Foutcode P0134 en slecht stationair

Bij warme motor

 
 
 
 
 
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 17:32  ·  #1
Sinds kort heb ik de foutcode P0134 bank 1 sensor 1, dit is als het goed is de voorste lambda sonde?
Al even op internet gezocht en het kan zowel de sonde zelf als de verwarming van de sonde zijn.

Het bijbehorende symptoom van de storing is dat de motor slecht stationair loopt bij warme motor, koud niks te merken(slecht = te laag in toeren, zo rond de 650rpm). Verder geen vermogensverlies te merken boven de 1000rpm. Hoger/lager verbruik niet op gelet en kan ik niks over zeggen, slechts 20km gereden met de foutcode.

Betekend dit dat de lambdasensor vervangen moet worden (kabelbreuk lijkt me sterk gezien het alleen bij warme motor is) of kan het komen door een defecte temperatuursensor van de ECU waardoor de motor te rijk loopt en de lambda vervuilt? Verarming van de sonde lijkt me ook uitgesloten, dan zou het toch juist bij koude motor merkbaar moeten zijn?
mad2000
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 52
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 18:26  ·  #2
Te laag toerental komt eerder door een ietwt versleten gasklepsensor. ( kun je helaas niet los kopen alleen als hele gasklep unit).
Als de boel goed op temperatuur is zetten dingen uit en loopt de snelheid soms op. Ook als je airco aanstaat loopt hij vaak wat harder.

P0134 is een generieke OBD code voor een kapotte lambda sensor.
http://www.obd-codes.com/p0134. Dat klinkt heel erg maar die dingen zijn goed zelf te vervangen.
En het hoeft echt geen ' originele Volvo' sonde te zijn! Volvo maakt vooral de samenstelling van auto onderdelen en het unieke Volvo buitenkant-design :-)

Je radiator is bijv van Valeo, de ABS is waarschijnlijk Bosch.... etc, etc...

Dus een goede lambda sonde van bijv ngk of bosch is prima.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 18:40  ·  #3
Het vervangen van een sonde is geen probleem en is inderdaad zo gebeurt, ik wil alleen zeker weten dat dit het probleem is voordat ik dure onderdelen ga vervangen. ;-)
Was eerst al bang dat het de ETM was, maar de code zegt (gelukkig) toch de lambda.

Ik ga wel een eerst nieuwe sonde bestellen en hopen dat de problemen dan verleden tijd zijn, anders een keer de ETM schoonmaken. Vorige eigenaar beweerde dat deze was vervangen dus lijkt me niet dat die alweer overleden is. Ook zit er aquamist op wat juist de inlaat, en dus gasklephuis, reinigt.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 18:42  ·  #4
het is 100% je lambda.
gewoon vervangen en is het direct goed en zelfs die melding gaat vanzelf weg.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 18:49  ·  #5
Quote door nikom

het is 100% je lambda.
gewoon vervangen en is het direct goed en zelfs die melding gaat vanzelf weg.


Bedankt, klopt het dat er een DENSO lamba in zit? S60 T5 uit 2001. Zo ja, weet iemand het DENSO typenummer?
Lees ook dat het verstandig is de lmm gelijk mee te vervangen, komt die ook van DENSO?

edit: hier zie ik meerdere sondes voor de T5: http://www.onderdelenstore24.n…ambdasonde
Hoe weet ik welke ik nodig heb?
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 12.03.2014 - 19:50  ·  #6
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 27.03.2014 - 20:50  ·  #7
Om even het verhaal af te maken:

Ik had de foutcode gewist en sindsdien nergens meer last van gehad.

Helaas begon het lampje gisteren weer te branden na een bezoek aan de garage. :(
Omdat die weer is gaan branden in een korte periode heb ik maar besloten hem te vervangen.
Heb de Lambdasonde er uit getrokken en het is een Bosch sonde, geen Denso!

Ik ga dus een originele Bosch bestellen ahv het serienummer (0 258 007 070).
Een originele bosch sonde is gelukkig vrij goedkoop (helft goedkoper dan een originele van de dealer)

Is het slim de achterste gelijk mee te nemen of is dat nergens voor nodig?
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 27.03.2014 - 22:17  ·  #8
ik zou eerst even VIDA raadplegen voordat je wat besteld want je weet maar nooit misschien zit er een verkeerde in?!?!?!
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 56
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 27.03.2014 - 23:06  ·  #9
Je moet inderdaad even goed zoeken want een bosch of ngk in een denso systeem gaat echt niet werken.

Ik zou ook maar eens je gasklep reinigen. als je de slang los neemt ziet het er wel aardig uit maar haal hem maar eens los en bekijk de andere kant. hier een foto van de mijne.

Toerental zakte weg en ook de o2 sensor fout. Uit eindelijk alle twee vervangen en gasklep gereinigd loopt weer als een zonnetje! Kijk even op ebay de densoś kosten daar een stuk minder dan hier.

Ik heb in vida het volvo nummer opgezocht en ze hierop besteld ik was voor 240 euro incl verzenden klaar. Voor twee stuks dus.

Succes.

Ps je waardes voor je LMM kan je met de dice en vida zo uitlezen en dan vergelijken met de originele waardes voor dat je een LMM aanschaft. Probeer even iemand te vinden in de buurt met een dice die helpt je wel verder. En anders ik wel.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 28.03.2014 - 19:11  ·  #10
Quote door hyuned

Je moet inderdaad even goed zoeken want een bosch of ngk in een denso systeem gaat echt niet werken.

Ik zou ook maar eens je gasklep reinigen. als je de slang los neemt ziet het er wel aardig uit maar haal hem maar eens los en bekijk de andere kant. hier een foto van de mijne.

Toerental zakte weg en ook de o2 sensor fout. Uit eindelijk alle twee vervangen en gasklep gereinigd loopt weer als een zonnetje! Kijk even op ebay de densoś kosten daar een stuk minder dan hier.

Ik heb in vida het volvo nummer opgezocht en ze hierop besteld ik was voor 240 euro incl verzenden klaar. Voor twee stuks dus.

Succes.

Ps je waardes voor je LMM kan je met de dice en vida zo uitlezen en dan vergelijken met de originele waardes voor dat je een LMM aanschaft. Probeer even iemand te vinden in de buurt met een dice die helpt je wel verder. En anders ik wel.


Heb al een originele bosch besteld, kwam er ook uit dus gaat er weer terug in (VADIS geeft ook Bosch aan en hij heeft er altijd goed op gelopen), kosten slechts 130e incl. verzending.

Met torque kan ik ook alles uitlezen, vida is dus niet nodig (maar bedankt voor de hulp).
Alleen lukt het loggen van de bestanden niet goed, ze zijn te groot voor de mail.
Wil binnenkort overstappen naar Torque pro (bertaalde versie met meer opties), maar heb geen creditcard..
Gasklep kan ik binnenkort wel eens loshalen, ik denk dat de vervuiling wel meevalt ivm waterinjectie, dit reinigt het systeem ook en zit voor de gasklep. Maar reinigen kan geen kwaad dus ik bestel alvast een pakking!
hyuned
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 56
Berichten: 129
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 28.03.2014 - 21:42  ·  #11
Het is inderdaad een bosch Volvo OE: 8627750, 8631670, 8670276, 9202988.

succes.
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Foutcode P0134 en slecht stationair

 · 
Posted: 04.04.2014 - 23:03  ·  #12
Gisteren is de Bosch sonde binnen gekomen.
Leuk detail: zelfs het originele volvo nummer staat er op! (8627750 dus).

Auto gestart en liep merkbaar iets beter/hoger stationair.
Morgen ga ik een rit maken om hem te testen bij een lekker warme motor.
Zal naderhand mijn bevindingen wel even posten voor toekomstige referenties.

Sonde is overigens besteld bij auto-onderdelen24.nl
 
Selected quotes for multi-quoting:   0