Foutmeldingen na Tuning normaal?

 
 
 
 
 
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 22:26  ·  #1
Wie o wie kan mij helpen.

Na de tuning heb ik de volgende meldingen in Vida staan, mijn boordcomputer geeft tot nu toe zelf geen meldingen. Is dit normaal dat er na de tuning deze meldingen te vinden zijn?

Inmiddels heb ik de meldingen verwijderd, ik neem aan dat de tuning wel nog aanwezig is?

Alvast bedankt voor de reactie(s).
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 22:36  ·  #2
Foto 1 geeft aan dat er onjuiste of aangepaste software op zit! Ik zou zeggen dat het inderdaad met je tuning te maken heeft en dit verder geen gevolgen voor de auto zou moeten hebben. Vida signaleert alleen dat er iets niet klopt naar de maatstaven van Volvo!
Ik zou zeggen geen paniek! Maar wellicht dat iemand anders hier nog anders over denkt?

Groetjes,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 22:48  ·  #3
Checksums zullen wel niet kloppen. Bij mijn wagen hetzelfde ;). Is officieel niet getuned maar zit software op via auto dieker destijds na de montage van de 2e hands gasklep .
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 23:04  ·  #4
Oké het antwoord op de vraag is geen paniek! Het is "normaal"!
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 23:48  ·  #5
Geen paniek,

Vida geeft aan dat de software van de ECU niet de juiste checksum heeft als de originele versie.
Dit klopt, de software is nl anders, door een tuning of door wat voor een vorm van anders geladen software dan ook.
Vida geeft ook aan dat er verder geen problemen of gevolgen zijn, dat moet toch gerust stellen :-)

Voorbeeld: de auto wordt van 163pk naar 185pk getuned, de chksm wordt dan anders, als de chksm niet aangepast wordt, loopt de auto niet.
dus moet de chksm aangepast worden zodat de auto weer loopt.

De aangepaste chksm maakt dat de auto werkt en alles doet met wat geschreven is in de ECU, alleen correspondeert niet met de Volvo Vida, daar komt deze DTC dan ook vandaan.

Geen probleem dus..

mvgr Obbe
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 18.04.2013 - 23:51  ·  #6
En daar is de man die het allemaal als de best weet! :love: Dus niks aan de hand en klaar ben je! Lekker genieten van je getunede bakkie! :D
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 00:00  ·  #7
Obbe je informatie is duidelijk.
Bedankt voor de heldere uitleg.

Tristan jij ook bedankt natuurlijk.
Vida is handig als je ook verstand van auto's zou hebben ;-), ik gebruik het alleen maar om de volvo garage te controleren en om wat voor onderzoek te doen.

Begin mei komt Gery nog eens langs, en dan gaan we de rest van de vakantie eens wat kilometers maken.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 00:04  ·  #8
Dat is nooit een slechte zaak Menno! Niet ieder garagebedrijf is even straight. Dus controle over je eigen auto is altijd goed! Verstand van auto van auto's heb je niet???? Hoe kan je dan Volvo rijden? Dat betekend echt wel dat je verstand van en smaak hebt voor mooie auto's! :love:

Groetjes,

Tristan
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 02:02  ·  #9
P.S. Als je toch kilometers wil maken.... Is ons Stammtisch event ook niet iets voor jou Menno? Het is gezellig en gezien de afstand een lekker stuke om eens helemaal los te gaan met jouw Volvo! :love: En natuurlijk heb jij een beeld van de mensen en auto's en andersom! Er is nog plek! ;)
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 16:44  ·  #10
Tristan wellicht dat ik ook ga komen, ik hou het topic even in de gaten ik heb de 1e 3 weken van mei vakantie en misschien ga ik nog weg.

Is voor mij maar 20 minuten rijden vanuit weert.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 19:05  ·  #11
Quote door mennob88

ik heb de 1e 3 weken van mei vakantie en misschien ga ik nog weg.


Naar de Stammtischmeeting naar ik mag aannemen ? :-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 19:49  ·  #12
Hahahaha dat mag ik toch ook hopen! Hij weet niet wat hij mist als ie daarbij is geweest Hans! Was de vorige keer echt een succes! :D
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 19.04.2013 - 19:57  ·  #13
Absoluut mee eens. ;-)
mennob88
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Limburg
Leeftijd: 36
Berichten: 120
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 20.04.2013 - 00:48  ·  #14
Heb ik eigenlijk nog 1 vraag aan obbe, heeft iedereen met een tuning deze meldingen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Foutmeldingen na Tuning normaal?

 · 
Posted: 20.04.2013 - 01:08  ·  #15
Dan kan ik je ook uit de brand helpen.... Ja dat heeft iedereen! Gewoon omdat de ECM (een computer) andere waarden heeft dan waar hij standaard mee geprogrammeerd word! Dus Vida herkent de nieuwe waarden van die computer niet. Dit is de communicatie van een standaard Vida naar een getunede auto! ;) No problem want Vida zegt het niet te herkennen en ook dat dit geen probleem hoeft te zijn!

P.S. Een babbel am stammtisch is echt welkom. Gaan we anders samen eens rijden want dit wil ik graag voelen!!!! :D

Groetjes,

Tristan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0