Fluitende turbo en turboslang vraag

Hoe heet deze slang en wat doet deze precies

 
 
 
 
 
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 20:39  ·  #1
Beste Volvo Liefhebber,

Mijn Volvo S60D5 automaat uit 2003 heb ik nu 10 maanden en 55.000 km mee gereden. Bij aanschaf al zat er een fluitje in de turbo (meer het afblazen van lucht) Echter geen zware rook ontwikkeling of gemis aan power. Top snelheid is nog steeds 220 op teller en het gebruik is 1 op 16,9 wat dat betreft geen klachten.

Ik heb het geluk dat ik een eigen brug heb. Ik denk dat ik de turboslangen al wel 10 keer gecontroleerd had van onderen en kon nooit wat vinden. De turbo zelf had ik nooit echt verdacht aangezien deze prima functioneert. Vanmiddag was ik de bovenste motorsteun aan het wisselen. Hier voor had ik ook de veerpoot brug?? los gehaald. Het duurde even dat tot mij doordrong maar ik zag opeens "het" gat. Het betreft een rubberen slang die uit de turbo komt aan deze slang zit nog een dun slangetje die (denk ik) naar de carterventilatie loopt en vervolgens loopt het dikke deel over in een pijp welke uiteindelijk naar het luchtfilter huis loopt.

Ik heb een aantal foto's toegevoegd om het duidelijk te maken. Concreet gaat het om het stukje rubber slang dat direct aan de turbo zit. Ik gok dat dit stukje 10 cm lang is. Heeft iemand toevallig voor mij het originele nummer van deze slang of een naam? of heeft iemand zo'n slang liggen of weet iemand wat zo'n slang kost? ik hoor het graag! Ik moet alleen deze slang vervangen en helaas een achterwiellager en dan is de auto weer vrij van bijgeluiden hoop ik.



Tevens ben ik wel benieuwd wat het doel van die slang is, normaal gesproken word de turbo toch gevoed vanuit de uitlaat? en gaat de lucht vervolgens toch via de intercooler weer terug de motor in? ik snap even niet wat het luchtfilter huis hier mee te maken heeft.

Hgr

Wouter Drost
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 20:57  ·  #2
De turbo heeft twee circuits. De uitlaatgassen drijven een schoepenrad aan, en de gassen gaan daarna naar de uitlaat. Het inlaat circuit is als volgt; lucht komt binnen, gaat door het luchtfilter, gaat door de turbo (de inlaatlucht wordt door ook een schoepenrad verpompt, zit op dezelfde as als de uitlaatkant), gaat door de intercooler en gaat dan de motorinlaat in.
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 21:22  ·  #3
Quote door Waltersan

De turbo heeft twee circuits. De uitlaatgassen drijven een schoepenrad aan, en de gassen gaan daarna naar de uitlaat. Het inlaat circuit is als volgt; lucht komt binnen, gaat door het luchtfilter, gaat door de turbo (de inlaatlucht wordt door ook een schoepenrad verpompt, zit op dezelfde as als de uitlaatkant), gaat door de intercooler en gaat dan de motorinlaat in.


Beste Waltersan,

Hartelijk dank voor je uitleg? Je weet helaas zeker niet hoe die slang heet? Wat ik niet helemaal begrijp is hoe dan de luchtstroom loopt. Deze slang loopt van het luchtfilterhuis naar de turbo. Echter wanneer ik de auto stationair loopt voel lucht blazen uit het gat ipv zuigen? Komt dat om deze schoepen op de zelfde as zitten als de uitlaat as? zo ja dan is het logisch en begrijp ik het :P
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 22:02  ·  #4
De lucht moet daar naar binnen worden gezogen..... Nog eens checken?
Hieronder de schematische weergave.
Ff googlen op volvo oem parts, dan vind je wel een tekening. Onderdeel zal in goed nederlands aanzuigbuis heten denk ik.

En dit onderdeel zul je bij de dealer moeten halen, zijn geen alternatieven voor. En de dealer kan er ook voor vragen wat hij wil. Je kunt ook eens mailen met parts4swedes, die verkopen ook originele delen, maar dan goedkoper dan de dealer.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 22:20  ·  #5
Quote door Waltersan

De lucht moet daar naar binnen worden gezogen..... Nog eens checken?
Hieronder de schematische weergave.
Ff googlen op volvo oem parts, dan vind je wel een tekening. Onderdeel zal in goed nederlands aanzuigbuis heten denk ik.

En dit onderdeel zul je bij de dealer moeten halen, zijn geen alternatieven voor. En de dealer kan er ook voor vragen wat hij wil. Je kunt ook eens mailen met parts4swedes, die verkopen ook originele delen, maar dan goedkoper dan de dealer.


Dank voor je schema, alleen ik weet zeker dat het blaast uit het gaatje, kan je ook wel zien aan de olie damp die rondom het gaatje zitten. Let wel op ik heb het alleen stationair bekeken wellicht doet de turbo dan helemaal niks? qua aanzuiging? De werking van de turbo is op het gefluit na tussen de 1500 en 2000 perfect. Overigens stationair fluit de turbo verder niet.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 05.10.2014 - 23:32  ·  #6
Google even op volvo d5 fresh air intake, bij afbeeldingen zie je een hoop plaatjes voorbij komen. Rare fluit kan trouwens ook komen door een defecte of verkeerde sensor op de intercooler.

Kijk trouwens direct of die slang van luchtfilter naar turbo niet week is geworden door inwerking van olie. Zo ja ook even vervangen, voorkomt ellende in de toekomst.
woutertje1987
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 25
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Fluitende turbo en turboslang vraag

 · 
Posted: 06.10.2014 - 10:54  ·  #7
Ik weet in elk geval hoe het onderdeel heet.

Het betref een luchtinlaatslang het onderdeelnummer is 30636854. Ik heb het geluk dat Estateservice dit onderdeel kan leveren. Vind het alleen een hoop geld voor een stukje slang €42,50. maarja als hij daarna weer goed rijdt is woutertje tevreden.

Heb bij het bestellen van het onderdeel gelijk een nieuw achterwiellager besteld. Rechtsachter is kapot, het goede nieuws is dat ik hem alwel los heb gekregen.
Het enige wat rest is een fijn krakend geluidje als ik over drempels of slecht wegdek rijdt.

Hij doet dit voornamelijk wanneer de auto koud is na 20km rijden geen last meer. Draagarmen, stabbies, fusee en buitenste stuurkogel is bij bijde kanten 25.000 km geleden vervangen. De veerschotels zijn het denk ik ook niet, als ik bij stilstand stuur hoor ik niks. Het is echt een kraak en geen bonk het is ook zacht, als de radio hard staat of je voert een gesprek hoor je het niet.

Wat zou het kunnen zijn? Schokdempers? of rubbers van het subframe? Beide heb ik nog nooit vervangen in mijn leven iemand daar nog tips voor om die goed de controleren?

Overigens wanneer de auto stil staat en ik ga flink schudden met de auto hoor ik de kraak jammer genoeg niet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0