Forse olielekkage na vervangen koppakking

musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Forse olielekkage na vervangen koppakking

· 
Posted: 22.06.2025 - 12:59  ·  #1
Helaas hebben we een forse olielekkage...
Het vervangen van de koppakking is uiteindelijk goed gegaan (al kun je weinig meters maken als je een of twee avonden p/w een paar uurtjes kunt knutselen), tot net na het moment van starten. De motor liep vrijwel meteen goed, klonk heel rustig en mooi stationair. Toen viel een flinke plas olie op onder de auto :wall:

Wat hebben we gedaan?

• - Alles gedemonteerd
    - Kop laten vlakken
    - Klepspeling gecontroleerd
    - Nieuwe waterpomp, spanner etc
    - Kop teruggebouwd met nieuwe pakking (victor reinz)
    - Krukas op tijd
    - Nokkenassen op tijd (inkepingen kap)
    - Nieuwe nokkenaskeerringen (victor reinz)
    - Kleppendeksel gekit en teruggebouwd
    - Nieuwe D-riem gemonteerd
    - Nieuwe thermostaat (in oude thermostaathuis)
    - Inlaat/uitlaat teruggebouwd + nieuwe pakkingen
    - Nieuwe bougies, olie, kvs
    - paar keer zonder ontsteking laten ronddraaien op startmotor ivm oliedruk opbouwen

Vervolgens een kleine 5 minuten stationair laten draaien (kvs laten luchten enz.), paar keer 2000rpm laten draaien, geschakeld tussen benzine/lpg, ging allemaal prima. Toen onder de auto gekeken en dus een grote plas olie, denk 1/2 liter zeker. Aan de D-riem kant, was achter de riem ook zeiknat (riem zelf amper, gelukkig).

Onze eerste gedachte is de nokkenaskeerring. Waar moeten we nu op letten bij het terugbouwen van de nokkenassen? Alles t/m D-riem ligt weer los. M'n monteur/vriend heeft verder geen speciaal gereedschap gebruikt voor dit alles behalve de krukasblokkeertool. Hij denkt dat hij misschien de keerring niet goed heeft 'vastgedrukt', maar is hier geen speciale volgorde/truc voor?

Tips, trics, ideeën?

Video net na het starten (in mijn google drive, forum player pakt 'm niet)
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Re: Forse olielekkage na vervangen koppakking

· 
Posted: 22.06.2025 - 14:20  ·  #2
Bij het opnieuw losmaken na die olie lekkage heb je nergens olie sporen gezien ??
Bedoel als er plots een halve liter op de grond ligt komt dat er ergens uit en dat zou je denk ik moeten kunnen zien, toch ?
Hoe hoog zaten de leksporen achter de D riem?

Nokkenaskeerringen ? Had je die vervangen ?
musje83
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Forse olielekkage na vervangen koppakking

· 
Posted: 22.06.2025 - 14:25  ·  #3
Quote door MTE

Bij het opnieuw losmaken na die olie lekkage heb je nergens olie sporen gezien ??
Bedoel als er plots een halve liter op de grond ligt komt dat er ergens uit en dat zou je denk ik moeten kunnen zien, toch ?

Oh jawel - het zat eigenlijk overal. Het was al niet bepaald schoon voor we begonnen, dus lastig te pinpointen.
M'n monteur suggereerde dan ook alles met remreiniger schoon te maken, nokkenaskeerringen dubbel checken bij inbouwen, boel weer inbouwen en de procedure herhalen. Op die manier zouden we makkelijk(er) kunnen zien waar het eventueel weer mis gaat.

Ik heb al voorgesteld of het niet beter is het PCV systeem dan ook maar meteen te vervangen of evt schoonmaken. Dan moet het inlaatspruitstuk wel weer los (dat is écht wel een klusje) maar dan is het maar gedaan. Er moet ergens druk zijn opgebouwd, lijkt me toch..

En ja, nokkenaskeerring was vervangen, zaten in de Victor Reinz koppakking set.

Selected quotes for multi-quoting:   0