Fan koelt niet bij warme motor

chris&janwillem
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Fan koelt niet bij warme motor

· 
Posted: 09.09.2025 - 12:28  ·  #1
Dag forumleden,
De fan springt niet aan als de auto warm wordt. Thermostaat en temperatuursensor vervangen, geen resultaat. Wanneer ik de stekker van de sensor afhaal begint de fan wel te draaien en wel de hele tijd. Het zit dus ergens in de aansturing van de fan, denk ik. Ideeën?
Dank alvast, jan-willem
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Fan koelt niet bij warme motor

· 
Posted: 09.09.2025 - 14:18  ·  #2
De fan gaat pas aan als de motor behoorlijk warm wordt, of geen rijwindkoeling heeft, of de airco wordt aangezet.
Om te testen kan je hem warm rijden, dan stil zetten en stationair laten draaien (airco uit, motorklep dicht om warmte te behouden), dan zou de fan op een gegeven moment moeten aanslaan aangezien er geen rijwindkoeling is. Dat kan best even duren, wellicht slaat hij pas aan bij kvs temperatuur van 105 graden oid.
Als die echt niet aanslaat zal de motor op een gegeven moment te warm worden.
Loopt hij warm bij filerijden?
chris&janwillem
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 19:33  ·  #3
Als je hem stil zet na een rit, begint vloeistof te koken, dus te warm. Als je dan weer start gaat het koken over, maar fan draait niet. Dus eerste gedachte was thermostaat en sensor of fan, maar het zit ergens anders, denken we.
Damas
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 09.09.2025 - 19:58  ·  #4
Als je stekker van de sensor bij de thermotaat er af haalt gaat de fan altijd draaien uit voorzorg omdat ie geen signaal krijgt. waarschijnlijk nog een sensor op de radiator. tenminste bij de meeste auto,s.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 10:50  ·  #5
Heb je een originele sensor gemonteerd of aftermarket? Zo ja, welk merk? Deze geven soms problemen en dat signaal komt best precies. Je kan evt. nameten, de gewenste waarden staan in een topic op dit forum (zie handige linkjes in mijn signature > preventieve reparaties).

Idealiter lees je de auto uit met VIDA en kijk je welke kvs temperatuur de autocomputer registreert. Als die niet klopt (te laag), zal de computer (vermoedelijk de ECM: Engine Control Module; of CEM: Central Electronic Module) geen signaal sturen om de fan te starten, ook al doet de fan zelf het wel zoals je al hebt vastgesteld.
Of de computer stuurt wel een signaal maar dat komt niet aan door kabelbreuk, al lijkt me dat onwaarschijnlijk want als je de kvs temperatuursensor afkoppelt, stelt de computer geen temperatuur meer vast en kan hij wel de fan aansturen om continu te draaien. Dus die aansturing komt wel aan bij de fan. Dus ik zou denken dat het temperatuursignaal niet goed aankomt bij de computer om de fan te triggeren.

Als je de airco start, draait de fan dan wel? Dan weet je ook of het signaal aankomt. Dan zou ik het zoeken in het temperatuursignaal vanaf de sensor.
Of je thermostaat (ook al is die nieuw) opent niet waardoor de radiateur niet kan koelen. Wordt de bovenste slang van motor naar radiateur wel heet? (dan opent de thermostaat). Als de auto aan de kook gaat, moet je dat ook zien op je dashboard. Als dat niet zo is, is dat ook weer een indicatie dat het temperatuursignaal niet goed is.
Is het wel echt koken, en geen kapotte koppakking waardoor de kvs borrelt?
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: Gisteren om 19:11  ·  #6
Heb je Vida? Daarmee kun je de fan laten draaien. Als die dan niet draait, ligt het waarschijnlijk aan de regelunit op de fan. Tweee maanden geleden was de regelunit van mijn fan overleden. Ne een lange rit op een van de heetste dagen begon de fan heel hard te draaien, en zo lang dan m'n accu leeg was getrokken. Dag er na niets van gemerkt met naar het werk rijden (110km), was namelijk op een frisse ochtend. In de middag naar huis in de file, en dus geen rijwind. Melding op de display motor heet zet zo snel mogelijk uit. Snel naar de vluchtstrook, en motor uit gezet, reservoir gooide ook kvs er uit. Auto weg gesleept en op een vijlige plek af gezet. ANWB er bij, die ging er na mijn verhaal wel vanuit dat de regelunit van de fan kapot was. De ANWB monteur heeft de kvs bijgevuld, en de motor even laten lopen en toen zei hij dat ik wel naar huis kon rijden. Dag erna bij de sloop een andere fan uit een jongere auto gehaald, en gemonteerd. Daarna was het probleem was opgelost.
V70lvo
Forumlid.
Leeftijd: 25
Subject:

· 
Posted: Vandaag om 18:35  ·  #7
Geko Koppakking Lekkage Tester Voor Meten Co2 Gehalte In Koelsystemen bij de Praxis (snel even halen) of voor minder elders, maar dan (ook) met verzendsysteem.
Selected quotes for multi-quoting:   0