Is het uitzonderlijk warm in NL of had de auto in de zon geparkeerd gestaan? De SAS (stuurwielhoeksensor) werkt met een infrarood led die een bepaalde sterkte nodig heeft tov omgevingswarmte. Als dat verschil niet groot genoeg is kan de SAS een melding veroorzaken, maar een ontbrekend signaal is wel heel straf. En dat lichtje dan ook nog. Ik zou eerder denken aan draadbreuk of zekering ofzo, SAS en contactslot zit vlak naast elkaar. Heb je de achterliggende info van de SAS melding al bekeken? Ik bedoel de Volvo uitleg van het probleem en de aanpak. Dat kan wel helpen.
Ik rijd al lang rond met een defecte stuurhoeksensor. Vooral bij warm weer en het stuur flink naar links draaien triggert de foutmelding. Na een keer opnieuw starten verdwijnt de melding weer. Irritant, maar wel rijdbaar.
Je kunt morgen even testen onder welke omstandigheden de foutmelding wordt geactiveerd. Gebeurd dit alleen bij een uiterste stuuruitslag, dan zou ik mij dus geen zorgen maken en gewoon rijden.
Een gebruikte sensor kost een euro of 50 en is zelf redelijk makkelijk te vervangen met een goede youtube instructie erbij.
Wel even calibreren met vida.
Nieuw zijn ze wel prijzig (2-300).
Auto rijdt gewoon normaal met anti-skid melding, geen zorgen over maken. Je kan immers ook manueel het anti-skid (DSTC) systeem uitschakelen als je graag wilt slippen ( of het kan van pas komen bij bijv uit de sneeuw rijden als je vast zit, dan beperkt de DSTC de wielslip en motorvermogen niet).
Tweedehands stuurwielhoeksensor kost op de sloop €50-75, ook zo'n ramp niet, maar dan moet je wel zeker zijn dat dat het is.
Mijn verhaal over het bijstellen kan je ook proberen aangezien je zelf vida hebt, maar nogmaals, dan moet dat wel de oorzaak zijn, ik had een andere foutmelding. Toch wel opvallend dat je 2e test na afkoelen wel zonder problemen verliep.
Simpele korte termijn oplossing bij hoge temperatuur: zo'n reflectorscherm achter je voorruit leggen, scheelt gigantisch qua hitte in de auto en het dashboard wordt ook geen bakplaat, scheelt ook veel in de auto koelen na de start.
Je kunt morgen even testen onder welke omstandigheden de foutmelding wordt geactiveerd. Gebeurd dit alleen bij een uiterste stuuruitslag, dan zou ik mij dus geen zorgen maken en gewoon rijden.
Een gebruikte sensor kost een euro of 50 en is zelf redelijk makkelijk te vervangen met een goede youtube instructie erbij.
Wel even calibreren met vida.
Nieuw zijn ze wel prijzig (2-300).
Bij mijn kar precies hetzelfde.. sinds de aankoop 5 jaar geleden (op 2 week na) die melding, altijd bij stuur naar links draaien en iets vaker bij warm weer inderdaad..
Maar voor 300 ga ik hem maar kopen.. ik dacht dat ie 800 euro was (niet nagezocht hoor)
En inderdaad moet de dealer nog iets toveren na de inbouw toch? Kunnen we niet zelf met Vida?
(De auto is dan vermoedelijk de tuning kwijt als de CEM gaan bijwerken bijvoorbeeld en moet dan weer een afspraak maken bij Obbe..)
Nou maar eens de stoute schoenen aan gedaan en eens gekeken of ik het zelf zou kunnen doen.
#fail
Niet dus. Krijg met geen mogelijkheid de airbag eraf. Ik heb een facelift V70N met oud stuur, maar wel met veertjes en geen schroeven wat normaal zou moeten zijn voor dit stuur . Via heb ik niets aan want deze situatie staat er niet eens in.
Voorzichtig met de platte schroevendraaier geprobeerd met het lukt echt niet. Pffff
Dan houdt het op, dan zou ik ook niets forceren. Maar je had de accu wel losgekoppeld toch?
Ik had precies zo'n model stuur. Bij mij zaten 2 kleine gaatjes aan de achterkant (zeg maar op 4 en 8 uur) waar een torx schroefje in zit. Ik kon die makkelijk losdraaien met een torx sleuteltje, type imbus, zo'n haaks sleuteltje zeg maar. Een torx dopje op het kleine rateltje kwam niet diep genoeg dacht ik.
Maar bij jou dus wellicht anders (Ik heb de andere posts niet bekeken)