer 89 km/u. Geen idee, maar kan me voorstellen dat dit iets uitmaakt.
Ligt ook aan het karakter op de snelweg. Constant gelijke snelheid cruisen scheelt behoorlijk tov ander verkeer. Op de één of andere manier gaat mijn verbruik op de Autobahn meestal juist omhoog :bandit:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0