Foutcode P0011, melding emissiestoring en MIL lampje.

 
 
 
 
 
Jalu
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Foutcode P0011, melding emissiestoring en MIL lampje.

 · 
Posted: 29.03.2023 - 17:40  ·  #1
Al een tijdje aan het zoeken naar info over de volgende klacht. Gaat om een V70 2.4 140pk die gechiptuned schijnt te zijn naar 170pk. Al geruime tijd gaat, als de motor warm is, je de auto 5 minuten parkeert voor een boodschap en dan weer wegrijdt het MIL lampje branden. Uitlezen geeft DTC P0011.

Vorig jaar heef ie dit ook een tijdje gedaan, toen ging er een bobine stuk en na die vervangen te hebben is het probleem maandenlang weg geweest. Helaas nu dus weer terug, na een kleine beurt (olie verversen) en een DIY vervanging van de thermostaat.

Het gekke is: ook met deze melding en het brandende lampje loopt de motor perfect. Mooi rustig stationair, trekt lekker door, hangt goed aan het gas, verbruik is normaal. Er is dus niets te merken van een probleem. Ook de uitstoot was prima, bij de laatste APK. Af en toe gaat het MIL lampje ook zo maar vanzelf weer uit.

Ik heb geprobeerd de VVT solenoid te reinigen, nieuwe pakking gemonteerd, maar bij warme motor starten is bijna garantie op een brandend MIL lampje. Reinigen biedt geen soelaas, dus.

Gezien de leeftijd en de kilometerstand van de auto heb ik weinig zin om lukraak zaken te (laten) vervangen waarbij ik, gezien de ervaringen van vele anderen, eigenlijk geen garantie heb dat het probleem 100% opgelost zal zijn.

Eigenlijk zou ik graag eens een andere VVT solenoid willen proberen, maar die kosten nieuw ook al weer een paar 100 euro. Heeft toevallig iemand nog zo’n ding gebruikt liggen? Of een tip waar je zo’n nokkenas solenoid gebruikt kunt kopen? Overigens is volgens de historie de nokkenasversteller net 80000 km oud, gedaan bij de laatste distributieriemwissel.

Andere suggesties waar ik dit probleem nog zou kunnen zoeken zijn ook welkom. Vooralsnog is het brandende MIL lampje en de melding in het display alleen maar irritant, maar het zit me toch niet helemaal lekker.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Foutcode P0011, melding emissiestoring en MIL lampje.

 · 
Posted: 29.03.2023 - 18:44  ·  #2
Ik zou eens beginnen met uitlezen met vida, is ook wel een beetje een inkopper ;)
Live uitlezen is het beste, dan kun je van alle sensoren bepalen of die een juist signaal geven.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0