Extreme swirls verwijderen.

 
 
 
 
 
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:00  ·  #1
Volvo lak is hard, héél erg hard.
Harde lak is moeilijker te bewerken, maar des te meer kun je er een zéér mooi resultaat mee bereiken.

Het poetsen heb ik nu toch wel aardig onder de knie, ik vind het hartstikke gaaf, maar ik wil wel wat meer 'uitdaging'. Méér kunnen, méér doen, méér bereiken. Ten opzichte van de oorspronkelijke staat is de Volvo al ontzettend opgeknapt. Het was overal krasjes, echt overal. De glans was ver te zoeken... Dat laatste is nu wel anders.



De eerste polijstbeurt samen met Sven (dank!) heeft veel gedaan. Ook met de tweede polijstbeurt zijn de swirls alweer een stuk minder geworden. Maar nu zit je met de "restantjes" aan swirls die zich niet zomaar laten verwijderen, logisch door de keiharde Volvo lakken.

Ik gebruik nu polijstmiddelen van Chemical Guys (V32, V34 & V36) waarbij de 32-serie het meest "krachtig" is. Ook de pads komen van Chemical Guys, oranje voor 32, wit voor 34, blauw voor 36. Maar, zoals jullie begrijpen behaal ik niet meer het resultaat waarmee ik mezelf nog tevreden kan stellen, de V32 & oranje pad zijn niet krachtig genoeg voor de swirls.

Nu heb je nog een krachtigere pad, de gele.
Echter vraag ik mij af of ik het hiermee wél af ga kunnen.

Aangezien ik een Dual Action (DA) machine heb, en je eigenlijk met een Rotary echt maximaal resultaat hebt, zal ik met zwaar geschut aan moeten komen voor op de DA ?

Ik zit zelf te denken aan een Foamed Wool pad in combinatie met V32.


Deze pad is op maat gemaakt en geoptimaliseerd voor gebruik op 125mm backing plates. Voor zowel roterend als excentrisch (Dual Action) te gebruiken. Zeer geschikt voor de DAP500 voor nog meer cuttingpower!

Deze wollen pad heeft gepatendeerde nanofoam deeltjes die in de aanzet van de wollen vezels zijn gezet, het voorkomt ophoping en hechting van de polijstmiddelen in de pad zelf. De originele structuur van de wol zal door de nanofoam ook langer behouden worden! De pad polijst als een wollen pad, maar geeft een finish als van een foampad. Deze pad combineert dus de voordelen van beide typen. De structuur van deze pad is dichter en steviger dan andere wollen pads en de pad pluist minder. Geschikt om krassen tot 1500 grit te verwijderen. Zonder haze of buffermarks.

Cuttingfactor: 6/6


Zie hier de discussie op feestboek. Maar hebben jullie nog tips/trucs/adviezen ?

Alvast bedankt ! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:12  ·  #2
Ben niet zo'n fan van dit soort pads.
Je kunt er schuurkrassen van korrel 1500 mee weghalen, dat is behoorlijk grof.
Zou eerder eens een stukje op een onopvallende plaats proberen te wetsanden met max korrel 2000.
Daarna napolijsten.
Wel even in de gaten houden dat je niet door de lak heen schuurt.
Heb op deze wijze een smerige kras van de auto kunnen halen.
Is overigens ook niet meer in direct zonlicht te zien.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:13  ·  #3
Ik snap dat dit voor een paar krassen kan, maar ik heb echt over swirls die over de gehele auto verspreid zitten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:19  ·  #4
Ik merk dat het besluit al genomen is.
Proberen kun je het en werken zal het ook, maar doe het wel met beleid.
Heb er zelf ook een, maar heb diep respect voor dat ding. :'(
Pica
 
Avatar
 
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:20  ·  #5
@Martijn, Even een correctie, Volvo lakken zijn NIET keihard, zijn net zo boterzacht als andere merken

Blijven polijsten is ook schadelijk voor je lak, omdat je geen clearcoat meer overhoud, en vervolgens je een keer een moment krijgt dat je door de lak heen bent, en kan laten spuiten.
noensboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 98
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:21  ·  #6
Paarse wollen pad met de meguiars professional line (m105) gebruiken icm rotary (wel gevaarlijker) of de DA (veiliger).
Wel mee oppassen, de schuurkorrels in de M105 worden niet afgebroken, zoals bij andere polijstmiddelen het geval is.
Na elke hit, goed het polijstmiddel afnemenmet (ipa/eraser/prep) om te kijken of het verminderd.
Nabewerken met een lichtere combo.

Succes!
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 22:23  ·  #7
Tot nu toe lees ik op nagenoeg alle poetsfora/facebookpagina's dat Volvo lakken keihard zijn, en dus veel moeilijk te corrigeren zijn. Het lijkt me niet dat alle lakken van alle fabrikanten precies even hard zijn ? Overigens heeft Steve vorige keer de lakdiktes gemeten, en daar kon ik nog heel veel mee doen. Uiteraard wil ik met zo min mogelijk cutting, zoveel mogelijk weghalen. Dan is het straks gewoon een kwestie van netjes bijhouden.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 23:00  ·  #8
Quote door Pica

@Martijn, Even een correctie, Volvo lakken zijn NIET keihard, zijn net zo boterzacht als andere merken

Blijven polijsten is ook schadelijk voor je lak, omdat je geen clearcoat meer overhoud, en vervolgens je een keer een moment krijgt dat je door de lak heen bent, en kan laten spuiten.


De eerste correctie, dus het verwijderen van swirls e.d. is bij veel metallic volvolakken wel degelijk een heikel punt vanwege een harde lak. Als je bedoelt dat je bij het afwerken of het waxen/coaten snel marring veroorzaakt ben ik 't met je eens.

@ Martijn: weet wanneer je moet stoppen :-) niks is zo grieplig als 't beter dan goed willen doen en onherstelbare schade veroorzaken. Ik heb ze zien gaan met zo'n woolpad op een bolling in een kunststof bumper: niet alleen de lak, maar zelfs 't kunststof beschadigd >_<
Driven2Shine
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huissen (Arnhem)
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 23:15  ·  #9
Piet als Volvo lakken net zo zacht zijn als andere lakken waarom heb je dan bij een fiat barchetta met een unilak genoeg aan een finishing pad met V38 op een DA en bij een Volvo lak een grove cutting pad nodig met een zware compoundicm een roterende machine?

Mischien snap ik het niet maar mijn ervaring zegt wat anders.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 23:19  ·  #10
Waar het mij vooral om gaat ; wat adviseren jullie ? Ik heb een Dual Action Machine. Geen rotary. Wat raden jullie aan?

Meer info nodig ? Foto's?.. zeg het maar..
Pica
 
Avatar
 
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 23:27  ·  #11
:whisper: met een rotary en een stevig polijstmiddel kan ik je verzekeren dat je snel door de lak heen kan zijn. Ook op een Volvo lak. Een DA is met consumentenlijn (detailing) producten kan een lak wel hard zijn. :whistle:

Iig suc6 met het polijsten, Martijn, let op voor een goede warmte afvoer.
Pica
 
Avatar
 
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 06.05.2015 - 23:32  ·  #12
Quote door Driven2Shine

Piet als Volvo lakken net zo zacht zijn als andere lakken waarom heb je dan bij een fiat barchetta met een unilak genoeg aan een finishing pad met V38 op een DA en bij een Volvo lak een grove cutting pad nodig met een zware compoundicm een roterende machine?

Mischien snap ik het niet maar mijn ervaring zegt wat anders.


Steve, jij weet ook, dat een " italiaanse" lak, de margarine onder de boter soorten is. Volvo gebruikt de betere lakken, maar is niet heilig mbt de min of meer gelijknamige merken.
Driven2Shine
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huissen (Arnhem)
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 07.05.2015 - 08:39  ·  #13
Tuurlijk nam ik nu de 2 uiterste alhoewel de keramische lakken van BMW en Mercedes nog harder zijn als die van Volvo maar ook op een Peugeot en Opel heb ik genoeg aan een veel mindere combinatie omdat de lak gewoon veel zachter is.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 07.05.2015 - 11:42  ·  #14
Quote door Martijn

Waar het mij vooral om gaat ; wat adviseren jullie ? Ik heb een Dual Action Machine. Geen rotary. Wat raden jullie aan?

Meer info nodig ? Foto's?.. zeg het maar..


Martijn, overzie de vorige posts van de professionals, om een auto als de onze zover mogelijk strak te krijgen heb je echt een roterende machine nodig. Maar bekijk nogmaals m'n opmerking uit de vorige post...

Edit: check ff m'n webdagboek, volgens mij heb ik eerder wat uiteengezet over de werkwijze en de benodigdheden.
Driven2Shine
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Huissen (Arnhem)
Leeftijd: 51
Homepage: driven2shine.eu
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Extreme swirls verwijderen.

 · 
Posted: 07.05.2015 - 13:25  ·  #15
Martijn ik kan je wel wat 3M Fast Cut Plus geven als dat zou helpen?
Dat is een hele grove compound (welke wel erg stoft) maar heel snel resultaat geeft. Ook met een DA machine icm een oranje of gele pad.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0