Etch primer voor alu dakrails

voor alu dakrails

 
 
 
 
 
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Etch primer voor alu dakrails

 · 
Posted: 14.03.2015 - 10:29  ·  #1
Ik wil de aluminium dakrails bijwerken, deze zijn namelijk behoorlijk verweerd.
Van de dakrails zelf zit aan de onderkant de lak er nog op, aan de zijkant zit alleen de primer er nog op. Aan de bovenkant is zelfs de primer er vanaf en zie ik een mooie alu kleur (heeft ook wel wat op zich).

Nu verbaasd mij die verwering niks met Aluminium, gezien het oppervlak blijft oxideren. Vooral aan de bovenkant wat toch altijd meer te verduren heeft.

Om een goede primer aan te leggen heb ik gevonden dat ik "etch primer" nodig heb.
Echter het vinden van een bedrijf die dat ook verkoopt...
In Enschede heb ik in ieder geval geen bedrijf gevonden die dat verkoopt.

Het volgende bedrijf verkoopt wel een busje:
http://www.valo.nl/contents/nl…r-RTS.html

Heeft iemand ervaring met etch primers en/of dit bedrijf?
Is dit busje wat?
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Etch primer voor alu dakrails

 · 
Posted: 14.03.2015 - 18:48  ·  #2
Volgens mij zijn de dakrails niet van aluminium maar van een soort kunststof. Ook bij mij is de lak losgelaten maar ik kan geen oxidatie ontdekken. Zou dit maar even goed uitzoeken voor je ermee begint.

Etch primer is in een goede watersportwinkel te koop maar voor de prijs die ervoor gerekend wordt kun je de rails bijna door een schadeherstelbedrijf laten spuiten....

Groet, Hans.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Etch primer voor alu dakrails

 · 
Posted: 14.03.2015 - 20:38  ·  #3
Op kamertemperatuur voelt de rail nog erg koud aan.
Het deel waar de primer vanaf is, is zilverkleurig.

Bovenstaande zijn geen eigenschappen van plastic ;-)

Oxidatie van Aluminium zie je ook bijna niet. Het sluit zichzelf af door oxidatie en voorkomt verdere oxidatie.
Aluminium is erg tricky om te spuiten en er kan ook geen normale primer op, vandaar de etch primer.

Maar een watersportwinkel is ook een goede tip, boten zijn vaak ook uitgerust met aluminium onderdelen ;)
Dank u
PepijnZ
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwollywood
Berichten: 656
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Etch primer voor alu dakrails

 · 
Posted: 14.03.2015 - 21:17  ·  #4
In geval van twijfel is er naast alle natuurkundige eigenschappen van metalen die al genoemd zijn nog 1 die de doorslag kan geven: het moet electriciteit kunnen geleiden.
Ofwel: meet of je met een weerstandsmeter/ohmmeter/multimeter een weerstand kleiner dan oneindig kunt meten (door de oxidatie zal er zeker een weerstand gemeten worden tenzij je goed door de oxidatie heen prikt natuurlijk).

Algemene info mbt aluminium:
Het oppervlak van Aluminium oxideert extreem snel, dit is juist de sterke kant van alu, de oxidehuid sluit (nagenoeg) luchtdicht af, waardoor door-roesten niet gemakkelijk gaat. Zout bijvoorbeeld is echter een vervelend goedje wat er voor zorgt dat de oxidatie toch verder gaat en dit uit zich in de witte, poeder-/kruimelachtige uitslag die je ook wel op lichtmetalen velgen ziet waar de lak er af is.

Chloor of chlooroplossingen (cloriden) zijn evenzo goedjes waar veel materialen/metalen erg slecht tegen kunnen (in principe is zout natuurlijk een een chloor-verbinding (Natriumchloride NaCl), en kunnen in "zure regen" voorkomen.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Etch primer voor alu dakrails

 · 
Posted: 14.03.2015 - 21:22  ·  #5
Klopt, ware ik het niet dat ik recentelijk mijn multimeter heb opgeblazen ;-) Anders had ik dat zeker ook even gedaan.

Het snelle oxideren is ook 1 van de puntjes waardoor er geen normale primer op kan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0