Evap leaks

 
 
 
 
 
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 27.10.2016 - 15:18  ·  #1
Op de OBD krijg ik de melding Storing in Evap Leaks. Gevolg auto rijdt wat stoterig.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:15  ·  #2
VacuĆ¼msysteem niet helemaal in orde? Controleer de slangen op lekken/scheuren, of check youtube voor een handleiding :thumb:
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 27.10.2016 - 18:27  ·  #3
Beste Otto,

Alle slangen zijn gecontroleerd danwel vervangen. Dit geldt ook voor de sensoren.
Betreft een V70 2.5T uit 2004. 225 km stuur trilt bij stationair lopen en loopt ook te laag stationair. Volvo dealer heeft geen oplossing.

Ook voorbeelden vanuit YouTube zijn al geraadpleegd.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 27.10.2016 - 21:18  ·  #4
Dan wordt 't voor mij ook gissen...
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 28.10.2016 - 07:40  ·  #5
Heb je ook een storingscode en/of omschrijving? Heb ook een poos lopen zoeken naar een melding die verband hield met het evap systeem, maar dat bleek uiteindelijk gewoon een kapotte zekering te zijn! Verder geen storingscodes?
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 28.10.2016 - 18:35  ·  #6
Beste Floris,

Geeft geen storingscode bij de OBD. Alle zekeringen zijn al nagelopen. Ook is er al een rooktest gedaan.

Welke zekering gaf bij jou storing?
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 29.10.2016 - 09:24  ·  #7
zal de handleiding raadplegen en vandaag op onderzoek uit gaan. Zekering staat beschreven.
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 18.11.2016 - 20:18  ·  #8
Alle zekeringen en onderdelen die betrekking hebben op de Evap nagelopen. Geen resultaat, blijft onregelmatig stationair lopen en het benzineverbruik neemt. Net een nieuwe APK erop bij Volvo dealer, geen bijzonderheden. Alle waarden waren goed.

Volvo dealer wil niet aan het probleem werken omdat zij dit niet kunnen vinden. Dit blijft wel bijzonder. Wellicht heeft iemand een idee.
florisjj
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zandvoort
Leeftijd: 35
Berichten: 182
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 18.11.2016 - 21:49  ·  #9
Weet het niet meer 100% zeker, maar uit mijn hoofd meen dat het zekering 5 was. Maar die heb je al gecheckt zie ik. Bij mij kwam de melding ook samen met een storing richting de vvt klep. Heb er een poosje mee gereden, maar nooit echt een verschil gemerkt met het moment dat alles weer gefixt was.

Ik weet dat het evap systeem ervoor zorgt dat eventuele gasvormige dampen uit je tank ook worden gebruikt bij de verbranding en dus niet simpel vervliegen naar buiten. In mijn zoektocht heb ik de evap klep vervangen, maar dat bleek dus achteraf niet nodig. Ik geloof dat ik de 'oude' nog wel ergens heb liggen. Mocht je hem willen hebben dan moet je het maar even laten horen via een pm. Ik doe er toch niks meer mee.

Neem aan dat de auto bij de dealer ook is uitgelezen met vida. Als daar geen mogelijk gerelateerde meldingen in stonden en het systeem is al helemaal ok bevonden, dan wordt het een lastige zoektocht vrees ik..
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 66
Berichten: 651
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 19.11.2016 - 01:59  ·  #10
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 24.11.2016 - 09:04  ·  #11
Beste ChrisMe, dank voor het doorsturen van deze site. Had zelf al op internet gezocht maar deze nog niet gevonden. Gaan het systeem nogmaals doorlopen.
Gordijn
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bilthoven
Leeftijd: 64
Berichten: 24
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Evap leaks

 · 
Posted: 24.11.2016 - 09:09  ·  #12
Beste Florisjj,

Inderdaad aan de VIDA geweest, geen storing. Alle sensoren zal al vervangen dus dank voor het aanbod. Zal nu eerst het systeem volgens de url van Matthew nalopen.
erik volvo v70 2.5t
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 10
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 15.06.2017 - 23:20  ·  #13
Quote door Gordijn

Op de OBD krijg ik de melding Storing in Evap Leaks. Gevolg auto rijdt wat stoterig.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?


Hallo

Heb je ook een oplossing gevonden want ik heb hetzelfde probleem

Gr erik
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Evap leaks

 · 
Posted: 16.06.2017 - 09:44  ·  #14
Evap komt van evaporation, oftewel verdamping. De benzinedampen die onstaan in de tank worden tijdens het starten via een klep in een kastje gezogen wat vol zit met koolstof, en daarna de motor in. Als die klep, of een van de slangen of koppelstukjes lekt, krijg je een foutmelding; vermoedelijk krijgt de motor dan op ongewenste momenten de benzinedampen door waardoor de onregelmatige loop onstaat.
Ik denk dat je het systeem moet nalopen op broze stukjes en die vervangen, en de klep checken / repareren / vervangen.

Link:
De klep: https://www.matthewsvolvosite….valve.html
Tekening van systeem: https://www.matthewsvolvosite….hp?t=48855
 
Selected quotes for multi-quoting:   0