Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

duty cycle benzinepomp > 35%

 
 
 
 
 
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 05.08.2025 - 13:32  ·  #1
Beste Forummers,

Ik loop al enige tijd tegen een hardnekkig probleem aan met mijn V70R uit 2005 met een vogels VGI systeem.
Vorig jaar is de brandstofpomp vervangen ivm met een te hoge duty cycle van 58% bij stationair( ecm-2900 foutcode).
Na vervanging 8 maanden probleemloos rondgereden zonder enige foutmelding of CEL.

8 mnd verder met een nieuwe pomp weder om de foutcode ecm-2900 en een dutycycle van 52% stationair.
Volgens Vida moet de dutycycle 35% zijn dus zou ook de nieuwe pomp aan het overlijden zijn.

Naast de pomp zijn uiteraard de brandstof sensor en de PEM gecontroleerd.

Iemand een idee of de dutycycle stationair leidend is en altijd deze foutcode veroorzaakt?
En vanzelfsprekend gaat er bij iemand een belletje rinkelen met deze problematiek?

Volvo V70R 2005
Vogels VGI met simulator brandstofdruk
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 61
Berichten: 311
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 05.08.2025 - 14:04  ·  #2
Hallo Marco,
Ik heb er geen verstand van en het enige dat ik zou kunnen opperen is: heb je al eens contact opgenomen met Vogels zelf?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4603
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 05.08.2025 - 15:02  ·  #3
Is dit op benzine, want je schrijft VIDA?
Ik vraag me inderdaad af of een duty cycle van 50% problematisch is. Ik weet niet wat max toelaatbare waarden zijn, maar als hij verder goed loopt... why worry?
Wellicht wordt het probleem elders veroorzaakt (bijv verstopt filter of interne lekkage) waardoor de pomp harder moet werken (=langer aan per cyclus = hogere duty cycle)
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 05.08.2025 - 17:10  ·  #4
Het zijn de waarden op benzine inderdaad.
De auto loopt verder goed , maar het verbruik is wel iets hoger dan normaal, en uiteraard de ecm-2900 code.

Ik heb vogels wel benaderd echter is het een benzine component ( brandstofpomp) die de foutmelding geeft. ( vogels systeem zover ik kan zien niet).
Het filter is onlangs vervangen, een brandstof lekkage zou ook nog kunnen( goed punt )
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 06.08.2025 - 09:38  ·  #5
iemand anders die mij kan informeren/ opweg kan helpen?
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 61
Berichten: 311
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 06.08.2025 - 10:11  ·  #6
Als ik het goed begrijp is het een benzineprobleem. Wat is dan feitelijk het probleem als je op gas rijdt?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6263
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 06.08.2025 - 10:24  ·  #7
ik vind deze wel een stukje helderheid geven over het zoeken: https://www.swedespeed.com/thr…gy.225700/
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 347
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 06.08.2025 - 11:40  ·  #8
Quote door Rudolph

Als ik het goed begrijp is het een benzineprobleem. Wat is dan feitelijk het probleem als je op gas rijdt?


Omdat er altijd op benzine gestart wordt. En pas overschakelt als de motor een graad of 40 is
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 06.08.2025 - 21:29  ·  #9
Het lpg systeem pikt het signaal van de PEM ( werkcyclus pomp ) en zet dit om met de simulator. ( benzinepomp draait altijd )
Lijkt mij dat de afwijking van de benzinepomp dus ook effect zal hebben op het lpg systeem.
Het voor de 2e maal storing van de benzinepomp baart mij zorgen en kan toch geen toeval zijn.
Ook het hogere verbruik op lpg doet mij vermoeden dat de auto niet doet wat ie zou moeten doen.

Dus waarom lijkt nu ook de 2e pomp langzaam stuk ?
Of kan er nog een ander probleem zijn ?
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 347
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 07.08.2025 - 13:00  ·  #10
Gekke vraag: maar hoeveel benzine hou je in de tank? De pomp wordt gekoeld door de brandstof in de tank
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 07.08.2025 - 21:47  ·  #11
Meestal tussen 1/4 en 1/2 tank.
Tim Post
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 347
Geregistreerd: 10 / 2024
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 08.08.2025 - 09:42  ·  #12
Ik zou minimaal een halve tank erin laten. Een kwart constant wordt te warm
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6263
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 08.08.2025 - 12:10  ·  #13
Ik heb jaren gereden tussen 1/4 en bijna lege bezinetank(LPG rijder) . nooit problemen gehad, dus ik zou het daar niet zo snel zoeken. Bij mn Vialle LPG is het bekend dat je m niet helemaal leeg moet rijden want dan gaat de pomp snel stuk ivm oververhitting. Maar terug naar de vraag; wat maakt dat de bezinepomp veel langer aan gaat om de brandstofdruk op juiste hoogte te houden? en dat bij een auto die verder op gas rijdt en dus geen benzine verbruikt. (treedt de fout al op in bij het starten op benzine?) hoeveel is de dutycycle bij rijden op benzine en bij rijden op gas? Duty Cycle kan live uitgelezen worden fuel pressure ook. Eerst meten dan weten :-)
drazic78
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijkerk
Leeftijd: 47
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 / 2023
Subject:

Re: Foutmelding ecm-2900 brandstofdruk

 · 
Posted: 08.08.2025 - 20:07  ·  #14
Het gassysteem gebruikt het signaal van de benzinepomp ( elektronisch) en zet dit om met een simulator.
Dat is ook de reden dat de benzinepomp ' altijd ' draait.
Zoals ik eerder aangaf is de dutycycle stationair te hoog 50% ipv 35%.( heb dit al meermaals gemeten).
De foutcode ontstaat op beide systemen.
Nu is het natuurlijk mogelijk om de dutycycle in deellast te gaan meten maar wat heeft dat voor zin als deze stationair al te hoog is.
Ben wel benieuwd wat de dutycycle bij vergelijkbare systemen is en indien te hoog of dit ook foutmeldingen geeft.
Dan blijft alleen nog de vraag over,wat maakt dat de dutycycle naar mate de tijd vordert omhoog gaat...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0