Ervaringen Optiflow airfilter?

 
 
 
 
 
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 30.04.2018 - 18:45  ·  #16
Als ik ooit een ‘sportfilter’ weer zou monteren, zou er een BMC cda filter in komen. Die pakt echt alleen koude lucht bij goede montage. Filters met zon blikken plaatje zijn eerder down performance filters ... :(

De inlegfilter die er bij mij in zat is meteen vervangen voor origineel, ik geloof er niet in.
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 30.04.2018 - 20:24  ·  #17
Quote door Blade

Als ik ooit een ‘sportfilter’ weer zou monteren, zou er een BMC cda filter in komen. Die pakt echt alleen koude lucht bij goede montage. Filters met zon blikken plaatje zijn eerder down performance filters ... :(

De inlegfilter die er bij mij in zat is meteen vervangen voor origineel, ik geloof er niet in.


Die heb ik gehad ooit op mijn 850, k&n inleg is ook best ok. Maar de optiflow is echt prut qua kwaliteit. Miss weer naar de bmc cda kijken.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 07:25  ·  #18
Hmm, nu ben ik persoonlijk al niet zo'n fan van die zogenaamde sportfilters (omdat het gewoon weinig verbeterd, eerder verslechterd) maar mensen vergeten vaak dat de standaard luchtfilters en behuizingen sowieso al goed zijn tot ruim 400PK, pas daar boven kan (!) het een rol gaan spelen. Meestal maken al die dingen meer herrie maar weinig motorische verbeteringen, zeker bij de turbomodellen. Bovendien is het goed reinigen van een bijvoorbeeld K&N filter best veel werk. Daarbij word het vaak vergeten of verkeerd gedaan waardoor de auto praktisch helemaal geen lucht meer krijgt, met als gevolg beroerd lopen....

Heb ze hier al genoeg vervangen of eruit gekiept en terug gezet naar origineel om de auto weer goed lopend te krijgen.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 07:30  ·  #19
Sportluchtfilters zijn voor jonge lui met petjes in golfjes GTI (ja, ik had vroeger ook zo'n K&N filter op m'n golfje omdat het zo mooi klonk O-) ) ... Maar op een Volvo vind ik het toch niet echt horen als ik heel eerlijk ben.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 08:29  ·  #20
Ooit heb ik eens een verhaal gelezen op dit forum over een Subaru Impreza-rijders die hun motorolie hebben laten analyseren. Daarbij viel op het relatief grote gehalte aan siliciumdioxide (zand) in de olie bij de auto’s met een sportluchtfilter.
Ooit eens een K&N geprobeerd bij een oldtimer. Het viel me op dat na heel wat km’s het filter niet echt vuil was. Mijn conclusie: sportluchtfilter filtert minder goed dan OEM luchtfilter en het verschil krijg je in je motor :-(
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 12:29  ·  #21
Quote door Janvis

Sportluchtfilters zijn voor jonge lui met petjes in golfjes GTI (ja, ik had vroeger ook zo'n K&N filter op m'n golfje omdat het zo mooi klonk O-) ) ... Maar op een Volvo vind ik het toch niet echt horen als ik heel eerlijk ben.


Nou bij mijn volvo klinkt t anders heerijk:) Dus ik blijf toch met mijn petje op in de Volvo rijden met een k&n filter;)
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 12:30  ·  #22
Quote door Dirk342

Hmm, nu ben ik persoonlijk al niet zo'n fan van die zogenaamde sportfilters (omdat het gewoon weinig verbeterd, eerder verslechterd) maar mensen vergeten vaak dat de standaard luchtfilters en behuizingen sowieso al goed zijn tot ruim 400PK, pas daar boven kan (!) het een rol gaan spelen. Meestal maken al die dingen meer herrie maar weinig motorische verbeteringen, zeker bij de turbomodellen. Bovendien is het goed reinigen van een bijvoorbeeld K&N filter best veel werk. Daarbij word het vaak vergeten of verkeerd gedaan waardoor de auto praktisch helemaal geen lucht meer krijgt, met als gevolg beroerd lopen....

Heb ze hier al genoeg vervangen of eruit gekiept en terug gezet naar origineel om de auto weer goed lopend te krijgen.


Vindt de herrie anders heerlijk klinken;)
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 16:25  ·  #23
Maar die 5 cilinder heeft toch geen luchtfilter nodig om mooi te klinken O-)

Maar zoals met alles in het leven "zo veel mensen zo veel wensen"
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 01.05.2018 - 16:54  ·  #24
Quote door Janvis

Maar die 5 cilinder heeft toch geen luchtfilter nodig om mooi te klinken O-)

Maar zoals met alles in het leven "zo veel mensen zo veel wensen"


Eens, maar mijn roffel was nog aan de zachte kant, nu duidelijk mooi hoorbaar:)
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 03.03.2019 - 19:38  ·  #25
Tijdje geleden ook gekocht, verveelde me thuis tijdens een vakantie en had mn creditcard nummer bij de hand ;) Bouwkwaliteit en pasvorm een dikke prima. Je krijgt er iets meer compressor geluid en afblaasgeluid voor terug, wat ik prima vind, maar je moet ervan houden.

Of het beter presteert? Misschien bij hogere power, denk het niet met de huidige 200pk.

Volvo S80 2.4T BSR Optiflow Kit by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T BSR Optiflow Kit by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T BSR Optiflow Kit by Andy Ramdin, on Flickr

Volvo S80 2.4T BSR Optiflow Kit by Andy Ramdin, on Flickr

Uiteindelijk gekozen om mn eigen filter erop te monteren, waar een dikke venturi kelk zit, die beter moet presteren. Denk dat er met mijn setup niet veel verschil tussenzit, maar ja :)

Volvo S80 2.4T BSR Optiflow Kit by Andy Ramdin, on Flickr
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 03.03.2019 - 21:03  ·  #26
Extra power is mooi meegenomen, maar het oor wil ook wat.
Veel plezier ermee.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 03.03.2019 - 21:19  ·  #27
Als je het voor het geluid doet kan je liever je geld steken in wat mooi RVS buizenwerk :D
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 03.03.2019 - 23:13  ·  #28
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 01:06  ·  #29
Correct zeker bij lage snelheid pak je een hoop warme lucht.

De originele bak is prima tot 400-450pk, en die met rond filter heb ik al over de 600pk gezien.

Dus je zou het enkel voor het geluid doen, en dat is heel persoonlijk. Al doet een leuke uitlaat daar een stuk meer voor, kost je een factor 10, maar dat levert weer wel de nodige pk's op :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 06:47  ·  #30
Quote door Bolbo

Maar zo zuig je toch alleen maar warme motorlucht onder de kap vandaan, in plaats van frisse lucht van buiten?


Met een turbo motor zal het niet zo bijster veel uitmaken verwacht ik. De lucht wordt toch wel warm tijdens het comprimeren. Vandaar die mooie intercooler!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0