folie op de ramen

 
 
 
 
 
SuperShota
 
Avatar
 
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 12.10.2011 - 10:23  ·  #16
Er gaan nogal wat verhalen rond over de percentages die je op de ruiten voor de B-stijl mag plakken, maar ik heb nog nergens gehoord of kunnen vinden wat dit percentage nu precies is.

Wat het lastig maakt is dat het per merk/model/bouwjaar kan verschillen in welke mate de ruiten al af fabriek zijn getint. Geen enkele auto heeft standaard 100% lichtdoorlatende ruiten. Het uiteindelijke percentage lichtdoorlatendheid kan dus per auto verschillen zelfs wanneer je hetzelfde folie gebruikt.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 12.10.2011 - 14:12  ·  #17
Quote door SuperShota

Er gaan nogal wat verhalen rond over de percentages die je op de ruiten voor de B-stijl mag plakken, maar ik heb nog nergens gehoord of kunnen vinden wat dit percentage nu precies is.


In de richtlijn 92/22/EEG is een waarde opgenomen van een lichtdoorlatendheidswaarde van
75 % voor de voorruit en 70% voor de , naast de bestuurdersplaats aanwezige, voorste zijruiten.
De, in de Regeling voertuigen opgenomen waarde bedraagt echter slechts een waarde van 55%, met een correctie op de meting van 5%.
Praktijk; Een boete volgt pas indien na meting wordt vastgesteld dat de lichtdoorlatendheid 49% of minder bedraagt.

De rest van je verhaal klopt inderdaad, de mate van ruittint af-fabriek, bepaald mede de mate van tint na het plakken van folie. Dus certificaten van fabrikanten etc. ten spijt, kan het dus gebeuren dat je met 45% lichtwerendheid alsnog het bokkie bent...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39734
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 12.10.2011 - 20:45  ·  #18
Quote

De rest van je verhaal klopt inderdaad, de mate van ruittint af-fabriek, bepaald mede de mate van tint na het plakken van folie. Dus certificaten van fabrikanten etc. ten spijt, kan het dus gebeuren dat je met 45% lichtwerendheid alsnog het bokkie bent...


Is dit de reden dat je je voorruiten niet hebt gedaan ?
Kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon niet mooi vindt.
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 12.10.2011 - 21:38  ·  #19
Toegestaan, ramen voor licht getint, achter donker getint. Door de voor ramen licht te tinten krijg je niet zo'n groot overgangs verschil.

Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39734
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 12.10.2011 - 21:59  ·  #20
Quote

Toegestaan, ramen voor licht getint, achter donker getint. Door de voor ramen licht te tinten krijg je niet zo'n groot overgangs verschil.


Dat ziet er goed uit en vermindert inderdaad het grove overgangsverschil.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 07:22  ·  #21
hmmm, toch wel mooi zo op de voorkant!
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 12:43  ·  #22
Quote door Bigdog

Is dit de reden dat je je voorruiten niet hebt gedaan ?
Kan natuurlijk ook zijn dat je het gewoon niet mooi vindt.


Nee hoor, er is ook folie te krijgen met een lichtdoorlaatbaarheid van 85% en daarmee durf ik het wel aan.
Bovendien, meten is weten en je kunt, bij de politie in onze woonplaats althans, gewoon bellen voor een afspraak, en het laten meten.
Ik wilde alleen voor mezelf een duidelijk zicht en wil in de wetenschap zijn dat als ik oogcontact maak met een andere weggebruiker, die mij ook goed kan zien en niet in een 'donker gat' aan het turen is. Maar dit was meer een gevoelskwestie...

Maar voor de overgang is het idd wel mooi en ik ken de auto('s) van Paul en ik moet zeggen dat het mij tot op heden nog niet was opgevallen dat hij ook folie op de voorste zijruiten had :lol:
En dat zegt dan toch wel wat. Zit dus best een kansje in dat ik het, met een hele lichte tint, alsnog ga realiseren op de voorste zijruiten nu ik dit gezien heb.. ^_^
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 14:23  ·  #23
Voordeel is dat ramen die met folie voorzien zijn, niet kan inslaan, inbraak veilig, zelfs niet met een straattegel. Nadeel is, je kan ze dus ook niet van binnen uit inslaan, uitbraak veilig. Hahahaha
MrN
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 305
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 14:33  ·  #24
Kan dat echt met geen mogelijkheid?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 20:08  ·  #25
Quote

Voordeel is dat ramen die met folie voorzien zijn, niet kan inslaan, inbraak veilig, zelfs niet met een straattegel. Nadeel is, je kan ze dus ook niet van binnen uit inslaan, uitbraak veilig.


Da's niet waar, uit eigen ervaring weet ik dat het glas van een ruit met folie niet door de auto verspreidt zal liggen maar door het folie als een lap uit de sponning zal vallen. Het folie houdt de verbrijzelde ruit bij elkaar maar daar waar het glas in het rubber zit, zit de folie niet en daar zal de boel loslaten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39734
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 20:22  ·  #26
Quote door Steve

uit eigen ervaring weet ik dat het glas van een ruit met folie niet door de auto verspreidt zal liggen maar door het folie als een lap uit de sponning zal vallen. Het folie houdt de verbrijzelde ruit bij elkaar maar daar waar het glas in het rubber zit, zit de folie niet en daar zal de boel loslaten.


Bij een aanrijding zul je dus ook minder letselschade hebben v.w.b. het glas en als er ingebroken wordt in de auto, is het in iedergeval niet zo dat je na een jaar nog glassplinters tegenkomt.
Nu nog de "regering" overtuigen. :D
actuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oldenzaal
Leeftijd: 54
Homepage: actuning.nl
Berichten: 706
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 13.10.2011 - 21:46  ·  #27
Als de folie op de juiste manier is aangebracht, zit deze ook achter de rubbers, dus sla je het niet kapot. Dit kan onze exper bevetigen.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 14.10.2011 - 01:33  ·  #28
Quote door actuning

Als de folie op de juiste manier is aangebracht, zit deze ook achter de rubbers, dus sla je het niet kapot. Dit kan onze exper bevetigen.


Mee eens. Ik heb de folie ook zo aangebracht, althans voor de portierruiten, dat deze ook binnen de rubbers valt. Daarom ook geen 'wit' randje (zoooo 1980, die witte randjes... of hadden ze toen nog geen folie...? :D ) als je de ramen opent. De achterste zijruiten zit de folie, bij mij althans, wel binnen de rubbers. Maar dat zijn over het algemeen ook niet de ruiten die ze inslaan.
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: folie op de ramen

 · 
Posted: 14.10.2011 - 22:43  ·  #29
Ik heb ook geen randje. Kwestie van goed plaatsen met de deurpanelen eraf
 
Selected quotes for multi-quoting:   0