Ervaringen Optiflow airfilter?

 
 
 
 
 
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 11:54  ·  #31
Als je föhn dan ook nog eens hele warme lucht aanzuigt komt de temperatuur na de turbo soms zelfs boven de 100graden uit, geen goed beginpunt, ook al heb je een intercooler.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 11:57  ·  #32
Quote door V70R^2

Als je föhn dan ook nog eens hele warme lucht aanzuigt komt de temperatuur na de turbo soms zelfs boven de 100graden uit, geen goed beginpunt, ook al heb je een intercooler.


Valt best mee. Steek je hoofd eens uit het raam met 100km/h. :)
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 12:01  ·  #33
Ik had een temperatuur sensor voor en na de intercooler geplaatst bij mijn vorige wagen, met open luchtfilter kwam de lucht begin temperatuur daar wel hoor.

Een flinke front mount intercooler onder in de bumper bracht dat wel netjes terug tot 25-30 graden boven atmosferische temperatuur.

De originele intercooler deed vrijwel niets meer als je wat langer gas gaf.

Dat is zomaar 50pk verlies, duidelijk merkbaar.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 12:07  ·  #34
Warmere lucht in betekend warmere lucht uit... Het is dus altijd zaak de aangezogen lucht zo koel mogelijk te houden en daar is de standaard luchtfilterbehuizing goed op berekend. Een open luchtfilter onder de kap is dus, kijken naar prestaties, eigenlijk zelden tot nooit een goed idee. Het geluid daar en tegen is wel weer leuk, maar of die mooie roffel van de 5 cilinder het nodig heeft ;-)
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 18:13  ·  #35
Quote door V70R^2

Ik had een temperatuur sensor voor en na de intercooler geplaatst bij mijn vorige wagen, met open luchtfilter kwam de lucht begin temperatuur daar wel hoor.

Een flinke front mount intercooler onder in de bumper bracht dat wel netjes terug tot 25-30 graden boven atmosferische temperatuur.

De originele intercooler deed vrijwel niets meer als je wat langer gas gaf.

Dat is zomaar 50pk verlies, duidelijk merkbaar.


Kijk dit is waardevolle informatie waar je wat mee kan. Uitspraken onderbouwt met meetgegevens. Had jij een uprated intercooler van bijv DO88.se?
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 19:49  ·  #36
Quote door Janvis

Warmere lucht in betekend warmere lucht uit... Het is dus altijd zaak de aangezogen lucht zo koel mogelijk te houden en daar is de standaard luchtfilterbehuizing goed op berekend. Een open luchtfilter onder de kap is dus, kijken naar prestaties, eigenlijk zelden tot nooit een goed idee. Het geluid daar en tegen is wel weer leuk, maar of die mooie roffel van de 5 cilinder het nodig heeft ;-)


+1.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 20:53  ·  #37
Quote door nd-photo.nl

Quote door V70R^2

Ik had een temperatuur sensor voor en na de intercooler geplaatst bij mijn vorige wagen, met open luchtfilter kwam de lucht begin temperatuur daar wel hoor.

Een flinke front mount intercooler onder in de bumper bracht dat wel netjes terug tot 25-30 graden boven atmosferische temperatuur.

De originele intercooler deed vrijwel niets meer als je wat langer gas gaf.

Dat is zomaar 50pk verlies, duidelijk merkbaar.


Kijk dit is waardevolle informatie waar je wat mee kan. Uitspraken onderbouwt met meetgegevens. Had jij een uprated intercooler van bijv DO88.se?



Ja, een goeie maar dan echt front mounted in de V70, nog een stukje effectiever, echter is die wagen nu verkocht. De andere Volvo's die ik heb zit wel de DO88 in, al dan niet met condensor ervoor..

Bij normaal rijden was de inlaatlucht-temperatuur na de turbo en de IC zelfs weer gelijk aan de dan atmosferische temperatuur. Bij langere tijd vermogen vragen kwamen de echte verschillen pas, en die waren behoorlijk fors te noemen.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 04.03.2019 - 21:09  ·  #38
Klaas76
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 274
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 29.03.2019 - 12:32  ·  #39
Ik heb de bsr optiflow er ook in zitten maar zowel qua prestaties als geluid is er niet een groot verschil.
RoyS60T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Limburg
Leeftijd: 34
Berichten: 58
Geregistreerd: 03 / 2019
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 29.03.2019 - 21:36  ·  #40
Ik heb hem er ook op zitten en kwa geluid toch echt een wereld van verschil. Je hoort hem goed afblazen en dat gaat nooit vervelen. Kwa prestaties niet heel merkbaar.
nd-photo.nl
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sevenum, Limburg
Leeftijd: 41
Homepage: ducked.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 29.03.2019 - 21:51  ·  #41
Die van mij zal de verkoop in gaan, mijn uitlaatgeluid is voor mij voldoende. Je hoort de turbo flink aanzuigen en afblaasgeluid is ook aanwezig (en is inderdaad verslavend haha!). Morgen even fatsoenlijke fotos van schieten.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Ervaringen Optiflow airfilter?

 · 
Posted: 31.03.2019 - 10:40  ·  #42
Houd er ook rekening mee dat je in een file terecht kunt komen. En als je dan warme lucht aanzuigt, werkt de intercooler nauwelijks meer.
Het zal de motortemperatuur sneller kunnen doen oplopen.
Heb bij de Volvo geen ervaring met een dergelijk filter, maar bij een eerdere auto wel en bij file-rijden was het goed merkbaar dat de fan veel vaker aan sloeg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0