Fluitketel geluid

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Fluitketel geluid

· 
Posted: 01.07.2025 - 20:09  ·  #1
Na een lange warme rit in bergen en heuvelachtig gebied, vandaag, viel mij tijdens een pauze een licht fluitend geluid op. Een beetje als een fluitketel die aarzelend fluit.
Het komt ergens bij de achterkant vandaan en blijft nog een aantal minuten doorgaan als de motor uitgezet is.
Het komt beslist niet in de buurt van de motor vandaan.

Kan dit het overdrukventiel van de gastank zijn? De tank was overigens half leeg. De benzinetank daar en tegen zit nagenoeg vol.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Fluitketel geluid

· 
Posted: 01.07.2025 - 23:26  ·  #2
als t t overdrukventiel van lpg zou zijn ruik je dat wel lijkt me.. Maar zoekend in de LPI manual kan ik ook geen overdrukventiel tegen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 07:19  ·  #3
Ik zou denken benzinetank. Ik neem aan dat de benzine wel wordt rondgepompt, maar retour gaat naar de tank, terwijl er op gas wordt gereden? Of wordt dat geheel uitgeschakeld?
Indien wel rondgepompt, wordt de peut wel warmer en zal er overdruk ontstaan die langs de dop moet ontsnappen. Als die wat verstopt zit of kapot is kan het gaan piepen (of de druk extreem wordt?)

Iets anders wat doorgaat na afzetten motor kan ik zo niet verzinnen. Ja een lekke band :-)
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 11:06  ·  #4
Gewoon even op benzine rijden , als er een paar lir uit is , is je probleem waarschijnlijk weg , mijn gok is dat ie overvol is , weet niet of je zo een voldruppelaar ben , dat mag eigenlijk niet , bij eerste afslag van vulpistool stoppen , dampen worden afgevangen en verbrand , dat werkt niet als er iets anders dan damp in komt .
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 15:25  ·  #5
Nee, tank nooit tot het randje. Daarbij heb ik een paar duizend km geleden voor het laatst benzine getankt. Dus er zijn vanwege de starts al de nodige liters verbruikt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 02.07.2025 - 19:29  ·  #6
Als ie t weer doet wat meer op zoek gaan naar plek waar t vandaan komt? achterkant is een ruim begrip en je hiirt t als ie uitgezet is dus je kunt wel even op zoek voordat t stopt.
hnoordhuis
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 13.07.2025 - 13:08  ·  #7
Ik heb laatst ook iets vergelijkbaars gehad, de terugslagklep in de vulaansluiting van de LPG sloot denk ik niet helemaal goed en hij lekte wat gas. Dat was zo weinig, dat je het aan de buitenkant niet rook, maar ik hoorde het wel bij het vulpunt.
Nadat ik weer getankt had was het weg.

Groet, Henk

Selected quotes for multi-quoting:   0