Helaas hebben we een forse olielekkage...
Het vervangen van de koppakking is uiteindelijk goed gegaan (al kun je weinig meters maken als je een of twee avonden p/w een paar uurtjes kunt knutselen), tot net na het moment van starten. De motor liep vrijwel meteen goed, klonk heel rustig en mooi stationair. Toen viel een flinke plas olie op onder de auto
Wat hebben we gedaan?
Vervolgens een kleine 5 minuten stationair laten draaien (kvs laten luchten enz.), paar keer 2000rpm laten draaien, geschakeld tussen benzine/lpg, ging allemaal prima. Toen onder de auto gekeken en dus een grote plas olie, denk 1/2 liter zeker. Aan de D-riem kant, was achter de riem ook zeiknat (riem zelf amper, gelukkig).
Onze eerste gedachte is de nokkenaskeerring. Waar moeten we nu op letten bij het terugbouwen van de nokkenassen? Alles t/m D-riem ligt weer los. M'n monteur/vriend heeft verder geen speciaal gereedschap gebruikt voor dit alles behalve de krukasblokkeertool. Hij denkt dat hij misschien de keerring niet goed heeft 'vastgedrukt', maar is hier geen speciale volgorde/truc voor?
Tips, trics, ideeën?
Video net na het starten (in mijn google drive, forum player pakt 'm niet)
Het vervangen van de koppakking is uiteindelijk goed gegaan (al kun je weinig meters maken als je een of twee avonden p/w een paar uurtjes kunt knutselen), tot net na het moment van starten. De motor liep vrijwel meteen goed, klonk heel rustig en mooi stationair. Toen viel een flinke plas olie op onder de auto

Wat hebben we gedaan?
- - Alles gedemonteerd
- Kop laten vlakken
- Klepspeling gecontroleerd
- Nieuwe waterpomp, spanner etc
- Kop teruggebouwd met nieuwe pakking (victor reinz)
- Krukas op tijd
- Nokkenassen op tijd (inkepingen kap)
- Nieuwe nokkenaskeerringen (victor reinz)
- Kleppendeksel gekit en teruggebouwd
- Nieuwe D-riem gemonteerd
- Nieuwe thermostaat (in oude thermostaathuis)
- Inlaat/uitlaat teruggebouwd + nieuwe pakkingen
- Nieuwe bougies, olie, kvs
- paar keer zonder ontsteking laten ronddraaien op startmotor ivm oliedruk opbouwen
Vervolgens een kleine 5 minuten stationair laten draaien (kvs laten luchten enz.), paar keer 2000rpm laten draaien, geschakeld tussen benzine/lpg, ging allemaal prima. Toen onder de auto gekeken en dus een grote plas olie, denk 1/2 liter zeker. Aan de D-riem kant, was achter de riem ook zeiknat (riem zelf amper, gelukkig).
Onze eerste gedachte is de nokkenaskeerring. Waar moeten we nu op letten bij het terugbouwen van de nokkenassen? Alles t/m D-riem ligt weer los. M'n monteur/vriend heeft verder geen speciaal gereedschap gebruikt voor dit alles behalve de krukasblokkeertool. Hij denkt dat hij misschien de keerring niet goed heeft 'vastgedrukt', maar is hier geen speciale volgorde/truc voor?
Tips, trics, ideeën?
Video net na het starten (in mijn google drive, forum player pakt 'm niet)